Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-10 19:58:24 följande:
Det som oroar lite är också det faktum att han ofta säger att han behöver det ibland för att varva ner och att lugna ner hjärnan och tankarna.
Det oroväckande för mig där är att om man anser att man behöver dricka öl för det så borde man kanske hitta lite hälsosammare strategie, för vad händer när det är mycket hela tiden. Ska man då börja dricka även fast man jobbar dagen efter osv?
Tror också att det kan vara just riskbruk.
Och som sagt, när det bara är ibland så är det ju ingen fara, och inte heller något som oroar mig.
Det är när det blir både många öl och inte så många alkoholfria dagar som jag blir orolig?
Definitivt riskbruk och låter som att han är beroende. Att ?behöva? alkohol för att fixa vardagen ibland är väldigt oroväckande. Jag själv som inte dricker om det inte är något speciellt tillfälle hade haft svårt att förstå detta och hade först försökt prata med honom. Vill han inte lyssna/blir defensiv hela tiden och inte vill ändra sig hade jag lämnat. Jag hade inte funkat med en sådan person men andra här kanske har en annan syn på detta.