• Anonym (Isa)

Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?

Första barnet började på förskola 2-3 dagar i veckan när h*n var 18 månader. Det passade vår situation och även barnets mognad bra.
    Initialt var jag hemma själv 3 mån, sen jobbade vi omlott i 15 mån så pappan var lika delaktig som jag. 

Med andra barnet kunde inte pappan ta lika stor del från start men han jobbar skift så vi hade ändå mycket ledigt tillsammans dagtid. 
    Jag var helt ledig i 12 mån (inkl pappans lediga dagar då). Stora barnet var i skolan. Sen gjorde vi som första gången och gick omlott i drygt ett år. Så andra barnet sköt vi på förskolestarten tills h*n var strax över två år. H*n var också bara där 2-3 dagar i veckan utifrån hur våra scheman ser ut. 

Vi snålade mycket med dagar år ett och jag tycker inte att det är orimligt att ha kvar de 96 dagar som man får ha när barnet blir fyra. Delar man 96 dagar på två föräldrar och sen att man får ta ut dem från fyra år till  tolv år så blir det inte särskilt många dagar per år och förälder. Och har man då tagit en längre sommarledighet eller två under dessa år så går dagarna snabbt åt. 

Vi har turats om att arbeta deltid i familjen pga få ihop pusslet hemma, under de perioderna har vi inte skyddat SGI med föräldrapenning.

Svar på tråden Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?