• Goneril

Hjälp. Dragit ut tand.

Tvärtemot övriga skribenter tycker jag att du ska skaffa implantat. Betyder mycket för tuggförmågan och antingen du tror det eller ej syns det. Dessutom kan kinden verka infallen. Man kan få implantat på    avbetalning! 

• Goneril

Trist att många avstår från implantat på grund av kostnaden. Att lägga upp en amorteringsplan vore bättre. En förhoppning från min sida är att folk hellre kostar på sina tänder i stället för att göra  hårförlängningar, tatueringar och läppförstoringar.

• Goneril

Tycker i alla fall att TS borde kolla med en tandläkare och få ett prisförslag, Glöm inte högkostnadsskyddet!  TS mår ju uppenbarligen dåligt av detta. Det där med en bro kan ju vara ett alternativ. Sen vill jag också betona att du inte behöver lägga alla pengarna på bordet dag 1.Efter att tanden dragits ska det gå en tid innan ställningen monteras in och sen ska ytterligare tid förflytta innan själva tanden sätts dit. I mitt fall, 2 tänder, tog processen 1 år. 40.000 kostade det, en tand borde inte uppgå till mer än hälften. Det borde TS komma skrapa ihop.

• Goneril
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 07:35:14 följande:

Ja min kindtand var stor så det känns enormt. :( Hade hoppats på att dom andra tänderna bredvid kanske drar ihop sig lite men antar att dom inte kommer göra det.
    Ja det är verkligen inget roligt. Jo det gör ju det. Vet dock inte om jag kommer någonsin kunna lägga 20000 kr på en tand tyvärr. 

Googla på Fonder, Stiftelser, Tandvård. Kanske du kan få ett bidrag. Synd att en yngre person ska behöva gå runt med ett stort hål. Tänk också på att kinden faller in där tanden satt. Och riktat till alla som tror att det gör ont: Det gör det inte, allt sker med lokalbedövning. Det enda som är "tjatigt" är att processen tar tid.
  • Goneril

Vidhåller det jag tidigare sagt, implantat är en fantastisk uppfinning. Självklart måste man sköta dem noga, vara petig med rengöringen. Finansieringen: En tand, det borde vara överkomligt, till exempel att betala hälften först och sedan kredit på återstoden. Att hålet inte syns så mycket är väl bra, men det handlar om TS egen upplevelse och den är ju egentligen viktigare än andra människors. Att jag förordar detta så starkt beror på att jag fixade 2, långt bak i munnen, där folk sa att hålet inte syntes, men det var nog bara för att de ville vara vänliga. Jag såg ju själv hur det såg ut när jag öppnade munnen ordentligt.

• Goneril
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-04 13:29:22 följande:
    Jag jobbar så skulle ju absolut ha råd med en avbetalning. Men ska snart vara mammaledig så då blir det ju knivigare. Jag går hos en privat och han sa bara att det skulle gå på 20000 för ett implantat. Han sa inget mer om att. Men då ska jag nog byta då. Jag trodde inte att försäkringskassan gick in med pengar för en 6:a. Men gör dom det så får man ju upp lite hopp ändå :) Tror inte jag vill gå hela livet nu utan en tand. 
    Du är inne på rätt spår, kompromisser kommer du i alla fall inte att gilla. Kan inte din man ge dig summan, eller snälla föräldrar? Nu när de snart får glädja sig åt ett barnbarn? Hade jag gjort om jag hade haft barn.
  • Goneril
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-04 17:39:55 följande:
    Ta det iallafall lugnt med beslut om detta. Jag är övertygad om att du vänjer dig och ser orimlighet i att kasta så mycket pengar i sjön.
    Kasta pengar i sjön? Gäller det tandhygienisten också? Var drar du gränsen för onödig utgift, vid två, tre eller fyra tänder? Lite uteliggarcharm över inlägget. Sen gör man ju som man själv vill, men hoppas du inte hindrar din eventuella partner från att göra implantat.
  • Goneril
    Anonym (Anoo) skrev 2025-01-05 11:04:40 följande:
    Att ha en glugg långt bak i munnen ser jag absolut noll problem med. Det syns inte och när jag vant mig känns det inte heller.
    Det innebär inte några problem med de andra tänderna,  käken eller bettet. Allt enligt käkkirurgen på sjukhuset, där tanden opererades bort.

Så ja, jag ser ett implantat som att kasta pengar i sjön.

Jag förstår inte vad tandhygienisten kostnad för kontroll av existerande tänder har med saken att göra. Det får du gärna förklara. 

När det skulle vara aktuellt med implantat är svårt att veta när det inte finns något ev behov. Det skulle bero på var i munnen den saknade tanden suttit, om det syns och om tandläkaren bedömer att det påverkar käken eller bettet.

Hur du får detta i sammanhang med uteliggare vet jag inte  det får du också gärna förklara.

Vad min partner lägger sina pengar på lägger jag mig inte i. Det skulle inte påverka min ekonomi oavsett. 

Nog för att du ofta har en lite överlägsen stil, men här slog du iallafall ditt eget rekord. 
    Grattis!

Helt ärligt har jag trott länge att din person här i forumet är den du önskar att du blivit, där du sitter i din slita lya med ett gäng katter och en fimp i munnen.
    Vidhåller alla tidigare synpunkter gällande implantat. Ledsen att göra dig besviken, 80 kvadrat centralt i storstad, alldeles för mig sjäv, äldre beståndet, låg hyra. inga katter eller fimpar, bra pension efter långt bankliv.. Just uttrycket "kasta pengar i sjön" triggade mig, det tyder på ointresse för tandhälsa. Nu har du ju koll på allt, grattis, men tro för all del inte att hålet efter en stor, förlorad kindtand inte märks. Inte när du står framför spegeln men när du spontant gapskrattar.
  • Goneril
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-05 11:12:52 följande:
    Ja verkligen onödigt med uteliggar-kommentaren. Men vissa anses väl sig vara bättre än andra. Tills det händer dem själva någonting. 
    Den var inte riktad till dig, du är ju redan på G med implantat. Att kosta på sin munhälsa ska inte ses som att slänga pengar i sjön, jag vidhåller det med emfas. Tuggförmåga, risk att tänderna börja vandra, utseende.
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.