Hur höja statusen på att få pojkar?
Är detta verkligen ett stort problem? Drygt hälften av alla bebisar är pojkar, och jag tippar på att så gott som alla (finns alltid undantag) är lika älskade och välkomna som flickor.
Är detta verkligen ett stort problem? Drygt hälften av alla bebisar är pojkar, och jag tippar på att så gott som alla (finns alltid undantag) är lika älskade och välkomna som flickor.
Män och pojkar pratas ner idag på ett sätt som inte gjorts tidigare. Det är nog därför som detta fenomen växt till sig. Det som istället lyfts fram är girlpower, självständighet och ta ingen skit andan.
Men jag vet inte hur utbrett det är, tror dom flesta barn blir älskade oavsett.
Den enda plats jag hör om detta är här på L, aldrig någonsin i det riktiga livet.
Jag själv är precis tvärtom, men det är inte så många som vet. Jag ville ha söner, men vågade inte säga det högt. Min lycka var total båda gångerna jag fick mina barn, som ju var pojkar.
Har aldrig sett mig som en flickmamma.
Min man sa en gång att "alla män vill ha en son, de som förnekar det ljuger". Om det stämmer kan jag såklart inte veta. Men så sa han och de män han pratat om saken med tyckte detsamma.
Numera har jag ocks¨två barnbarn, två fina härliga pojkar!
Min son var jätteglad över att det blev just två pojkar, och nu ska de inte ha fler barn.
Får väl se i framtiden om yngre sonen en dag blir far, vi har inte pratat om den här frågan man jag ska banne mig fråga honom när vi hörs/ses igen.
Klart det inte behöver finnas statistik. Men många saker förstoras väldigt mkt på internet, och de som läser mkt på t ex Familjeluv kan tro att det är utbredda fenomen i samhället, fast det inte är så.
Vissa har en agenda att saker ska framstå som en tydlig sanning när det inte berör mer än liten del av befolkningen. Som t ex att pojkar är oönskade eller att alla kvinnor föredrar långa män.
Blir förvånad över att många inte känner igen detta och att vissa till och med hävdar att det inte stämmer. Minns att jag läste om svenskars preferenser för döttrar i DN redan när jag bodde hemma hos föräldrarna (vilket är drygt 20 år sedan) . Det finns i alla fall en handfull studier som visar detta. Jag har också upplevt fenomenet i min omgivning.