• Anonym (E)

Renovering

Om en lgh helrenoverades 2014. När är det logiskt att badrummet ska renoveras nästa gång?
    Om man tänker att ägarna gillar att hålla lägenheterna i bra form så de kan hålla hög hyra. 

• Svar på tråden Renovering
  • Anonym (värd)

Vi renoverar våra badrum ca var 15-20e år, om inget drastiskt händer med antingen ett enskilt badrum eller med allmänt förväntad standard. Runt 15-sträcket är standard för de flesta hyresbolag.

• Aliona

Allra tidigast 2029, men då har man nog gjort ett rätt dåligt jobb vid första renoveringen. 2034-2039 är rimligare. 

Vi flyttade in i en lägenhet där badrummet gjordes 2008, men vi satte in badkar 2016. Det är fortfarande fräscht och i mycket gott skick så jag räknar med att inte behöva renovera än på ett bra tag. 

• Mia448
    Aliona skrev 2024-12-31 19:30:42 följande:

Allra tidigast 2029, men då har man nog gjort ett rätt dåligt jobb vid första renoveringen. 2034-2039 är rimligare. 

Vi flyttade in i en lägenhet där badrummet gjordes 2008, men vi satte in badkar 2016. Det är fortfarande fräscht och i mycket gott skick så jag räknar med att inte behöva renovera än på ett bra tag. 

Beror på hur hyresgästerna skött lgh också. Där jag bor är det renoverat för 7 år sedan och ser sunkigt ut pga det var vit fog som nu är väldigt smutsigt för folk ej hållit efter med städningen. Och de har valt stengolv så att det ej tål starkare medel 
  • Anonym (Ö)

Sedan när bedömer man renoveringsbehov med logik? Det är knappast rimligt med oftare än var 15:e år men det kan lika gärna vara var 20 eller 25:e år också.  Vid behov.

• Anonym (Jenny)

Mitt badrum renoverades tidigt 90-tal. Men då bor jag hos en hyresvärd som premierar att hålla nere hyrorna (vilket jag uppskattar). Iofs var det samma hos min förra hyresvärd, en privat, som gärna ville höja hyran för allt möjligt. Nu gissar jag här men att renovera badrum i hyreslägenheter är inget som görs i en handvändning. Så jag kan inte tänka mig att det är något man vill göra ofta, om man inte behöver.

• Anonym (l)
    Mia448 skrev 2024-12-31 20:56:08 följande:
    Beror på hur hyresgästerna skött lgh också. Där jag bor är det renoverat för 7 år sedan och ser sunkigt ut pga det var vit fog som nu är väldigt smutsigt för folk ej hållit efter med städningen. Och de har valt stengolv så att det ej tål starkare medel 
    fogpenna ;)
  • Anonym (Ninni)

Vi fick vårt 20+ år gamla badrumsgolv utbytt när det börjat läcka och luktade skumt. En ny toasits fick vi också, när den gick sönder, och så bytte de duschslang och munstycke nyligen till en som skulle vara mer vattensnål. Resten av badrummet har det inte gjorts något med sedan 1995.

Dock har vår hyresvärd inte profilerat sig som lyxig. Saker fixas så att allt fungerar, men inte mycket mer än så.

• Anonym (Standard)

Beror väl helt på vilka material som används.  Vi bor i villa och gjorde nya badrum och helkaklat för över 30-år sedan.  Toalett och kranar har bytta men min VVS kille sa i höstas, detta badrum kan ni ha 10 år till.  

• Anonym (Länge)

Vårt badrum är från -91. Finns inga planer på renovering. Tyvärr. Plastmattan är väldigt sliten och kaklet är babyblått.

• Aliona
    Mia448 skrev 2024-12-31 20:56:08 följande:
    Stenholv är ett fantastiskt material och väldigt hållbart så det lär inte behövas renovering på länge, länge, men däremot behövs underhåll så klart. Bäst att rengöra med vanlig såpa, och sen kan det behöva poleras med jämna mellanrum, helst vartannat år. Har din hyresvärd inte polerat så ta upp det med dem. Fogar får man också rengöra regelbundet. En pasta av bikarbonat och vatten funkar bra. Applicera med en gammal tandborste, låt verka någon timme eller över natten och skölj. Tandkräm kan också funka. Går det ändå inte så kan man köpa en fogpenna för en hundralapp som gör fogarna vita igen. 
  • Mia448
    Aliona skrev 2025-01-01 19:58:43 följande:
    Stenholv är ett fantastiskt material och väldigt hållbart så det lär inte behövas renovering på länge, länge, men däremot behövs underhåll så klart. Bäst att rengöra med vanlig såpa, och sen kan det behöva poleras med jämna mellanrum, helst vartannat år. Har din hyresvärd inte polerat så ta upp det med dem. Fogar får man också rengöra regelbundet. En pasta av bikarbonat och vatten funkar bra. Applicera med en gammal tandborste, låt verka någon timme eller över natten och skölj. Tandkräm kan också funka. Går det ändå inte så kan man köpa en fogpenna för en hundralapp som gör fogarna vita igen. 

Såpa sägs vara dåligt för cementfog dock. De skriver t.om på deras hemsida att man ej ska använda det för det bildar en smutsig ytan på fogen. Bara bikarbonat har ingen chans på dessa fogar. 
    När gäller fogpenna så står det på instruktionerNa att man ska rengöra fogen innan applikation , tänker det lär ej fästa på väldigt smutsig fog?

• Aliona
    Mia448 skrev 2025-01-01 20:06:56 följande:

Såpa sägs vara dåligt för cementfog dock. De skriver t.om på deras hemsida att man ej ska använda det för det bildar en smutsig ytan på fogen. Bara bikarbonat har ingen chans på dessa fogar. 
    När gäller fogpenna så står det på instruktionerNa att man ska rengöra fogen innan applikation , tänker det lär ej fästa på väldigt smutsig fog?

Menar du att det är cementfog på stengolvet? Då har de gjort ett rätt dumt val. Då vet jag inte vad man bäst rengör med. 

Med fogpenna ska du rengöra ordentligt först så att ytsmutsen försvinner. Funkar inte bikarbonat så finns det specialrengöringsmedel också att köpa. Först när de är ytrena, men fortfarande missfärgade så kan man använda penna. 

• Mia448
    Aliona skrev 2025-01-01 20:46:29 följande:

Menar du att det är cementfog på stengolvet? Då har de gjort ett rätt dumt val. Då vet jag inte vad man bäst rengör med. 

Med fogpenna ska du rengöra ordentligt först så att ytsmutsen försvinner. Funkar inte bikarbonat så finns det specialrengöringsmedel också att köpa. Först när de är ytrena, men fortfarande missfärgade så kan man använda penna. 

Ja. Extremt dumt. Känsligt stengolv med vit cementfog i hyres lgh. De fogrengöring jag hittat skulle vara för starka för stenen då den ej tål syra. Även ättika och bikarbonat blandning skulle skada stenen. Var ren tur att jag frågade vad materialet på plattorna var innan jag använde ättika och bikarbonat som det står om så fort man googlar rengöra fog. 
Svar på tråden Renovering