Mammor drar igång vårdnadstvister
Eller så läser man vad jag skriver. Det handlar om en ton, att man bestämt sig för att mannen är en idiot på extremt lösa grunder. Väldigt vanligt att man anklagar folk för diverse personlighetsstörningar också. Det har jag träffat många män som uttryckt om tidigare flickvänner. Typ att dom är borderline, psykopater och psyksjuka. Intressant hur dessa män haft en sån otur och bara träffat den typen av personer.
Min poäng är att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Att som kvinna har äger du inte ditt barn. Många kvinnor har argumentet att barnen är så små så därför ska pappan inte få ha eget umgänge med barnet, eller barnet känner inte pappan tillräckligt för att umgås med barnet. Orsaken är att mamman inte vill att pappan ska träffa barnet.
En pappa som tar till rättslig strid i detta slänger på bensin på brasan om han hävdar umgängessabotage.
En pappa som försöker resonera med en mamma som beter sig utifrån min beskrivning, som exempelvis blir arg för att dom inte har varannan natt från att barnet är nyfött, den blir ju mer passiv och underkastar sig i hopp om att få ett fungerande samarbete.
Det måste ligga i allas intresse att barnen får träffa båda sina föräldrar. Även om man blivit gravid med ett one night stand så har han rätt till delad vårdnad. Det är i sånna situationer många kvinnor även inte känner sig bekväma med detta. Ska barnet bo ibland hos en person hon inte ens känner? Ja, barnet har faktiskt rätt till det. Vill man ha ensam vårdnad så finns det möjlighet att inseminera sig och bli den enda föräldern.
Anledningen jag tror att det är fler vårdnadstvister som leder till domstol är att män faktiskt vill ta ansvar för sina barn, förr var det mer okej att pappan träffa barnen varannan helg. Nu har vi en ny generation med män som vill träffa sina barn och faktiskt ha 50/50 när barnen är större. Och om man då blivit gravid med ett one night stand och han vill vara involverad då blir det såklart en konflikt om mamman vägrar och letar efter halmstrån för att få sin vilja igenom. Och något som verkligen skadar barnen är föräldrar som bråkar.
Barn är tåliga. Barn lär sig att olika personer har olika rutiner. Mamma och pappa behöver inte ha samma rutiner eller regler. Vissa kan inte acceptera detta utan bråkar. Helt ärligt känner jag ingen person som tvistat och gått till familjerätten som inte har större problem. Varför skulle man inte kunna reda ut sina problem på egen hand?
När två personer bestämt sig för att just den har rätt och inte är villig att kompromissa en tum, då hamnar man där?. Det är ju mer en oförmåga Hos båda eller en av parterna.