Inlägg från: Anonym (O) |Visa alla inlägg
  • Anonym (O)

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Teresse7 skrev 2025-01-05 18:33:18 följande:
    Det va ett riktigt pinsamt svar 
    På vilket sätt? Varför kan man inte se detta för vad det är? Folk (dom flesta svenskar = varghatare) och uppför sig riktigt vidrigt mot några arter som ses som konkurrenter. Det är skamligt för ett land som Sverige (ett vinterland) att behandla andra individer som nu görs. Jämfört med Tyskland och Spanien som har många fler vargar. Och varför är det så? Är svenskar helt enkelt rädda? 
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 18:47:31 följande:
    Man får inte skjuta hur många älgar man vill. Jägare är inte ite och skjuter allt dom ser. Den stammen hålls det koll på. Den kommer inte utrotas. Jägarna kommer inte utrota några arter. 
    Men får vargen hållas så kommer övriga arter förmodligen ganska snart bli utrotningshotade. 
    För att citera dig, du duckar frågan?Varför är det så stor skillnad på antalet vargar i Sverige jämfört med andra länder? Dessa länder har väl också vilda djur i skogen som kan bli utrotningshotade?
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 19:05:50 följande:
    I dessa länder pågår ju illegal vargjakt. Människor tar lagen i egna händer. Det problemet har ju inte vi.  Dessutom har vissa arter i exempelvis tyskland blivit utrotningshotade p.g.a vargen. 

Så det är väl svar på både din och min fråga. 
    Så du menar att det inte försiggår tjuvjakt i Sverige på varg, oj du kanske borde kolla det innan du uttalar dig här.
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 19:27:13 följande:
    Kan det ju mkt väl göra. Men det va inte det vi diskuterade. Vi diskuterade vad som händer med våra övriga arter. 
    Det är vad du vill diskutera. Det svarade jag på tidigare och då svarade du att man inte får skjuta hur många älgar som helst. Jag förstår inte hur det skulle kunna bli så om vi ökar vargstammen, det kommer väl snarare bli tvärtom i så fall. Jägarna får skjuta av färre älg för att vargen tar sin del. Varför skulle det vara så katastrofalt? Jag förstår inte det?
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 19:43:13 följande:
    Och då kan man fråga sig varifrån Rovdjursföreningen har fått dessa siffror. För de vill ju också värna vargen lika mycket som andra rovdjursälskare,

Det kan kanske ligga något i att de inte vill att det ska komma fram för att undvika debatten.
    '
    Vargen har kanske inte dödat en människa på länge. Men att de kommer in i samhällen och attackerar och dödar både husdjur och boskap tycker jag är illa nog.
    För mig är i alla fall husdjuren viktigare än vargen.
    Jag förstår hur du tänker, jag har en katt och skulle gråta ihjäl mig om vargen tog honom. Trots det är det smällar man får ta tycker jag. Livet är hårt men det ska vara lika för alla. Människan ska inte ha sitt finger med i spelet i precis allt som händer och sker. Vi har för stort kontrollbehov. Så är det tyvärr. Tycker jag. Men man tycker olika, så är det.
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 19:51:32 följande:
    Här har vi haft varg inpå husknuten. 
    Och den har även synts på cykelvägen c:a 50 m från vårt hus.
    Att man skulle vara varghatare för att man har sett det är bara BS.
    Jo man är varghatare om man vill ha bort dom för att dom kommer för nära. Jag hade varg 200 meter ifrån huset för ett par år sedan. Stod ute hela natten för att få en skymt av den, men inget. En varg går sin väg, den stannar inte kvar på samma plats i evigheter o väntar ut en. Varför behöver man vara så rädd?
  • Anonym (O)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 19:56:31 följande:

Senast en varg dödade en människa i Sverige var 2021 på Kolmårdens djurpark.

Ja, vad tror du det berodde på då? Var det en fri varg? Nä, i fångenskap. Dom anställda hade ingen koll på hur varg fungerar överhuvudtaget. Jättehemskt att det hände den tjejen, men det var Kolmårdens fel, inte vargens fel. Hon skulle inte ha varit därInne i hägnet. Jag talade om en fri varg inte en i fångenskap. 
  • Anonym (O)
    molly50 skrev 2025-01-05 20:01:57 följande:
    Ja,där tycker vi då olika.
    Jag tycker att mina djur är viktigare än vargen.
    'Därför höll jag dem inne när den uppehöll sig här.
    Och hunden fick vara kopplad på promenaderna.
    Jag tycker inte att vargarna ska få härja fritt inne i samhällen.
    Ja det var väl bra att du höll djuren kopplade och inne. Såklart att  får man anpassa sig lite, men vargen stannar ju inte hos dig. Den går ju iväg nån gång. Man får kolla sig lite över axeln ett tag, men sen är det över. 🙂
  • Anonym (O)
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-05 20:12:03 följande:
    Mem snälla. Du rör ju till det nått alldeles. Om vargen får härja fritt så kommer våra övriga arter bli utrotningshotade. Detta har hänt med arter I Tyskland. Förstår du inte eller vad?
    Vem har sagt nåt om att härja fritt. Inte jag. Men höj upp antalet individer till detsamma som Tyskland Spanien, vad menar du är problemet med det. Vet du vad jag tror? Jag tror att du vill att människan ska ha kontroll på allt som händer och sker här i världen. Varför är du på jägarnas sida i detta, är det personligt?
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?