Viktigt att skydda sin sgi föräldraledig ?
Man bör alltid prata med FK för att få 100% rätt svar (förhoppningsvis ) eftersom det alltid kan finnas någon liten detalj som skiljer mellan två personer.
Men du har fattat rätt.
Skyddar du SGI så kommer andra ersättningar (sjukpenning, tillfällig föräldrapenning = vab , föräldrapenning) att grunda sig på din heltidslön.
Gör du inte det så kommer du få motsvarande 80% av dina 60% som du arbetar om du tex blir sjuk eller skadar dig så att du blir sjukskriven.
Det är ju rätt logiskt egentligen, 60% lön är vad du har och vad du i så fall skulle gå miste om. Inte heltidslön. Så om du då blir sjuk får du ca 80% av dina 60%.
Som jag förstått det så kan du inte få en SGI fastställd på en lägre procent och sen vid en senare tidpunkt börja plocka ut föräldrapenning på deltid för att höja upp den igen. Utan du måste du i så fall jobba heltid en period.
Hur länge tycker jag man får olika svar om, därav min kommentar om "förhoppningsvis" rätt vid kontakt med FK. Någon har sagt att så fort du är tillbaka på heltid så finns en förväntan om att du ska jobba heltid pga du har en sån anställning i grunden. Någon annan har nämnt en viss tid innan en ny föräldraledighet. Det skulle jag prata med FK om.
Jag har i perioder jobbat deltid utan att skydda SGI helt enkelt för att vi velat spara dagar och jag har varit helt okej med att min ersättning vid typ vab har blivit baserad på det jag faktiskt jobbar (85%) än heltid.