• Anonym (M)

Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?

Jag vill mer bara höra hur andra gjort för jag är såå Kluven. Jg vill göra det bästa som går. vi fick barn för 18 månader sedan. jah Har varit föräldraledig i 15 månader, sen började jag jobba 40%. Jag älskar verkligen att vara hemma o vill tillbringa så mycket tid det bara går. Vi tog ut minimalt med dagar vilket har gjort att vi har extremt många dagar sparade. vi har haft möjligheten att farmor hade vårt barn dessa dagar då vi vill vänta med dagis så länge det går. Detta har såklart känts jätte skönt. tanken är att jag ska börja jobba 60% i ett helt år nu men jag börjar känna ångest över att vara ifrån vår son så många dagar samtidigt som det är många som redan börjat jobba fullt. Jag har hållt på att dividera att jag hade kunnat vara hemma ytterligare 6 månader heltid men då hade alla dagar varit slut. Visst hade jag kunnat börja jobba 60% ändå men då hade min sgi sänkts. jsg tänker på ev framtida syskon? sonen har Det ju jätte bra, 2 dagar med farmor o nu kommer även pappa vara hemma en dag . Men jag saknar honom så?pengar är inget problem. Jag hade som sagt kunnat klara mig på lönen på 60%, men jag skyddar just nu min sgi genom att ta föräldradagar de andra dagarna. 

säg lite hur ni gjort o hur länge ni varit hemma.. jag känner mig så kluven?

• Svar på tråden Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?
  • Jemp

För oss har det varit viktigt att även pappan varit hemma på heltid själv en period med varje barn. 

Jag hade gärna haft en övergångsperiod där vi båda var hemma på deltid (och jobbade deltid) innan vi byttes av helt. Det insåg jag för sent med första och med andra var det inte riktigt genomförbart. Med första gjorde vi så en period i slutet innan han började hos dagmamma istället. 

Helt ärligt tror jag det hos många finns en alltför stor hets att spara dagar, som sen blir bråttom att ta ut i slutändan. Särskilt av sociala media att döma. Det är dock bra att inte ta slut på dagarna helt. 

Jag har dock inte varit riktigt i samma situation, för jag trivs inte så bra med att vara hemma på heltid i långa perioder. Däremot kom ångesten ändå krypande när det var dags att börja jobba, vilket jag till slut identifierade kring det undermedvetna. I mina referensramar för jobbliv sen innan fanns ju inte ens barnet. Dessutom en främmande insikt när han själv började skapa sig egna relationer utan mig. Det kan ta lite invänjningsperiod som
    förälder, men blir bra i slutändan. 

• Aliona

För oss var dst allra viktigaste att barnet skulle få gott om tid och anknytning med båda föräldrarna och att vi föräldrar kunde stötta och hjälpa varandra, Det innebar att vi tog dubbeldagar de första tre månaderna, och sen jobbade vi deltid båda två och hade viss till själva med barnet var för sig, och viss tid när vi bar alla tre. Mormor och morfar var också väldigt nära och hjälpte till. Klart att jag saknade bebisen så att det kändes som att hjärtat skulle brista när jag var borta, men jag fann tröst i att det var bäst för barnet. 

Sen hade jag inget emot förskolan. Barnet var väldigt socialt och trivdes jättebra i kontakten med andra barn, så jag var inte bekymrad över det. 

• Anonym (Isa)

Första barnet började på förskola 2-3 dagar i veckan när h*n var 18 månader. Det passade vår situation och även barnets mognad bra.
    Initialt var jag hemma själv 3 mån, sen jobbade vi omlott i 15 mån så pappan var lika delaktig som jag. 

Med andra barnet kunde inte pappan ta lika stor del från start men han jobbar skift så vi hade ändå mycket ledigt tillsammans dagtid. 
    Jag var helt ledig i 12 mån (inkl pappans lediga dagar då). Stora barnet var i skolan. Sen gjorde vi som första gången och gick omlott i drygt ett år. Så andra barnet sköt vi på förskolestarten tills h*n var strax över två år. H*n var också bara där 2-3 dagar i veckan utifrån hur våra scheman ser ut. 

Vi snålade mycket med dagar år ett och jag tycker inte att det är orimligt att ha kvar de 96 dagar som man får ha när barnet blir fyra. Delar man 96 dagar på två föräldrar och sen att man får ta ut dem från fyra år till  tolv år så blir det inte särskilt många dagar per år och förälder. Och har man då tagit en längre sommarledighet eller två under dessa år så går dagarna snabbt åt. 

Vi har turats om att arbeta deltid i familjen pga få ihop pusslet hemma, under de perioderna har vi inte skyddat SGI med föräldrapenning.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (T)

Vi var hemma samtidigt i början sen turades vi om en del. Kunde jobba hemifrån båda två. Vi har även gått ner i tid båda två. 

Svar på tråden Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?