Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

molly50 skrev 2025-01-06 14:55:23 följande:
    Ja,precis. De dödar av instinkt så många de kan. Men de äter inte alla.
    Och det är ju inte precis humant,

Ja,flockvaktare skulle kanske kunna vara ett alternativ. Men vargen ger sig ju på hundar med.
    Vad är humant då? Att skicka ner alla tuppkycklingar i köttkvarnen? Vi människor dödar djur för att äta dessa, ja. Men hur mycket av detta kött slänger vi bort sen då? Det är ju precis samma sak. Är det humant att hålla djur som fångar och utföra tortyrliknande tester på dem för att människan ska leva och må bra. Hur definierar du egentligen ordet humant?
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-06 16:05:25 följande:
    Utrotning? Du vet att nya vargar föds varje år och att vargar kan vandra in från andra länder?
    Så det behöver du inte oroa dig för.
    Men du svarar inte på frågan. Vad är det som gör vargen så fantastisk att den ska försvaras in absurdum och stå över alla andra arter?
    Människan är högst i näringskedjan. Inte vargen.

Jag har inte samma åsikter om björn,räv och lo för att de inte försvaras på samma sätt som vargar gör av vargälskare.
    Och jag har heller inte sett eller hört att björn,räv eller lo har lämnat efter sig lika stora blodbad och massakrer som vargar kan göra.

Och vem ska betala för bidrag till en herdehund då?
    Och vad är egentligen meningen med en sådan hund då de flesta gårdar inte ligger så avsides att människor inte finns i närheten?
    Jag har svarat på frågan. Jag försvarar vargen för att det är rena rama utrotningen på den. Det finns inget som är fantastiskt med utrotning på något djur. Alla djur är fantastiska på olika sätt. Jag behöver inte förklara mer än så. Vem som ska betala? Hur ska jag veta det? Det får man väl lösa på nåt sätt i så fall. Om du läser lite om Mastiff så kan du se att det funkar bra i andra länder. Jag tycker det är skamligt för ett land som Sverige att inte göra mer än så här. Människan är högst i näringskedjan skriver du, men det är även vargen. Läs på. 
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 16:19:07 följande:
    Vargen har rätt att leva men också överlevas. Siffran 375 vargar är en 1,5 år gammal uppgift. Då va vargen inte lika stort problem som senate året så dom kan ju vara betydligt fler. 

Vi bor inte i nått annat land än o svergie. Det är det är centralt att diskutera. Många i dessa länder har stora problem med vargen. Vi försöker hindra att vi hamnar där. Tacksam för det. 
    Men kom gärna med exakt siffra då. Eller tror du det har vandrat in flera tusen vargar på 1,5 år. Det kan ju vara färre också. Dessa andra länder har ju satt in metoder som fungerar, så varför kan man inte kolla på hur andra länder gör?
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 16:35:48 följande:
    Så typiskt okunskap. "Man får väl lösa det på annat sätt." "Jag vet inte hur" 

Om du nu vill hjälpa vargen så hjälper det ju inte att sitta här och hugga i sten. Presentera idéer istället. 
    Presentera dem för rätt personer om du vill hjälpa vargen. Lovar att det kommer skjutas vargar tills någon kommit på en annan lösning. Fixa den lösningen om du vill hjälpa vargarna att etablera sig likt dom gjorde 1800 talet och dödade barn. Till dess kan jag garantera dig att du spiller många vargliv. Dom kommer att skjutas. Det är fakta. 
    Bara för att jag inte kan svara på allt betyder det inte att jag har nån icke-vilja att förändra. Och ingen varg som skjuts är något jag personligen tar på mig nån skuld för. Det är regeringens och - jägarna som beslutar och utför detta, med stöd från såna som du. Att jag inte försöker komma på ideer? Har du sett någon annan härinne som föreslagit någon idé (förutom xenia)? Jag är den enda som har lagt fram idéer. Du verkar vara totalt ointresserad av att göra nåt annat än att skapa ytterligare klyftor i denna fråga. Man börjar förstå dessa personer som förföljer jägare i skogen när man läser dina inlägg. 
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 16:41:18 följande:
    Det finns ju inga exakta siffror nu. Här håller dom just nu på att undersöka. Dom har skjutit 6 och kommer nog få skjuta fler. 
    Nej jag tror inte det vandrat in så många vargar på 1,5 år. Aldrig påstått. Men jag har sett på fem myror är fler än fyra elefanter och kan räkna ut att dom kunnat föröka sig på 1,5 år. Det ser vi ju bevis på i vår hagar nu. Eller tror du dom stannat i tillväxt och börjat bli tvungna att äta hästar och får i hagar för att jägarna skjutit 2 älgar per jaktlag som innan? 
    Okej, du hänvisar till en siffra som du inte har. Då vet jag. 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-06 18:19:55 följande:
    Glömde svara på detta. Människan är högst i näringskedjan. Inte vargen.
    Du har fel.
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 17:10:55 följande:
    Nej du lägger inte fram några idéer. Du skriver att det ska ges bidrag. Det löser ingenting eftersom dessa bidrag knappt existerar. Den lösningen som finns nu är att skjuta varg. Sitta på nätet och försvara att vargen inte ska skjutas hjälper inte vargen. 

Jag vill inte skapa mer klyftor men jag vill hemskt gärna få försvara mina åsikter precis som du. Om du ifrågasätter mina åsikter så kommer jag ju försvara dom. Detta är ett disskutionsforum. Jag respekterar att du inte tycker som jag men i denna fråga har vi just nu ett problem som vi löser genom att skjuta vargen. Jag är för den lösningen. Du är emot. Du vill ha andra lösningar. Men det har du inte. Där dör ju disskutionen ut.
    Jag har tagit till mig dina åsikter och precis gått med i Svenska Rovdjursföreningen. Tack för pushningen till det! Nu kan man göra nån riktigt nytta.
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-06 19:44:00 följande:
    Nej hon har rätt. Människan är toppkonsument och saknar naturliga fiender och ligger därför högst I rang. 
    Vi har väldigt väl utvecklade hjärnor och kan tillverka vapen och skydda oss. Det kan inga vargar (inga jag hört iaf) därav har vi inga naturila fiender och därav står vi högst upp som toppkonsumenter. Vi står över näringskedjan. Hade vi inte kunnat försvara oss med vapen o dyl så hade vi nog legat lite lägre. Men vi är den smartaste arten och har därför inga fiender.
    Alla rovdjur är överst. Det kan väl kanske vara därför som du och resten här inne är emot varg? För om de var lägre behövde man väl inte skjuta bort dom?
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-06 20:12:41 följande:
    Men vi är toppkunsumenter. Vi är inga djur ens. Vi står över dem och näringskedjan. 

Hade vi varit under vargen så hade vi ju varit vargmat för längesedan. Det är inget man kan bestämma utan det är ju så verkligheten ser ut. Det fattar du va?

• Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 20:32:30 följande:
    Människor kallas ibland apex predatorer, vilket innebär att de upptar toppositionen i näringskedjan och inte har några naturliga predatorer. Medan människor ofta uppvisar egenskaper hos apex-rovdjur, klassificerar vissa forskare dem inte som sådana.11 okt. 2023

Det är inte läge att försöka hävda att vi står under vargen. Lägg bara ner det. Det är bara löjligt. 
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 20:04:39 följande:
    Alla rovdjur är överst. Det kan väl kanske vara därför som du och resten här inne är emot varg? För om de var lägre behövde man väl inte skjuta bort dom?
    Det är ju just det faktum att vi människor kan skjuta som gör att vi står över vargen. 

Vi är inte djur så vi behöver inte snöa in på saken.
    Men har jag någonstans sagt det? Sluta tillskriva mig sådant jag inte har sagt. Vargen är högst i näringskedjan det är det enda jag har sagt. Inte nånstans att människor är under. 
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 21:09:54 följande:
    Nej men bra då fattar du ju att vi står över vargen och det finns inget att diskutera ens. Är våran uppgift att rensa bort vargen om den över för mkt i tillväxt. Bra då är vi överens då. 
    Nej vi står inte över. Och vargen står inte över oss.  Och det är inte vår uppgift att rensa bort vargen. 
  • Anonym (O)
    Teresse7 skrev 2025-01-06 20:32:30 följande:
    Människor kallas ibland apex predatorer, vilket innebär att de upptar toppositionen i näringskedjan och inte har några naturliga predatorer. Medan människor ofta uppvisar egenskaper hos apex-rovdjur, klassificerar vissa forskare dem inte som sådana.11 okt. 2023

Det är inte läge att försöka hävda att vi står under vargen. Lägg bara ner det. Det är bara löjligt. 
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 20:04:39 följande:
    Det är ju just det faktum att vi människor kan skjuta som gör att vi står över vargen. 

Vi är inte djur så vi behöver inte snöa in på saken.
    Om vi inte är djur, varför oroar du dig? Och om du möter en varg (utan vapen) i skogen, tror du då att du står högst i näringskedjan.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?