• Mkay

Paranoid eller problem - Alkoholkonsumtion

Dricker han 6 burkar för sig själv bara sådär en kväll? Och flera dagar i veckan? Det är 100% alkoholistvarning. För mig går gränsen till alkoholism när man dricker för sig själv regelbundet samt stora mängder varje gång. Blir han defensiv om du tar upp det är det verkligen en stor röd flagga. Liksom jag eller partnern kan ta en burk själva hemma någon gång ibland men mer än så vill man ju inte dricka själv och inte så ofta heller. Det känns som det normala i mitt umgänge iaf. 

• Mkay
    Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-04 23:23:35 följande:

Hmm, ja jag tänkte också så innan, framförallt utifrån hur han pratade om det när vi drack, men sen kollade jag lite närmare och 1 folköl = 4,5 cl starksprit. Så ett 6-pack blir ju ändå nästa 3 dl starksprit. 😳

Hade det varit bara 2-3 så hade jag nog inte heller?

Märker du av att han blir påverkad när han dricker? 

• Mkay
    Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-05 12:19:27 följande:
    Ja absolut. Hör det på rösten redan vid 3 st. 
    Dricker han så pass att han blir påverkad/berusad flera gånger i veckan är det kanske redan frågan om att han har ett problem med alkoholen redan. Hade jag varit dig hade jag tagit ett allvarligt snack med honom om det. Berätta om din erfarenhet med din pappa och att detta gör dig orolig/att du mår dåligt av det. Om han vägrar lyssna eller försöka förstå vad du säger och bara blir irriterad kommer det nog tyvärr inte blir bättre. 
  • Mkay
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-10 20:16:40 följande:
    Herregud...byt kille...

Du är ju sjukligt orolig för ingenting!

Han kan utan problem dricka 2 st 6 pack FOLKÖL och ändå vakna nykter och jobba dagen efter. Om han ens lyckas få i sig så många, man blir väldigt mätt av folköl.
    TS har ju skrivit att han lätt dricker 6 stycken på en kväll. 
  • Mkay
    Anonym (Orolig men kanske inte obefogat) skrev 2025-01-10 19:58:24 följande:

Det som oroar lite är också det faktum att han ofta säger att han behöver det ibland för att varva ner och att lugna ner hjärnan och tankarna.

Det oroväckande för mig där är att om man anser att man behöver dricka öl för det så borde man kanske hitta lite hälsosammare strategie, för vad händer när det är mycket hela tiden. Ska man då börja dricka även fast man jobbar dagen efter osv?

Tror också att det kan vara just riskbruk. 
    Och som sagt, när det bara är ibland så är det ju ingen fara, och inte heller något som oroar mig. 
    Det är när det blir både många öl och inte så många alkoholfria dagar som jag blir orolig?

Definitivt riskbruk och låter som att han är beroende. Att ?behöva? alkohol för att fixa vardagen ibland är väldigt oroväckande. Jag själv som inte dricker om det inte är något speciellt tillfälle hade haft svårt att förstå detta och hade först försökt prata med honom. Vill han inte lyssna/blir defensiv hela tiden och inte vill ändra sig hade jag lämnat. Jag hade inte funkat med en sådan person men andra här kanske har en annan syn på detta. 
  • Mkay
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-11 00:00:20 följande:
    Jaha...ock? Kan jag också göra - lätt. Blir inte det minsta påverkad och kan självklart jobba dagen efter. Det är liksom FOLKÖL...

Du blir säkert påverkad utan att märka det själv. TS skrev att hon märker det på honom redan efter 3. om du läser igenom tråden så kan du läsa att just 1 folköl på 3,5 motsvarar en liten burk starköl så påverkad blir man visst det. Dricker du så mycket minst två dagar i veckan har du också riskbruk på alkohol, grattis! 

50 cl folköl motsvarar ett standardglas (=33 cl starköl) och riskbruk är definierat på följande sätt: 

Kvinnor

4 standardglas eller mer per tillfälle

Mer än 9 standardglas per vecka

Män

5 standardglas eller mer per tillfälle

Mer än 14 standardglas per vecka

https://folkhalsaochsjukvard.rjl.se/dokument/evo/0f6b7ddf-3e4f-4b67-b23f-830a8e1b5a40

https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkoholberoende-och-medberoende/ofarligt-drickande/

Svar på tråden Paranoid eller problem - Alkoholkonsumtion