• molly50

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Anonym (O) skrev 2025-01-05 19:55:51 följande:
    Jo man är varghatare om man vill ha bort dom för att dom kommer för nära. Jag hade varg 200 meter ifrån huset för ett par år sedan. Stod ute hela natten för att få en skymt av den, men inget. En varg går sin väg, den stannar inte kvar på samma plats i evigheter o väntar ut en. Varför behöver man vara så rädd?
    sverigesradio.se/artikel/4460236

www.expressen.se/nyheter/kvinna-med-barn-anfolls-av-vargar/
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:08:57 följande:
    Ja det var väl bra att du höll djuren kopplade och inne. Såklart att  får man anpassa sig lite, men vargen stannar ju inte hos dig. Den går ju iväg nån gång. Man får kolla sig lite över axeln ett tag, men sen är det över. 🙂
    Jag tyckte det var fullt tillräckligt med de veckor den uppehöll sig här.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:12:06 följande:
    Ja det är där jag bor. Det fanns ett revir här för några år sedan. Tjuvjägare gjorde slut på dom tyvärr. Läskigt för henne såklart, men det var hunden vargen var ute efter. 
    Och därför gav den sig på barnvagnen också?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:35:08 följande:
    Eller så låter man vargen leva o större utsträckning och tar ner jägarnas kvot.
    Då tror jag inte att du vet hur stor kvot älgjägarna har idag.
    Min man är jägare och de hade en kvot på två vuxna och en kalv.
    Och här finns ett vargrevir.
    Många jaktlag har också helt fått ställa in sin jakt pga att det inte finns tillräckligt med älgar i deras områden.
    Vad ror du att det kan bero på?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:34:11 följande:
    Bra! Då vet vi var vi har varann. 👍 Har själv jägare i släkten men inga vargjägare. Kan tycka det är stor skillnad på älgjägare och vargjägare (som ofta verkar vara tjuvjägare).
    Vad har du för belägg för att vargjägare ofta är tjuvjägare?
    Alla jägare som har vargrevir i sina områden har rätt att jaga varg om vargjakt utlyses.
    Så då menar du att även älgjägare är tjuvjägare?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 22:04:48 följande:
    Nej det menar jag INTE. Hur kan du få det till det. Vi hade ett revir här i Riala. Efter ett par år var alla vargar borta. Nån stack väl iväg men resten är oklart vad deras öde blev. Förmodligen tjuvjägare men det är såklart oklart och enligt min farsa (älgjägare så är det inget man pratar om, man bara vet). För ett par år sedan hade vi återigen en varg siktats i området och då fick jag kontakt med en grupp motståndare som ville att jag skulle ta reda på namnen på dom som var ute och jagade. Då kände jag lite obehag och drog mig lite undan.
    Därför att det inte finns speciellt vargjägare eller älgjägare.
    Så i och med att du kallar dem tjuvjägare så generaliserar du ganska grovt.
    En del jägare kan såklart bete sig illa,precis som inom andra grupper.
    Men det gäller långt ifrån alla.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 00:27:51 följande:
    Om du vill få ett bra svar så måste du formulera dig så att man förstår vad du menar. Om du inte menar att du skyddar djuren i skogen så borde du inte skriva det. Att du sen dumförklarar mig för att jag ifrågasätter vad du menar får stå för dig. Godnatt på dig varghatare. 🐺
    Men det har hon ju inte heller skrivit.
    Om du tolkar orden "man kan inte skydda de djuren" som att Elsa menar att hon skyddar dem så är det kanske inte hennes sätt att formulera sig som är problemet.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:11:05 följande:
    Men om man skriver ?man kan inte skydda dom djuren? då har man väl en avsikt att skydda dom djuren? 
    Nej,så tolkar inte jag det. Utan jag tolkar det som precis det hon skrev. Att man inte kan skydda de djuren.
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:14:06 följande:
    Ja men varför är det ingen som har tänkt ut detta än? Jag tror inte vargarna på Kolmården har tagit sig ut från deras hägn så där finns kanske lösningen. Djurhållare får skaffa såna hägn som är lämpade om dom vill att deras djur ska leva. Det är väl inte svårare än så. 
    Vad tror du att det skulle kosta att inhägna sin gård som en djurpark?
    Och skulle man få bidrag för det eller ska staten stå för kalaset,menar du?
  • molly50
    Anonym (O) skrev 2025-01-06 01:18:48 följande:
    Nä okej men då kan man inte det. Jag tror till och med att jag svarade henne det. 
    Ok. Det har jag kanske missat då.
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?