Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Hur höja statusen på att få pojkar?

Är detta verkligen ett stort problem? Drygt hälften av alla bebisar är pojkar, och jag tippar på att så gott som alla (finns alltid undantag) är lika älskade och välkomna som flickor.

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 10:30:21 följande:
    Allt är relativt men jag har hört det FÖR många gånger och läst FÖR många artiklar om det nu för att det är helt obetydligt.
    Är det kvinnor som tycker så, att pojkar är oönskade?

För jag tror att många män vill ha söner. 

Jag har ändå svårt att se att detta är ett stort problem. Kvinnor skaffar barn allt senare, många hinner bara med ett eller två barn. Då reflekterar man inte över könet utan man vill ha ett friskt barn. 

Vilka är dessa kvinnor som inte vill ha pojkar, var finns dom?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (om) skrev 2025-01-02 10:20:11 följande:
    Jag tror att det enda sättet att komma runt detta är att börja se barnen som egna individer, inte föräldrarnas tillhörigheter. Förr i Sverige, och fortfarande i många kulturer har det ju varit pojkar som varit mest värdefulla och önskade. Pga att de skulle bidra till familjen på ett sätt som flickor inte gjorde. Och numera verkar det vara flickor pga att mammorna vill ha små dockor att klä på och visa upp. Inget av de förhållningssätten är rimliga för barnet, utan barnet måste få vara sin egen. Inte familjens framtida försörjare eller mammas lilla leksak.

Sen ligger det i tiden att man pratar ner pojkar och män, säkert som en reaktion på att man tidigare sett ner på flickor motsvarande. Men man pratar mycket om pojkars misslyckande i skolan, pojkars tveksamma beteenden, att män blir våldtäktsmän/misshandlare. Och vem vill ha det barnet?

Att börja prata positivt om både pojkars potential (utan att förringa beteenden som inte är önskvärda) genom att utgå ifrån att alla pojkar  har möjlighet att växa upp till fina kloka och snälla män, så kan man ju kanske även förändra deras framtid.

Man kan även behöva ändra förväntningar på barn, tex att kunna sitta stilla och leka lugnt (som många flickor kan, men pojkar kan vara sämre på) så att det ses som ok att vara en pojke som gillar att springa och kasta saker, istället för att bara se det som problematiskt. 
    Fast man kan ju inte dra alla pojkar/män över en kam för detta. Det är ju ändå en minoritet det handlar om. Har folk som vill ha flickor inga bra män i sin närhet? Pappor, make/pojkvän, morfar, farfar, bröder, kompisar, klasskamrater/arbetskamrater osv? Då ska man kanske inte skaffa barn alls, om man inte tror att ens partner klarar av att uppfostra en pojke till en bra man.

Och om man är så rädd för att pojkar ska bli våldtäktsmän, varför vill man då ha flickor som blir offer till dessa våldtäktsmän?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (om) skrev 2025-01-02 10:44:58 följande:
    Nu skrev jag om det som florerar i media. Och som pojkar så klart också tar del av. Även om det finns motvikt i omgivningen så måste man kanske förändra hur man talar och tänker på en högre nivå. 

Nä, jag tror att man inte ska skaffa barn alls om man inte kan se att barnen är egna individer och har egna förutsättningar. Men alla tänker inte så, därav den här tråden och många andra trådar om besvikelsen att få en pojke. 
    Fast samtidigt har vi problemet med att när det pratas om genus och att vi ska förändra mansrollen så slår massor av män (delvis även kvinnor) bakut. 
    Så det finns en ganska stor motvilja till att ändra mansrollen, samtidigt som man inte gillar den status män har idag. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Josefin) skrev 2025-01-02 10:48:22 följande:

Män och pojkar pratas ner idag på ett sätt som inte gjorts tidigare. Det är nog därför som detta fenomen växt till sig. Det som istället lyfts fram är girlpower,  självständighet och ta ingen skit andan.

Men jag vet inte hur utbrett det är, tror dom flesta barn blir älskade oavsett.

Jag tror det handlar om att vi är mkt mer medvetna om att kvinnor klarar sig själva. Vi behöver inte män på samma sätt som tidigare. Sedan har ju även problem som övergrepp mm kommit fram i dagsljuset på ett annat sätt i dag. 

Jag har svårt att se att vi ska prata mindre om mäns/pojkars problem. Däremot hur vi pratar om det, samt att få både män och kvinnor med på tåget att ändra på mansrollen. 

Men jag tror även att det jag skrivit om ovan mest tas upp i media och på t ex Flashback. Vanliga människor som skaffar barn är glada för sina barn, oavsett kön. Många kvinnor som skriver att de bara vill ha flickor vill nog ha det för att de vill ha en levande docka att leka med, de ser barnet som en förlängning av sig själv. 
  • Anonym (Anna)
    jaha2024 skrev 2025-01-02 12:06:19 följande:
    Jag har ju märkt att tjejer och kvinnor vill gärna påpeka att män minsann är farliga. de våldtar, misshandlar, mördar övergrepp m.m. det gör ju män heller hur? men det är ju långt ifrån alla. 5.3 miljoner män bor det i sverige.

Det jag försöker säga är alla vänsterpartiet och socialdemokraterna pratar väldigt mycket om kvinnor som har problem ute i samhället.  De får mycket uppmärksamhet. det har ju gjort att ordet män är alltid i något negativt. så nu har tjejer som växer upp i samhället och tror att alla män farliga särskilt dessa tjejer som växte upp utan en pappa. 

Nu så har det tydligen gått så långt att man helst inte vill ha en son. för denna pojken blir ju en man sen eller hur. då blir man ju livsfarlig...

Det låter som en konspirationsteori.

Vi måste prata om våldet som vissa män/pojkar utsätter flickor och kvinnor för. Varför ska vi tysta ner det? 

Jag tror faktiskt att folk klarar av att förstå att det inte gäller alla män. 
  • Anonym (Anna)
    jaha2024 skrev 2025-01-02 12:22:06 följande:
    klart vi inte ska tysta ner det, men problemet uppstår ju när man bara hör att män är farliga, men aldrig få veta vilken % av alla män som gör det. Det skrämmer ju upp massa tjejer och generaliserar halva befolkningen. 

Jag är helt övertygad om att det är många män som tar åt sig när man använder den här retoriken. Det är ju därför alltid frågan kommer tillbaka, "men ni kvinnor då?".

sitter man där som mamma och blir besviken för man får en pojke. Då är det något som är väldigt fel.
    Vet du vilka män det är då? Kan man se det på en man, att han kommer att slå sin framtida fru, eller våldta random tjejer han plockar hem från krogen?

Sedan är det konstigt att du tog upp S och V, att de skrämmer kvinnorna, men du tog inte upp SD, de har ju i så fall också skrämt kvinnor. Men det är kanske ok att skrämma kvinnor för utländska män men inte svenskar?
  • Anonym (Anna)
    jaha2024 skrev 2025-01-02 12:22:06 följande:
    klart vi inte ska tysta ner det, men problemet uppstår ju när man bara hör att män är farliga, men aldrig få veta vilken % av alla män som gör det. Det skrämmer ju upp massa tjejer och generaliserar halva befolkningen. 

Jag är helt övertygad om att det är många män som tar åt sig när man använder den här retoriken. Det är ju därför alltid frågan kommer tillbaka, "men ni kvinnor då?".

sitter man där som mamma och blir besviken för man får en pojke. Då är det något som är väldigt fel.
    Ja, det är skrämmande om det är så att en kvinna som valt att skaffa barn med en man är så osäker på deras föräldraroll att hon tror att de kommer att uppfostra sitt barn till en våldtäktsman. Då ska man inte skaffa barn eller söka hjälp.

Den stora majoriteten föräldrar klarar detta alldeles utmärkt. 
  • Anonym (Anna)
    jaha2024 skrev 2025-01-02 12:50:39 följande:
    Det är ju svårt veta eller hur. Vi alla vill ju ha en normal dejt och en normalt förhållande. Jag vill väl inte ha tjej som "toxic"

Jag tog inte upp SD pga de flesta kvinnor röstar på vänster sidan.
    Och då är det ok för SD att varnar kvinnor för män, om kvinnor inte röstar på
    partiet?

Precis, fler kvinnor röstar på vänsterpartier, och därför tar de upp detta, eftersom det är ett stort problem för just den väljargruppen. Man kan ju undra varför SD också gör det, eftersom det är mest män som röstar på dom. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 13:41:16 följande:
    Fast det verkar ju inte så helt. Alltså, jag vet inte HUR många gånger jag hört detta att ja, en pojke är ju bra men du vet, jag och dottern ditt och datt. Och mormor är bättre än farmor. 

Jag tror man kanske måste även prata om båda. Vissa män utsätter kvinnor för våld. Men att liksom bara peka ut manliga attribut som negativa gör ju att man indirekt ser pojkar som sämre. Eller, det är min bild efter att helt ha ledsnat ur på det jag hört för många gånger.
    Fast i vissa medier pekas ju kvinnliga attribut ut som dåliga. Det är ju människor som av någon anledning inte gillar det motsatta könet.
    Går verkligen pratet så i din umgängeskrets IRL, att män utmålas som dåliga och att kvinnorna inte vill ha pojkar?

Min son och hans fru väntar barn nu, en pojke. De känner inte igen detta, varken bland kompisar eller släkten. Om man inte vill ha en pojke för att man är rädd att han ska bli kriminell så är man nog inte mogen att bli förälder. För du tror väl inte att alla de som får pojkar är dåliga föräldrar?

Detta är ett internet-fenomen. 
  • Anonym (Anna)
    jaha2024 skrev 2025-01-02 13:42:05 följande:
    Det är helhetsbild jag tar upp. Ta bara en sådan sak som att det finns gym för bara tjejer eller badhus som bara tjejer ska vara. varför finns det? jo för då slipper man dessa män som kollar våldtar och misshandlar. 

Det ju som du säger hur vet man? att han som simmar jämte dig vill ju våldta dig.

Ett alternativ är ju att kvinnor som gör abort när man vet att det är pojke får man ersättning. så kommer ju samhället blir så mycket bättre eller hur. 
    Men bara lägg av med din offermentalitet.

Pojkar är lika älskade som flickor av sina föräldrar. Dra inte in politik.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Petronella) skrev 2025-01-02 15:40:02 följande:

Den enda plats jag hör om detta är här på L, aldrig någonsin i det riktiga livet.

Jag själv är precis tvärtom, men det är inte så många som vet. Jag ville ha söner, men vågade inte säga det högt. Min lycka var total båda gångerna jag fick mina barn, som ju var pojkar.

Har aldrig sett mig som en flickmamma.
    Min man sa en gång att "alla män vill ha en son, de som förnekar det ljuger". Om det stämmer kan jag såklart inte veta. Men så sa han och de män han pratat om saken med tyckte detsamma.

Numera har jag ocks¨två barnbarn, två fina härliga pojkar!
    Min son var jätteglad över att det blev just två pojkar, och nu ska de inte ha fler barn.

Får väl se i framtiden om yngre sonen en dag blir far, vi har inte pratat om den här frågan man jag ska banne mig fråga honom när vi hörs/ses igen.

Håller med, aldrig hört det IRL, bara läst här på FL. 

Och med tanke på att varannat barn som föds är en pojke så är det ganska osannolikt att det skulle stämma, att pojkar inte är lika välkomna som flickor. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 15:26:30 följande:
    Inte av alla mammor. Och pojkar är inte lika förknippade med en positiv bild när man berättar vad man väntar.
    Då får vi hoppas dessa pojkar har vettiga pappor. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 16:28:43 följande:
    Givetvis. Men om dessa pappor också fått uppleva sig som mindre önskade av sina mödrar än deras systrar, så blir det en dålig utveckling.

Är du helt emot tanken på att man behöva tala om de fina egenskaperna med att ha en pojke med - eller ännu hellre, neutralisera det hela och tala om det fina i att ha ett barn?

Om pojkar nu presterar sämre i h sämre i skolan, bara får höra sammanhanget att män är osmarta och oempatiska jämfört med tjejer som minsann kan vara lugna och bete sig. Hur tror du det blir?
    Alla jag känner som har pojkar pratar fint och stolt om sina barn. De älskar sina söner på samma sätt jag älskar min son. 
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-02 16:26:19 följande:
    Fast sett till vad som står här i tråd efter tråd, hur man vill ha en dotter för att en son inte besöker en som gammal, inte låter en träffa barnbarnen. Hur bandet med en dotter är starkare. Där kändisar åker utomlands och väljer flickor före pojkar som embryon. Så jo, i västvärlden är flickor av många numer faktiskt sett som finare än pojkar. Och det vänder jag mig mot. På samma vis som om det vore tvärtom.
    Fast det är ju bara en bråkdel av alla kvinnor. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Josefin) skrev 2025-01-03 11:11:25 följande:
    Fast ett diskussionsunderlag behöver inte legitimeras av statistik och forskning. Det kan springa ur en känsla och vad man hört. Det behöver inte betyda att man har rätt/ fel utan bara att man lyfter och diskuterar frågan.

Det verkar uppenbarligen vara fler som känner av dessa strömningar i samhället.

Klart det inte behöver finnas statistik. Men många saker förstoras väldigt mkt på internet, och de som läser mkt på t ex Familjeluv kan tro att det är utbredda fenomen i samhället, fast det inte är så. 

Vissa har en agenda att saker ska framstå som en tydlig sanning när det inte berör mer än liten del av befolkningen. Som t ex att pojkar är oönskade eller att alla kvinnor föredrar långa män. 

• Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 16:40:26 följande:
    Fast det du gör nu är också att du gaslightar mig och säger att min upplevelse inte är sann. 

Det jag refererar till är att folk faktiskt uttrycker just att de vill ha döttrar för att de inte kan göra saker med en son, inte vill ha en son, vill bli mormor och inte farmor. En del åker ju tom och beställer en flickbebis utomlands och andra uttrycker att de hade velat det om möjligheten fanns här. Det är faktiskt skevt.

Jag anser också att det är viktigare att barn får de chanser att ses som barn och inte kön, än att någon känner sig upprörd att jag säger det. 
    Alltså, vad är det för umgänge du har?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 16:41:36 följande:
    Och vissa verkar väldigt peppade på att helt slå ned dem här tanken eller upplevelsen från en mamma. Hmm...
    Slå ned, för att man inte håller med dig?

Du klarar inte av att ta del av andras perspektiv, så varför diskutera?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ts) skrev 2025-01-03 18:44:48 följande:
    Sten,möt glashus.

Jag diskuterar gärna men du har varit totalt emot ens möjligheten att min känsla kan ha någon relevans alls från första svaret i tråden du gav. Det här är inte en ja eller nej fråga men du har slagit ned totalt på att den kan ens vara det minsta sann.

Så vem är det som inte kan ta del av perspektiv?
    Jag har aldrig sagt att det inte existerar. Men att du har en massa folk i din närhet som öppet säger att de inte vill ha pojkar och sedan inte älskar dom när de föds, det finner jag märkligt. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Båda könen) skrev 2025-01-05 21:37:02 följande:
    Men om inte det var så ?En del får barn som behöver hjälp dygnet runt ,hela livet .Så
    Vad har det med TS att göra? 

Precis som med kön, så blir det inte alltid som man önskar. 

Problemet med att fråga vad de önskar är att vissa sedan tar detta för en sanning, att man dissar allt som man inte svarat att man önskar sig. Men verkligheten ser inte ut så. 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Elsy) skrev 2025-01-05 23:22:20 följande:

Blir förvånad över att många inte känner igen detta och att vissa till och med hävdar att det inte stämmer. Minns att jag läste om svenskars preferenser för döttrar i DN redan när jag bodde hemma hos föräldrarna (vilket är drygt 20 år sedan) . Det finns i alla fall en handfull studier som visar detta. Jag har också upplevt fenomenet i min omgivning. 

Att önska sig en dotter är väl inte konstigt. Att inte älska det barn man får är däremot mer konstigt.
    Alla vuxna vet att man inte kan beställa kön.
Svar på tråden Hur höja statusen på att få pojkar?