Inlägg från: Anonym (Skafferiet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skafferiet)

Vad äter folk? Fattar ingenting.

Barnet flyttade ut i augusti och under sep-nov har vi legat på 5000 kr/mån i snitt på två vuxna. Vi äter gott, bjuder folk ibland och blandar extrapris med billig mat.

Jag fattar inte besattheten av mjölkprodukter, det är verkligen inget som kroppen behöver hos en vuxen där förbränningen redan har börjat minska. De flesta i landet behöver tappa några kilon. Min vanliga dag ser ut så här:

Morron: Stor kopp hett vatten med kardemumma/ingefära och en liten skvätt mjölk, ett par matskedar frysta bär. Ibland bakar jag eget bröd på bakpulver i en limpform och har skivat i frysen, det räcker då i 6-7 dagar. Min man äter liten skål yoghurt med müsli, 1 l yoghurt räcker hela arbetsveckan.

Kaffe dricker jag på jobbet, kokar bara hemma två ggr på helgen.

Lunch: Matlåda, kan vara pasta och köttfärssås med mycket morötter och lite hackad palsternacka, biff Bourgignonne, falu med potatismos men också linsgryta eller sötpotatis/morotssoppa med ett par skivor pålägg.

Fika: En halv näve nötter eller gratis jobbfrukt.

Middag: Husmanskost 

• Anonym (Skafferiet)

Lägger till att Konsumentverkets norm för mat till en vuxen år 2025 är 3700 kr/månad.

Samt att jag måste ha mat som är fri från gluten och vissa tillsatsämnen så maten vi köper är ofta lite dyrare, men det tar jag igen på att inte äta en massa bröd och kex, och laga mat från grunden.

• Anonym (Skafferiet)
    Anonym (Patricia) skrev 2025-01-05 09:47:25 följande:
    Titts noga i folks kundvagnar vid kassan och hur många som köper flera dosor snus och  limpa cigaretter samtidigt som dom veckohandlar ... Vad betalar man det med om inte på samma kvitto som maten? 
    Där nikotinet går in går vettet ut, det är sen gammalt.

Jättesmart att betala extra skatt för att förgifta sig själv, verkligen briljant livsbeslut.
  • Anonym (Skafferiet)
    Cox Orange skrev 2025-01-05 11:08:01 följande:

Förlåt, men det lät verkligen sorgligt. För mig är god kvalitativ mat ett av livets glädjeämnen. Att dricka vatten med gammal torkad pulveriserad ingefära låter som ett straff. 

Ja, det verkar gå att överleva matmässigt på 2000kr i mån. Vill man ha mat med kvalitet, gott kaffe istället för varmt kryddat vatten och näringsrik mat är det tveksamt.

Nu använder jag färska kardemummakapslar och mortlar själv och ingefäran hinner inte bli gammal när man tar av den dagligen och även lagar mat/bakar med den, men strunt samma.

Jag är nöjd med min morrondryck för den kommer från en tid när jag inte kunde dricka varken te eller kaffe, och att "hålla nollan" m.a.p. histamin till frukost hjälper min kropp att klara av resten av dagens mat.
  • Anonym (Skafferiet)
    Anonym (Råttan) skrev 2025-01-05 13:55:14 följande:
    Du får vara hur flexibel du vill. Men en fyraåring mitt i ett växtryck är ofta inte så flexibel. 
    Anonym (Gg) skrev 2025-01-05 13:05:42 följande:

Det lär de inte göra. klart som fasen man äter men om du går upp senare på ledig dag samt inte gör nåt som gör att du behöver mer energi så behöver du inte äta både lunch och middag. 

Frukost kl 10
    Mellanmål 13-14
    middag 17
    kvällsmat 20. 

Sen blir det ju oftast kanske nåt mer man får i sig iaf.

Der finns ingen anledning att gå upp betydligt tidigsre bara för att vi ska få in en måltid till som inte behövs. 

Det där klarar sig inte ett växande barn på, om du inte med kvällsmat menar något mer matigt än en frukt eller motsvarande. 
    Det där stämmer bara inte. Vårt barn har mått utmärkt och växt normalt helt utan alla dessa extra måltider. Han ville inte ens ha mellis med sig i lågstadiet eftersom de inte fick ha nötter/mandel vilket var vad han ville ha istället för frukt.

Frukost, lunch och middag var det som gällde redan då. Vi har aldrig haft fredagsmys för det blir vi vuxna feta av, men på helgen blev det lördagsgodis och ena dagen någon kaka, glass eller annan dessert.
  • Anonym (Skafferiet)
    Spucks skrev 2025-01-07 18:52:37 följande:
    Du verkar vara av uppfattningen att barn måste få allt de vill ha. Så är inte fallet.

Och vilka idrottsskor kostar flera tusen kronor? Dessutom: när barn har uppnått en så hög nivå i en idrott att de behöver professionella skor, är de oftast i en ålder där de inte växer så snabbt längre. Så då behöver man inte längre nya skor flera gånger per år.
    Mina senaste löparskor gick på 2400 kr.

Det går klart att hitta billigare men då får jag ont och det är inte billigt...

Ungdomar som sportar på högre nivå kostar alltså en hel del.
  • Anonym (Skafferiet)
    Spucks skrev 2025-01-07 18:52:37 följande:
    Du verkar vara av uppfattningen att barn måste få allt de vill ha. Så är inte fallet.

Och vilka idrottsskor kostar flera tusen kronor? Dessutom: när barn har uppnått en så hög nivå i en idrott att de behöver professionella skor, är de oftast i en ålder där de inte växer så snabbt längre. Så då behöver man inte längre nya skor flera gånger per år.
    Lägger till att löparskor för mängdträning har en hållbarhet på ca 120-140 mil- sen bör de bytas enligt handeln.

Nu vet jag nog inte någon som slaviskt håller sig till det men de blir stumma och inte lika bra efter ett tag när man använder dem.

Som kuriosa använder barn som tränar balett 2-3 par pointeskor årligen, i USA kostar de 400 USD paret. Professionella dansare slänger dem senast efter 1-2 veckor, och New York City- balettens dansare förbrukar 7000 par skor om året.

Det är skillnad på sport och sport vad gäller skor.
  • Anonym (Skafferiet)
    Spucks skrev 2025-01-07 19:46:33 följande:
    Alltså nu pratar vi väldigt hög nivå. Det är nog inte det konsumentverket räknar med, för då hade kostnaderna de angett varit ännu högre, för det finns ju musiker som har instrument värda en halv miljon.
    Konsumentverkets beräkning handlar väl om genomsnittliga personer i Sverige, inte om extremer.
    Jo, men redan på nivån barnbalett ska de alltså ut med 1200 USD /år för enbart  skor. 

I Sverige lär hockeyutrustning vara bland det dyraste och kostar betydligt mer än det som Konsumentverket anger.
Svar på tråden Vad äter folk? Fattar ingenting.