• Mia448

Renovering

Aliona skrev 2024-12-31 19:30:42 följande:

Allra tidigast 2029, men då har man nog gjort ett rätt dåligt jobb vid första renoveringen. 2034-2039 är rimligare. 

Vi flyttade in i en lägenhet där badrummet gjordes 2008, men vi satte in badkar 2016. Det är fortfarande fräscht och i mycket gott skick så jag räknar med att inte behöva renovera än på ett bra tag. 

Beror på hur hyresgästerna skött lgh också. Där jag bor är det renoverat för 7 år sedan och ser sunkigt ut pga det var vit fog som nu är väldigt smutsigt för folk ej hållit efter med städningen. Och de har valt stengolv så att det ej tål starkare medel 
  • Mia448
    Aliona skrev 2025-01-01 19:58:43 följande:
    Stenholv är ett fantastiskt material och väldigt hållbart så det lär inte behövas renovering på länge, länge, men däremot behövs underhåll så klart. Bäst att rengöra med vanlig såpa, och sen kan det behöva poleras med jämna mellanrum, helst vartannat år. Har din hyresvärd inte polerat så ta upp det med dem. Fogar får man också rengöra regelbundet. En pasta av bikarbonat och vatten funkar bra. Applicera med en gammal tandborste, låt verka någon timme eller över natten och skölj. Tandkräm kan också funka. Går det ändå inte så kan man köpa en fogpenna för en hundralapp som gör fogarna vita igen. 

Såpa sägs vara dåligt för cementfog dock. De skriver t.om på deras hemsida att man ej ska använda det för det bildar en smutsig ytan på fogen. Bara bikarbonat har ingen chans på dessa fogar. 
    När gäller fogpenna så står det på instruktionerNa att man ska rengöra fogen innan applikation , tänker det lär ej fästa på väldigt smutsig fog?

• Mia448
    Aliona skrev 2025-01-01 20:46:29 följande:

Menar du att det är cementfog på stengolvet? Då har de gjort ett rätt dumt val. Då vet jag inte vad man bäst rengör med. 

Med fogpenna ska du rengöra ordentligt först så att ytsmutsen försvinner. Funkar inte bikarbonat så finns det specialrengöringsmedel också att köpa. Först när de är ytrena, men fortfarande missfärgade så kan man använda penna. 

Ja. Extremt dumt. Känsligt stengolv med vit cementfog i hyres lgh. De fogrengöring jag hittat skulle vara för starka för stenen då den ej tål syra. Även ättika och bikarbonat blandning skulle skada stenen. Var ren tur att jag frågade vad materialet på plattorna var innan jag använde ättika och bikarbonat som det står om så fort man googlar rengöra fog. 
Svar på tråden Renovering