Inlägg från: Anonym (Tandsköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tandsköterska)

Hjälp. Dragit ut tand.

Malim skrev 2025-01-02 16:47:41 följande:

Du kan göra en bro där tanden saknas, Då slipar man på tänderna bredvid luckan och använder dessa som stödtänder och det kommer se ut som en vanlig tand igen, men utan rot då. Billigare alternativ till implantat.
    /Tandsköterskan

Beror ju dock på. Man vill inte slipa ner och förstöra en frisk permanent 6a som inte har skador som ska fungera som stöd och det är inte heller alltid man vill förlita sig på visdomständer som stöd. Beroende på patientens anatomi så kan det vara väldigt svårt att preppa så långt bak också, beroende på gap förmåga och hur stor/liten patienten är i munnen.  

TS.
    det bästa är ju att låta detta läka och sjunka in (dina tankar alltså) och göra en terapiplan med tandläkaren om några veckor/en månad. 

• Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2025-01-03 09:02:24 följande:

Beror ju dock på. Man vill inte slipa ner och förstöra en frisk permanent 6a som inte har skador som ska fungera som stöd och det är inte heller alltid man vill förlita sig på visdomständer som stöd. Beroende på patientens anatomi så kan det vara väldigt svårt att preppa så långt bak också, beroende på gap förmåga och hur stor/liten patienten är i munnen.  

TS.
    det bästa är ju att låta detta läka och sjunka in (dina tankar alltså) och göra en terapiplan med tandläkaren om några veckor/en månad. 

Malim skrev 2025-01-02 16:47:41 följande:

Du kan göra en bro där tanden saknas, Då slipar man på tänderna bredvid luckan och använder dessa som stödtänder och det kommer se ut som en vanlig tand igen, men utan rot då. Billigare alternativ till implantat.
    /Tandsköterskan

Läste fel gällande tand, men man vill nog för övrigt inte slipa ner en frisk 5a och en frisk 7a om det är 6an som saknas 
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 13:49:19 följande:

Ingen mer som gjort en sån där etsbro? 

Etsbro är inte 100% funktionellt vid kindränder (molarer) då de lätt knäcks. Det är mer estetiskt i fronten där belastningen inte tar lika mycket. 

Du är inte ensam om att känna som du gör, många patienter upplever det du gör och det är inte alls konstigt att du känner som du gör. att du kan klara dig utan tanden - absolut. Men nu handlar det ju inte om det utan din känsla. 

jag tycker du ska boka in ett möte med tandläkaren där ni går igenom olika alternativ. Beroende på kommun så brukar man bli kallas till kirurgen inom 90 dagar, sen beror det ju på om det fungerar med implantat, om tillräckligt med käkben finns osv. Sen brukar man få vänta ca 6 månader tills man själva implantatet sätts  på plats. 

att göra en bro, slipa ner grabbtänderna, kan vara ett alternativ men om tänderna är hela och inte lagade sedan innan samt om du är ung, så vill man helst inte förstöra friska tänder för att göra en bro. 

• Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-01-03 17:47:28 följande:
    Okej. Tack för svar! Kanske får leva utan tand då :( Som sagt. Implantat är sjukt dyrt och det är ju en tand som knappt syns heller så vet inte om jag är beredd på att lägga så mycket då. Men samtidigt vet jag inte om jag klarat av att ha ett sånt stort glapp heller. Men jag får väl boka tid till en tandläkare och se. Måste väl ändå vänta in att hålet läker och sen ska ha barn i april med. Skulle bara vilja ha en ny tand nu direkt. 

Nu vet jag inte hur din ekonomi ser ut eller vart du går hos tandläkaren men jag jobbar inom folktandvården och i det landsting där jag jobbar så har vi billigast priser. Folktandvården generellt är ju billigare än privat. 

fördelen med tanden som knäcktes är att det är nr 6. Då ingår det statliga bidraget från f.kassan. Så du har att tjäna in lite rabatt där. 

om patienter väljer implantat hos oss för en 6a där käkbenet ser bra ut, så kan priset variera mellan 8000kr-12.000kr efter f.kassan har gått in. 

om din ekonomi ser god ut så kan du ju ta ett räntefritt lån och betala av inom 3-6 månader exempelvis. Om din ekonomi tillåter vill säga. Många klarar sig utan en kindtand men det finns de patienter som drabbas av bettfysiologiska besvär när man saknar en kindtand ?, men det är betydligt fler som klarar sig utan ersättning.

• Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 11:50:04 följande:

Jag har tandvårdskortet. Då kostar ett besök hos tandläkaren bara 200 kr. Jag brukar strunta i att borsta tänderna när jag har så billig tandvård. Jag röker och snusar, men blir tänderna missfärgade så går jag bara till tandläkaren och får dom polerade och rensade från tandsten för 200 kr. Sen är tänderna fina igen. Glad

Vad är det för tandvårdskort du pratar om? Är det N-kort? S-kort? eller menar du frisktandvård där du betalar en viss summa i månaden?

om fallet är så - varje gång som du då går till tandläkaren på undersökning så gör dom ju en ny bedömning utifrån din tandstatus. och rökare är högrisk för paradontala problem så man brukar inte hamna i en sådan låg premie då. Kommer du dessutom med plack som är flera dagar gammal, blödande tandkött och snuslesioner så går din premie också upp. Samt så kan du inte komma och gå som du vill och ha rätt till behandlingar som att polera och deppa tandsten för att du missköter dig.

har du däremot ett annat kort som tidigare nämnt så är det ju för att du är i behov av särskilt stöd pga sjukdom eller annat men. 
  • Anonym (Tandsköterska)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-05 20:47:00 följande:

Jag får ju gröna kortet bara för att jag har Asperger. Alla med diagnosen har rätt till kortet, även om man kanske inte är i behov av det.

Alla med den diagnosen har inte rätt till det kortet. Min lillebror diagnos men han har inte rätt till kortet för det.

det är familjeläkare och tandvårdsenheten som gör bedömning och ser ifall man är i behov av det eller inte. 
Svar på tråden Hjälp. Dragit ut tand.