• Jemp

Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?

För oss har det varit viktigt att även pappan varit hemma på heltid själv en period med varje barn. 

Jag hade gärna haft en övergångsperiod där vi båda var hemma på deltid (och jobbade deltid) innan vi byttes av helt. Det insåg jag för sent med första och med andra var det inte riktigt genomförbart. Med första gjorde vi så en period i slutet innan han började hos dagmamma istället. 

Helt ärligt tror jag det hos många finns en alltför stor hets att spara dagar, som sen blir bråttom att ta ut i slutändan. Särskilt av sociala media att döma. Det är dock bra att inte ta slut på dagarna helt. 

Jag har dock inte varit riktigt i samma situation, för jag trivs inte så bra med att vara hemma på heltid i långa perioder. Däremot kom ångesten ändå krypande när det var dags att börja jobba, vilket jag till slut identifierade kring det undermedvetna. I mina referensramar för jobbliv sen innan fanns ju inte ens barnet. Dessutom en främmande insikt när han själv började skapa sig egna relationer utan mig. Det kan ta lite invänjningsperiod som
    förälder, men blir bra i slutändan. 

Svar på tråden Hur gjorde ni med er föräldraledighet ?