• molly50

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:14:06 följande:
    Ja men varför är det ingen som har tänkt ut detta än? Jag tror inte vargarna på Kolmården har tagit sig ut från deras hägn så där finns kanske lösningen. Djurhållare får skaffa såna hägn som är lämpade om dom vill att deras djur ska leva. Det är väl inte svårare än så. 
    Att vargarna inte har tagit sig ut ifrån sitt hägn på Kolmården kan ju också bero på att de inte finns kvar.
    Om jag inte minns fel så avlivades de efter attacken där en djurskötare dog.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:23:54 följande:
    Ja du, det är skillnad. Människor ÄGER djur mot deras vilja och drar ekonomisk vinning av dom. Sen när vargen kommer och dödar 4 renar och äter 1 tänker dom förmodligen inte på ekonomin. Eller så tänker dom sparsamt, att dom ska spara resten till senare. 
    Varför kommer de då inte tillbaka och hämtar alla djur de har dödat?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:30:45 följande:
    Det jag menar är att man inte kan lägga bördan på en inhemsk art och ägna sig åt utrotning av denna art på grund av att det kanske kommer en varg nån gång. Folk som håller djur kanske borde få mer och bättre hjälp att styra upp detta istället. 
    Och då skulle det bästa vara att låta bygga en inhägnad likt en djurpark?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:30:45 följande:
    Det jag menar är att man inte kan lägga bördan på en inhemsk art och ägna sig åt utrotning av denna art på grund av att det kanske kommer en varg nån gång. Folk som håller djur kanske borde få mer och bättre hjälp att styra upp detta istället. 
    Och vem har pratat om att lägga bördan på vargen? Det handlar väl främst om att försöka skrämma bort den,när den kommit in i ett samhälle där den inte ska vara.
    Om det inte lyckas så tas skyddsjakt till som en sista utväg.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:34:29 följande:
    Ja men dom levde väl på Kolmården några år innan det hände. Utan att dom smet ut genom stängslet. Det är ju också intressant att folk fick gå in och klappa vargarna då, som att det var helt ofarligt. Men nu är det total panik i hela samhället om en varg visar sig i närheten. 
    Ja,men de förväntades kanske att vara mer tama då de var i fångenskap och var i kontakt med människor varje dag.
    Men jag håller med om att det inte var ofarligt.

Det är ju skillnad på om en varg kommer in i ett samhälle och stryker inpå folks husknutar än om de finns instängda i en djurpark,eller hur.
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:35:21 följande:
    Ja om man är så jävla rädd så får man väl väl göra det
    Och vad tror du det skulle kosta? Och ska man få bidrag för det eller ska staten stå för kalaset?
    Du svarade aldrig på det.
  • molly50
    Anonym (Kviballe Getost) skrev 2025-01-06 01:37:27 följande:
    Min kamrat Peter ju.
    Ok.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:38:36 följande:
    Så gott som alla i den här tråden lägger bördan på vargen. Vargen ska bort. Har du missat det?
    Ingen har sagt att vargen ska bort helt och hållet. Bara att den inte ska vistas inne i tätbebyggda samhällen.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:45:27 följande:
    Försvara inte dom andra härinne. Jag har läst vad dom har skrivit. Det räcker med att du står för vad du själv skriver.
    Jag försvarar inget. Vi har väl bara tolkat det som skrivs på olika sätt.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:47:02 följande:
    Det kan staten stå för, åtminstone till stor del. 
    Och det tror du att staten skulle göra?
  • molly50
    Xenia skrev 2025-01-06 13:47:04 följande:
    De dödar väl av instinkt så många de kan.

Har ingen tänkt på bokskapsvaktande hundar? De kostar förstås mycket men boskapsägare skulle kunna få bidrag till det.

"En boskapsvaktare är ingen vallhund i snäv bemärkelse, den skall följa flocken, inte driva den. En boskapsvaktare skall vara präglad på sin flock, inte på människor, men den skall gå att hantera och får inte vara aggressiv mot människor. Präglingen börjar när hunden är valp, då den får vistas tillsammans med husdjuren i en fålla.
    ---

Skyddet består av flera led. När rovdjuren känner vittringen av hundarna eller deras doftmarkeringar från urinen drar de sig för att komma nära husdjuren. Om hundarna hör eller känner vittringen av rovdjur skrämmer de iväg dessa med skall. I sista hand går det till närstrid mellan hund och rovdjur.

Det finns tre slag av boskapsvaktare:

Flockvaktare som följer djur i lösdrift.

Territorialvaktare som vistas med djur i inhägnader.

Herdehundar som arbetar med en herde och som har till uppgift att varsla om samt avskräcka annalkande rovdjur. Herdehundar kan ha den dubbla uppgiften att vara både vall- och vakthundar.

En traditionell kombination av vallhund och flockvaktare är raserna puli och komondor från det ungerska pusztan; pulin drev fåren dagtid medan komondoren patrullerade oavbrutet på natten.
    ---
    De raser som används i Sverige är maremmano abruzzesepyrenéerhundkangal och blandras (mellan pyrenéer och cão da serra da estrela)."
    sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsvaktare

Ja,precis. De dödar av instinkt så många de kan. Men de äter inte alla.
    Och det är ju inte precis humant,

Ja,flockvaktare skulle kanske kunna vara ett alternativ. Men vargen ger sig ju på hundar med.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 13:34:58 följande:
     Det ska alltid vara andra arter som får stiga åt sidan för människans skull. Varför? Varför är vi så fantastiska och mer värda jämt och ständigt?
    Och varför är vargen så fantastisk och så mycket mer värd att alla andra arter ska stiga åt sidan för den?
  • molly50
    Teresse7 skrev 2025-01-06 15:06:58 följande:
    Exakt min fråga också. Svaret på den frågan är lika "lätt" att få som alla dessa bidrag som ska delas ut till våra bönder. Jösses 
    Ja,precis! Jag blir alltid lika förvånad när vargen förs på tal.
    Den verkar vara viktigare än folks egna husdjur för en del.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 15:56:18 följande:

Vargen har rätt att leva precis lika mycket som alla andra arter inklusive människan. Jag försvarar den för att det som försiggår nu är rena rama utrotningen. Vilka andra arter ska stå åt sidan som i så fall inte redan gör det för människans skull. Om vi vänder på det då. Låt säga att vårt land bestod av 10 miljoner vargar och vi människor jagades för att vi var 375 individer och gränsen för oss var 300. Vad skulle du tänka om det? För det är precis så det är för vargen. Det är inte bara varg som jagas, det är lodjur, björn och järv. Men jag förmodar att dina åsikter om dessa är liknande. Men rätta mig om jag har fel på den punkten. Specieism kallas det för, rasism mot andra arter. 

I andra länder där man har problem med varg har dom satt in en så kallad herdehund, Mastiff. Det är tydligen väldigt effektivt. Något sådant kunde väl vara en lösning även i vårt land, om nu inte stängsel fungerar. 

Utrotning? Du vet att nya vargar föds varje år och att vargar kan vandra in från andra länder?
    Så det behöver du inte oroa dig för.
    Men du svarar inte på frågan. Vad är det som gör vargen så fantastisk att den ska försvaras in absurdum och stå över alla andra arter?
    Människan är högst i näringskedjan. Inte vargen.

Jag har inte samma åsikter om björn,räv och lo för att de inte försvaras på samma sätt som vargar gör av vargälskare.
    Och jag har heller inte sett eller hört att björn,räv eller lo har lämnat efter sig lika stora blodbad och massakrer som vargar kan göra.

Och vem ska betala för bidrag till en herdehund då?
    Och vad är egentligen meningen med en sådan hund då de flesta gårdar inte ligger så avsides att människor inte finns i närheten?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 16:05:31 följande:
    Vad är humant då? Att skicka ner alla tuppkycklingar i köttkvarnen? Vi människor dödar djur för att äta dessa, ja. Men hur mycket av detta kött slänger vi bort sen då? Det är ju precis samma sak. Är det humant att hålla djur som fångar och utföra tortyrliknande tester på dem för att människan ska leva och må bra. Hur definierar du egentligen ordet humant?
    Det är inte mer humant än att göra som vargar och döda och låta djuren ligga och plågas till döds.
    Men just därför köper jag bara kött från gårdar där jag vet att djuren har haft det bra.
    Men framförallt så äter jag viltkött som min man har varit med och jagat.

Ordet humant definierar jag som mild eller vänlig.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 15:56:46 följande:
    Det vet du inget om.
    Men du kan ju inte jämföra vilda djur med tamdjur.
    Tamdjur är framavlade för att vara nära människan och vet inget annat.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 15:56:46 följande:
    Det vet du inget om.
    Och med det resonemanget kan du ju inte heller slå ihjäl en mygg eller trampa på en myra. Du vet ju inte hur det känns för dem.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 16:23:13 följande:
    Jag har svarat på frågan. Jag försvarar vargen för att det är rena rama utrotningen på den. Det finns inget som är fantastiskt med utrotning på något djur. Alla djur är fantastiska på olika sätt. Jag behöver inte förklara mer än så. Vem som ska betala? Hur ska jag veta det? Det får man väl lösa på nåt sätt i så fall. Om du läser lite om Mastiff så kan du se att det funkar bra i andra länder. Jag tycker det är skamligt för ett land som Sverige att inte göra mer än så här. Människan är högst i näringskedjan skriver du, men det är även vargen. Läs på. 
    Men det är ingen utrotning på den. Du kanske skulle läsa på du med.
    Och om du anser det vara utrotning av vargen,men du anser det vara helt ok att andra djur riskerar att utrotas av vargen så är det ju inget annat än dubbelmoral.

Men nu är det Sverige vi diskuterar här,inte andra länder.
    Så varför ens ta upp hur de gör i andra länder?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 16:23:13 följande:
     Människan är högst i näringskedjan skriver du, men det är även vargen. Läs på. 
    Glömde svara på detta. Människan är högst i näringskedjan. Inte vargen.
  • molly50
    felix le chat skrev 2025-01-07 12:20:16 följande:

Om vi inte begränsar reviren och mängden vargar har vi dom om några år
    i våra villaträdgårdar och äter rådjur, hundar och katter.

( och en och annan ponny)

Här i området har de redan varit och attackerat och dödat flera katter och även tagit får.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?