-
Ja om man är så jävla rädd så får man väl väl göra detmolly50 skrev 2025-01-06 01:32:45 följande:Och då skulle det bästa vara att låta bygga en inhägnad likt en djurpark?
-
Det är sinnessjukt. Folk måste vara rubbade.Xenia skrev 2025-01-06 01:34:50 följande:
Troféjakt är det värsta. Man dödar inte för att få mat och inte för att skydda boskap. Man dödar för att få en trofé. Kan man ens kalla det jakt när djuret är instängt och inte kan fly? Slakt är ett bättre ord. Det borde vara förbjudet.
"Garanterad trofé med inhägnad jakt
Inhägnad jakt eller så kallad ?canned hunting? är idag en stor industri i Afrika där intensiv avel av vilda djur i fångenskap bedrivs. Det rör sig främst om lejon, som när de når vuxen ålder släpps ut i en inhägnad för att någon ska skjuta dem för troféer.? Till skillnad från andra troféjakter garanteras jägaren en vinst med en policy som ?ingen död, ingen lön?. Djuret som dödas är då vanligtvis ett specifikt lejon som valts ut online i förväg, som från en katalog, och som inte ges någon chans att fly. Vissa parker kan också ge lejonen droger för att göra dem ännu enklare att skjuta eller locka dem med mat. Det händer även att djuren binds fast vid en stolpe om troféjägaren saknar erfarenhet eller har ont om tid. Många av djuren skjuts även med pilbåge vilket innebär att djuren blöder till döds, som kan ta allt från flera minuter till många timmar. Djur som tigrar, hyenor, pumor och leoparder föds också upp i burar eller inhägnader för så kallad canned hunting."
djurrattsalliansen.se/2021/04/03/svenska-trofejagare-avslojade/
-
Så gott som alla i den här tråden lägger bördan på vargen. Vargen ska bort. Har du missat det?molly50 skrev 2025-01-06 01:35:49 följande:Och vem har pratat om att lägga bördan på vargen? Det handlar väl främst om att försöka skrämma bort den,när den kommit in i ett samhälle där den inte ska vara.
Om det inte lyckas så tas skyddsjakt till som en sista utväg. -
Anonym (ABC) skrev 2025-01-06 01:37:26 följande:
Nej vargar tänker inte.
Ja människor äger djur. Djuren inser inte att människorna äger dem, de är inte tänkande, intellektuella varelser, så de har inget emot att vara ägda, de förstår inte det.
Hur vet du att dom inte har något emot det? Sen är det så här, människor äger inte djur. Djuren är egentligen sina egna. Människor har tillfångatagit djuren, lite som kidnappning. Dom flesta har det inte så bra och mår jävligt dåligt. Men det bryr sig inte människan om så värst mycket för människan tänker bara på pengar. Det är allt som betyder något. Sen förstår jag inte varför du använder ordet intellektuell här. Det kanske är ordet intelligent du menar?
-
Försvara inte dom andra härinne. Jag har läst vad dom har skrivit. Det räcker med att du står för vad du själv skriver.molly50 skrev 2025-01-06 01:41:34 följande:Ingen har sagt att vargen ska bort helt och hållet. Bara att den inte ska vistas inne i tätbebyggda samhällen.
-
Det kan staten stå för, åtminstone till stor del.molly50 skrev 2025-01-06 01:39:05 följande:Ja,men de förväntades kanske att vara mer tama då de var i fångenskap och var i kontakt med människor varje dag.
Men jag håller med om att det inte var ofarligt.
Det är ju skillnad på om en varg kommer in i ett samhälle och stryker inpå folks husknutar än om de finns instängda i en djurpark,eller hur.Och vad tror du det skulle kosta? Och ska man få bidrag för det eller ska staten stå för kalaset?Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:35:21 följande:Ja om man är så jävla rädd så får man väl väl göra det
Du svarade aldrig på det. -
Ja, och jag menar djur som vi drar ekonomisk vinning av. Kor, grisar höns osv. Och ja, har du besökt en grisfarm nån gång? Eller hur kycklingar har det? Där är det löpande band rakt ner i chicken-nuggetskvarnen om man råkar vara född till tuppkyckling. Om jag var född till kyckling så skulle jag förmodligen tycka människor var monster.Anonym (Elsa) skrev 2025-01-06 11:16:47 följande:
Detta är rätt grovt. Du får det att låta som vi människor är monster mot våra djur. Du skrev ju tidigare att du knte ville att vargen skulle ta några av dina djur. Du har ju djur själv då alltså ? -
Egentligen handlar ju diskussionen om hur jägare klarar av att döda, så diskussionen har väl till viss del spårat ur lite. Men jag tycker det är hyckleri. Att hålla ner vargen till 300 individer. Hur mycket kött äter dessa individer jämfört med 10 miljoner svenskar? Du skriver att vargen har satt stopp, men då får man väl lösa det - sätt upp ordentliga stängsel. Det ska alltid vara andra arter som får stiga åt sidan för människans skull. Varför? Varför är vi så fantastiska och mer värda jämt och ständigt?Anonym (Elsa) skrev 2025-01-06 13:07:44 följande:Grisar och den hönsfarm du tänker på är ju i regel skyddade från varg. Vad har dom med disskutionen att göra överhuvudtaget?
Kor går ute sommarhalvåret och blir drabbade av varg. Ofta är det mjölkkor och är väldigt viktiga. Våra bönder kan inte försörja sig på spannmål och skogsbruk. Vi ska vara rädda om våra bönder. Det finns många som har får och kor som dom tar väl hand om och som får vistas ute. Så även höns. Men nu har ju vargen satt stopp. -
molly50 skrev 2025-01-06 14:57:50 följande:Och varför är vargen så fantastisk och så mycket mer värd att alla andra arter ska stiga åt sidan för den?
Vargen har rätt att leva precis lika mycket som alla andra arter inklusive människan. Jag försvarar den för att det som försiggår nu är rena rama utrotningen. Vilka andra arter ska stå åt sidan som i så fall inte redan gör det för människans skull. Om vi vänder på det då. Låt säga att vårt land bestod av 10 miljoner vargar och vi människor jagades för att vi var 375 individer och gränsen för oss var 300. Vad skulle du tänka om det? För det är precis så det är för vargen. Det är inte bara varg som jagas, det är lodjur, björn och järv. Men jag förmodar att dina åsikter om dessa är liknande. Men rätta mig om jag har fel på den punkten. Specieism kallas det för, rasism mot andra arter.
I andra länder där man har problem med varg har dom satt in en så kallad herdehund, Mastiff. Det är tydligen väldigt effektivt. Något sådant kunde väl vara en lösning även i vårt land, om nu inte stängsel fungerar.
-
Det vet du inget om.Anonym (ABC) skrev 2025-01-06 15:45:03 följande:Du får tycka vad du vill, men i Sverige är det lagligt att äga tamboskap och husdjur. Jag vet att djuren inte har något emot att vara ägda av människor, för de kan inte tänka och ha en åsikt. De är djur.