Inlägg från: Anonym (Hur funkar det?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur funkar det?)

Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?

Hej!
    Jag har en vän i min närhet med två barn, 15 och 17.
    Föräldrarna har skiljt sig och ena ansöker om ensam vårdnad pga olämplighet från den andras sida genom våld osv. Barnen har därför inte haft kontakt med föräldern på 4 år.
    Problemet är dock att den andra föräldern inte heller är särskilt lämplig, pga detta har 17 åringen flyttat hemifrån ur boet redan. 15 åringen bor dock kvar hemma och mår väldigt psykiskt dåligt. Föräldern har aldrig riktigt klarat av att möta sina barns behov och kan bara se saker ur sitt egna perspektiv när det kommer till tidigare våld och så vidare vilket lämnar barnen åt att hantera det mesta själva och gör deras relation väldigt komplicerad.

Jag undrar då om det verkligen är lämpligt att föräldern får ensam vårdnad då barnen mår dåligt av minsta kontakt eller om det finns något annat alternativ?

Tacksam för svar
    / Orolig närstående

• Svar på tråden Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?

Visst det har du rätt i men jag kan tycka att det är rätt olämpligt med tanke på omsorgsbristerna och undrar om det finns något annat alternativ till att föräldrarna har vårdnaden då det dessutom varit påtal om att flytta barnen ifrån föräldern helt

Nej det förstår jag att man inte gör men om det leder till ett så pass stort lidande för barnen att dem far illa av det? Då är det väl inte lämpligt att dem varken ska bo eller att föräldern ska ha vårdnad?

Jag har tyvärr inte rum samt möjlighet att vara till särskilt mycket stöd och då soc redan är inkopplade och det varit på tal om familjehem men barnen inte har någon släkting de kan bo hos. 15 åringen behöver komma därifrån och har själv tagit upp hur han vill komma därifrån till en annan familj pga missförhållandena. Kommer ej gå in i detalj på förhållandena men har lett till stora konsekvenser för den yngstas mående och det är därför jag tar upp det. 15 (samt 17) åringen vill ej ha sina föräldrar som vårdnadshavare och det är därför jag tar upp det, finns det någon annan möjlighet, har hört talas om ?särskilt förordnad vårdnadshavare?, vad är det lite mer specifikt och skulle det fungera?

Svar på tråden Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?