Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?
Om jag inte minns fel så avlivades de efter attacken där en djurskötare dog.
Skyddet består av flera led. När rovdjuren känner vittringen av hundarna eller deras doftmarkeringar från urinen drar de sig för att komma nära husdjuren. Om hundarna hör eller känner vittringen av rovdjur skrämmer de iväg dessa med skall. I sista hand går det till närstrid mellan hund och rovdjur.
Det finns tre slag av boskapsvaktare:
En traditionell kombination av vallhund och flockvaktare är raserna puli och komondor från det ungerska pusztan; pulin drev fåren dagtid medan komondoren patrullerade oavbrutet på natten.
---
De raser som används i Sverige är maremmano abruzzese, pyrenéerhund, kangal och blandras (mellan pyrenéer och cão da serra da estrela)."
sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsvaktare
Vargen har rätt att leva precis lika mycket som alla andra arter inklusive människan. Jag försvarar den för att det som försiggår nu är rena rama utrotningen. Vilka andra arter ska stå åt sidan som i så fall inte redan gör det för människans skull. Om vi vänder på det då. Låt säga att vårt land bestod av 10 miljoner vargar och vi människor jagades för att vi var 375 individer och gränsen för oss var 300. Vad skulle du tänka om det? För det är precis så det är för vargen. Det är inte bara varg som jagas, det är lodjur, björn och järv. Men jag förmodar att dina åsikter om dessa är liknande. Men rätta mig om jag har fel på den punkten. Specieism kallas det för, rasism mot andra arter.
I andra länder där man har problem med varg har dom satt in en så kallad herdehund, Mastiff. Det är tydligen väldigt effektivt. Något sådant kunde väl vara en lösning även i vårt land, om nu inte stängsel fungerar.
Om vi inte begränsar reviren och mängden vargar har vi dom om några år
i våra villaträdgårdar och äter rådjur, hundar och katter.
( och en och annan ponny)