• Anonym (E)

Är äldre kopparpannor säkra att använda?

Jag har precis övertagit en kopparstekpanna som tillhört min mormor, det är koppar på utsidan men någon beläggning på insidan. På några ställen lyser koppar igenom beläggningen. Stekpannan är av märket corpal men har inget datum stämplat. Är beläggning säker att använda och isåfall gör det något att beläggning försvunnit på några ställen?

• Svar på tråden Är äldre kopparpannor säkra att använda?
  • Mkay

Ja det finns väl inget farligt i kopparpannor så vitt jag vet? 

• Anonym (morot)

Kopparpannor har vanligen beläggning av koppar på utsidan för att leda värme bättre.

Äldre kärl från allmogetiden är i helkoppar och förtennade inuti och kan behöva omförtennas, men så gammal är inte denna industritillverkade, den har troligen insida av plåt/rostfritt.

Det du ser på insidan kanske är skador i plåten men de är väl knappast genomgående?

Det som är farligt med kopparkärl där livsmedlet exponeras för koppar är att använda syror i det, som vinäger, vin, citrus eller tomat. Låter man bara bli det är det tillräckligt säkert oavsett om hela kärlet är i koppar utan ytbeläggning.

Så- en gräddig pastarätt- inget problem alls, men jag hade för säkerhets skull nog inte lagat rödvinsgryta i den där.

• Anonym (Cu)
    Mkay skrev 2025-01-05 19:16:19 följande:

Ja det finns väl inget farligt i kopparpannor så vitt jag vet? 

Jo, koppar är farligt om man får i sig för mycket. 

Livsmedelsverket skriver:

Råd

Använd inte varmt kranvatten som dryck eller i matlagningen. Då kan du få i dig för mycket koppar. Låt kranvattnet rinna någon minut innan du dricker det eller använder det vid matlagning, då minskar kopparhalten.

Undvik att tillaga och förvara livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte är belagda med annan yta eftersom koppar kan lösas ut.

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/koppar
  • Anonym (morot)
    Anonym (Cu) skrev 2025-01-05 19:34:48 följande:

Råd

Använd inte varmt kranvatten som dryck eller i matlagningen. Då kan du få i dig för mycket koppar. Låt kranvattnet rinna någon minut innan du dricker det eller använder det vid matlagning, då minskar kopparhalten.

Undvik att tillaga och förvara livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte är belagda med annan yta eftersom koppar kan lösas ut

Men detta är ju inte en panna i helkoppar... helt irrelevant info.
  • Anonym (Anon)
    Anonym (Cu) skrev 2025-01-05 19:34:48 följande:

Råd

Undvik att tillaga och förvara livsmedel i koppar- eller mässingskärl som inte är belagda med annan yta eftersom koppar kan lösas ut.

TS skrev att koppar bara lös igenom på några ställen. Det är inte tillräckligt för att det ska vara farligt att laga mat i den. Skulle det bli större områden i ytbeläggningen som började lysa igenom så är det dags att bättra på beläggningen. Man får inte glömma att koppar är livsnödvändig och att det endast är ett överskott som är farligt. Det är ingen fara att använda denna pannan. 
  • Anonym (E)
    Anonym (morot) skrev 2025-01-05 19:34:18 följande:

Kopparpannor har vanligen beläggning av koppar på utsidan för att leda värme bättre.

Äldre kärl från allmogetiden är i helkoppar och förtennade inuti och kan behöva omförtennas, men så gammal är inte denna industritillverkade, den har troligen insida av plåt/rostfritt.

Det du ser på insidan kanske är skador i plåten men de är väl knappast genomgående?

Det som är farligt med kopparkärl där livsmedlet exponeras för koppar är att använda syror i det, som vinäger, vin, citrus eller tomat. Låter man bara bli det är det tillräckligt säkert oavsett om hela kärlet är i koppar utan ytbeläggning.

Så- en gräddig pastarätt- inget problem alls, men jag hade för säkerhets skull nog inte lagat rödvinsgryta i den där.

Tack för svar! 
    Så här ser den ut där den är lite sliten, googlade lite och såg just att vissa var förtennade och det kunde i äldre pannor innehålla bly, därför jag blev osäker. Om det är en beläggning som bör repareras vart kan man göra det?
Svar på tråden Är äldre kopparpannor säkra att använda?