• Anonym (Hur funkar det?)

Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?

Hej!
    Jag har en vän i min närhet med två barn, 15 och 17.
    Föräldrarna har skiljt sig och ena ansöker om ensam vårdnad pga olämplighet från den andras sida genom våld osv. Barnen har därför inte haft kontakt med föräldern på 4 år.
    Problemet är dock att den andra föräldern inte heller är särskilt lämplig, pga detta har 17 åringen flyttat hemifrån ur boet redan. 15 åringen bor dock kvar hemma och mår väldigt psykiskt dåligt. Föräldern har aldrig riktigt klarat av att möta sina barns behov och kan bara se saker ur sitt egna perspektiv när det kommer till tidigare våld och så vidare vilket lämnar barnen åt att hantera det mesta själva och gör deras relation väldigt komplicerad.

Jag undrar då om det verkligen är lämpligt att föräldern får ensam vårdnad då barnen mår dåligt av minsta kontakt eller om det finns något annat alternativ?

Tacksam för svar
    / Orolig närstående

• Svar på tråden Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?
  • Anonym (K)

Du får väl undra och oroa dig bäst du vill, men vad hjälper svaren dig? Självklart kan föräldern få enskild vårdnad. Det du och andra kan tycka är olämpligt är inte grund för att hen inte ska få behålla barnen iaf.

Visst det har du rätt i men jag kan tycka att det är rätt olämpligt med tanke på omsorgsbristerna och undrar om det finns något annat alternativ till att föräldrarna har vårdnaden då det dessutom varit påtal om att flytta barnen ifrån föräldern helt

• Anonym (K)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 12:08:34 följande:

Visst det har du rätt i men jag kan tycka att det är rätt olämpligt med tanke på omsorgsbristerna och undrar om det finns något annat alternativ till att föräldrarna har vårdnaden då det dessutom varit påtal om att flytta barnen ifrån föräldern helt

Jahupp. Inte för att vara sån, men du har en åsikt. Fine. Vad gör vi med det då?

Alternativet är om den/de som har vårdnaden låter barnen bo någon annanstans. Det du kallar omsorgsbrister är inget man tvångsomhändertar barn för.

Nej det förstår jag att man inte gör men om det leder till ett så pass stort lidande för barnen att dem far illa av det? Då är det väl inte lämpligt att dem varken ska bo eller att föräldern ska ha vårdnad?

• Anonym (Tvillingmorsan)

I stället för att spekulera i om båda föräldrarna borde förlora vårdnaden, inte bara den ena.

Kan du göra något för att stötta? Vara ett stöd åt 15-åringen. Annars kan frivilliga faniljehemsplaceringar eller boende hos någon släkting eller vän vara ett alternativ, om 15-åringen själv vill. Detta betyder inte att mamman måste bli av med vårdnaden. (Ja, det är uppenbart att det är mamman det handlar om). 

• Anonym (om)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 11:41:19 följande:
    Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?

Hej!
    Jag har en vän i min närhet med två barn, 15 och 17.
    Föräldrarna har skiljt sig och ena ansöker om ensam vårdnad pga olämplighet från den andras sida genom våld osv. Barnen har därför inte haft kontakt med föräldern på 4 år.
    Problemet är dock att den andra föräldern inte heller är särskilt lämplig, pga detta har 17 åringen flyttat hemifrån ur boet redan. 15 åringen bor dock kvar hemma och mår väldigt psykiskt dåligt. Föräldern har aldrig riktigt klarat av att möta sina barns behov och kan bara se saker ur sitt egna perspektiv när det kommer till tidigare våld och så vidare vilket lämnar barnen åt att hantera det mesta själva och gör deras relation väldigt komplicerad.

Jag undrar då om det verkligen är lämpligt att föräldern får ensam vårdnad då barnen mår dåligt av minsta kontakt eller om det finns något annat alternativ?

Tacksam för svar
    / Orolig närstående

Om du är orolig för ett barn i din närhet så kan du göra en orosanmälan. Vårdnad och liknande kan du inte göra nåt å, men du kan se till att en utredning av barnets situation görs och eventuellt förbättrar läget för barnet. Eller så kan du se till att vara en viktig vuxen för barnet som motvikt till föräldrarnas tillkortakommanden. 
  • Anonym (Lönt att fortsätta?)
    Anonym (K) skrev 2025-01-02 12:02:19 följande:

Det du och andra kan tycka är olämpligt är inte grund för att hen inte ska få behålla barnen iaf.

Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 12:08:34 följande:

Visst det har du rätt i men jag kan tycka att det är rätt olämpligt

Anonym (K) skrev 2025-01-02 12:22:39 följande:
    Det du kallar omsorgsbrister är inget man tvångsomhändertar barn för.

Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 12:26:15 följande:

Då är det väl inte lämpligt 

• Anonym (K)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 12:26:15 följande:

Nej det förstår jag att man inte gör men om det leder till ett så pass stort lidande för barnen att dem far illa av det? Då är det väl inte lämpligt att dem varken ska bo eller att föräldern ska ha vårdnad?

Det ska väldigt mycket till innan det händer. Det låter nästan som att du vill att barnen ska bli omhändertagna...? Har du någon aning om hur stor risken är att de får det riktigt dåligt då? Och om du tänker efter, många föräldrar är som den du beskriver. Om alla skulle bli av med vårdnaden skulle väl en tredjedel av hemmen stå tomma med barn utplacerade över halva Sverige...

Jag har tyvärr inte rum samt möjlighet att vara till särskilt mycket stöd och då soc redan är inkopplade och det varit på tal om familjehem men barnen inte har någon släkting de kan bo hos. 15 åringen behöver komma därifrån och har själv tagit upp hur han vill komma därifrån till en annan familj pga missförhållandena. Kommer ej gå in i detalj på förhållandena men har lett till stora konsekvenser för den yngstas mående och det är därför jag tar upp det. 15 (samt 17) åringen vill ej ha sina föräldrar som vårdnadshavare och det är därför jag tar upp det, finns det någon annan möjlighet, har hört talas om ?särskilt förordnad vårdnadshavare?, vad är det lite mer specifikt och skulle det fungera?

• Anonym (K)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 12:55:56 följande:

Jag har tyvärr inte rum samt möjlighet att vara till särskilt mycket stöd och då soc redan är inkopplade och det varit på tal om familjehem men barnen inte har någon släkting de kan bo hos. 15 åringen behöver komma därifrån och har själv tagit upp hur han vill komma därifrån till en annan familj pga missförhållandena. Kommer ej gå in i detalj på förhållandena men har lett till stora konsekvenser för den yngstas mående och det är därför jag tar upp det. 15 (samt 17) åringen vill ej ha sina föräldrar som vårdnadshavare och det är därför jag tar upp det, finns det någon annan möjlighet, har hört talas om ?särskilt förordnad vårdnadshavare?, vad är det lite mer specifikt och skulle det fungera?

Oroa dig inte för det du. Soc vet vilka möjligheter som finns. Du kan fråga dem om generella frågor om du undrar hur det kan gå till.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Hur funkar det?) skrev 2025-01-02 12:55:56 följande:

Men ett familjehem behöver ju inte vara någon annan närstående, har inte Soc möjlighet att placera dem på ett annat familjehem? Så borde det ju naturligtvis vara om barnen far illa och om det dessutom är barnens önskan.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (K) skrev 2025-01-02 12:48:09 följande:
    Det ska väldigt mycket till innan det händer. Det låter nästan som att du vill att barnen ska bli omhändertagna...? Har du någon aning om hur stor risken är att de får det riktigt dåligt då? Och om du tänker efter, många föräldrar är som den du beskriver. Om alla skulle bli av med vårdnaden skulle väl en tredjedel av hemmen stå tomma med barn utplacerade över halva Sverige...
    Jag tror nog att Ts vill att barnen ska bo där de är trygga och mår bra och så verkar det ju inte vara hos nån av föräldrarna så det är väl inte så konstigt. Mer underligt att tycka som närstående att barnen ska bo med föräldrarna oavsett hur de har det.

Vad menar du med att så många som 1/3 av alla barn bor med föräldrar som behandlar dem så illa att de far illa? Det tror jag verkligen inte.
  • Anonym (K)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-02 14:47:32 följande:
    Jag tror nog att Ts vill att barnen ska bo där de är trygga och mår bra och så verkar det ju inte vara hos nån av föräldrarna så det är väl inte så konstigt. Mer underligt att tycka som närstående att barnen ska bo med föräldrarna oavsett hur de har det.

Vad menar du med att så många som 1/3 av alla barn bor med föräldrar som behandlar dem så illa att de far illa? Det tror jag verkligen inte.
    Det är en siffra tagen ur luften fattar du väl. POÄNGEN är att MÅNGA familjer skulle förlora sina barn om det hängde på att kunna finnas där känslomässigt.
Svar på tråden Vårdnadstvist, olämpliga föräldrar?