Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Anonym (Undrande) skrev 2025-01-04 13:03:22 följande:
    Vad äter folk? Fattar ingenting.
    Hej Familjeliv!

Jag läser om familjer på 2 vuxna och 2 barn på Familjeliv som enligt dem själv har en matkostnad+inköp (såsom hygien och tvätt) på mataffär för ca 4000 kronor i månaden. Hur är detta möjligt? Det är ju enbart 133 kr/dagen. Det räcker inte ju ens till mat.

Räknar man bara på vad ett vanlig recept för middag på exempelvis "Billiga veckan" kostar en portion mellan 25 - 40 kr. Detta räknar inte med dryck eller grönsaker.

Så en dags mat ca:

Frukost: 10 kr/person 
    Lunch: 30 kr/person
    Middag: 30 kr/person
    Mellanmål+kvällsmat: 15 kr/person.
    Totalt ca 90 kr/person och dag.
    Detta blir ju 10200 per månad. Det inkluderar inte någon utemat eller några excesser alls.

Så vad äter folk egentligen hemma? Vatten med käckebröd och Denniskorv med makaroner? Förklara gärna för jag är genuint intresserad.
    Barnen äter ju inte alla måltider hemma, samt de äter inte lika mkt som föräldrarna.
    Äter man mkt vegetariskt så blir det billigare.

Men jag håller med, det låter lite. Bara förbrukningsvaror kostar väl 300-400 kronor i månaden för en familj på 4. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2025-01-04 13:20:06 följande:
    Ett par dagar/v brukar vi få matlåda från en församling.  Hemma mest toast. 

Vi prioriterar bra mat och sand till katten. Det är viktigast. 
    Är toast bra mat?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-04 13:21:56 följande:
    Vem dricker 2 liter mjölk om dagen? Eller 1,5 liter fil? 
    En familj med två barn i skolåldern t ex. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-04 13:35:04 följande:

Jag blir mer förbannad över att folk inte kan tänka mer smart i såna här uträkningar. 

Motsatsen till oxfilén är inte havregrynsgröt liksom... 

Sverige är ett avlångt land med vitt skilda möjligheter till billiga matvaror. 

Samt att alla har olika prioriteringar och olika vanor. En del familjer äter överhuvudtaget aldrig frukost ,  Många dricker varken kaffe eller läsk. En del är duktig på att planera sin mat och lagar från grunden och andra är mer spontana och kör halvfabrikat etc etc... = olika slutsummor på vad mat faktiskt landar på

Vet du vad halvfabrikat är?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-05 09:47:25 följande:
    Titts noga i folks kundvagnar vid kassan och hur många som köper flera dosor snus och  limpa cigaretter samtidigt som dom veckohandlar ... Vad betalar man det med om inte på samma kvitto som maten? 
    Och om de köper en vinteroverall till barnet på ica maxi så blir det också mat?

Du vet att man dela upp kvittot på olika kategorier?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2025-01-05 15:40:15 följande:
    Känner ingen i lägenhet som har samma elräkning som elräkningarna man kan få i ett hus. Har bott i lägenhet och hus som varit lika stora. På vintern kan det skilja 5-7 tusen per månad i elkostnad enbart och då har vi svinkallt hemma och lever med dubbla täcken.. 

Så du tror att uppvärmning av lägenheter är gratis? Vem betalar tror du, hyresvärden?

Herregud. 

• Anonym (Lisa)
    Spucks skrev 2025-01-05 15:54:09 följande:
    Ähm ... du värmer ditt hus med el och därför tror du att det är dyrare att baka bröd i en villa än i en lägenhet?
    Är du på riktigt?
    Man blir mörkrädd av vissa inlägg. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-05 16:07:53 följande:
    Ja det gör hyresvärden hos mig. Jag betalar enbart hushållsel.
    Men du förstår väl att uppvärmningen ingår i din hyra?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (K) skrev 2025-01-05 16:37:03 följande:
    Varför tror du att en lägenhet som bostad automatiskt innebär en hyresrätt? Finns väl inte en jävel som bor så efter en viss ålder nästan. Med en ok lön.
    TS har en hyreslägenhet. Du vet, den jag svarade. 
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.