• Anonym (TS)

Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?

Har träffat vissa individer som jag upplever gör sina liv otroligt komplicerade. 

Vi säger en situation när dom ska åka kollektivt med tåg och så är det stopp i trafiken. Tågstoppet har varat i en timme och jag säger att det finns en direktbuss från där vi befinner oss som tar oss åt rätt håll men 10 minuter ifrån platsen vi ska.

Resan med tåg tar 50 minuter och bussen tar 40 minuter. Personen vägrar ta bussen för den inte åker dit vi ska. Det finns inga andra sätt att ta sig fram förutom tåget och den saknar prognos. Och tio minuter med promenad från dit vi ska är i min värld ingenting. Vad är problemet? 

Det är samma kort för kollektivtrafiken också. ingen extra kostnad. 

• Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Men en del personer är så där TS. Har svårt att ändra sig oavsett vad det gäller. Det kan bero på npf eller annat.

Var och en får själv avgöra hur mycket det är rimligt att anpassa sig till dessa personer. 

• Anonym (Solis)
    Anonym (Man) skrev 2024-12-30 12:34:20 följande:
    Fast det är ju bättre att röra på sig om det är kallt än att stå och vänta, speciellt om man inte vet hur länge man måste vänta. 
    Eller hur!
    Så gör jag när jag åker buss och jag ser att den ska komma om en kvart eller mer. Jag börjar gå. Och så mellanlandar jag på respektive busshållplats tills jag med marginal vet att jag kommer med. Då rör jag mig, jag rör mig åt rätt håll och får samtidigt åka buss sista biten. 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 11:49:38 följande:
    Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?

Har träffat vissa individer som jag upplever gör sina liv otroligt komplicerade. 

Vi säger en situation när dom ska åka kollektivt med tåg och så är det stopp i trafiken. Tågstoppet har varat i en timme och jag säger att det finns en direktbuss från där vi befinner oss som tar oss åt rätt håll men 10 minuter ifrån platsen vi ska.

Resan med tåg tar 50 minuter och bussen tar 40 minuter. Personen vägrar ta bussen för den inte åker dit vi ska. Det finns inga andra sätt att ta sig fram förutom tåget och den saknar prognos. Och tio minuter med promenad från dit vi ska är i min värld ingenting. Vad är problemet? 

Det är samma kort för kollektivtrafiken också. ingen extra kostnad. 

Det är ju relativt ovanligt att vara SÅÅ oflexibel som ditt exempel.

Men en anledning till att vara så kan vara att de har svårt att överblicka en situation, alltså se att en buss som stannar nära, men ej precis på plats är rimlig att ta. Eller så får de kraftig ångest av förändringar och oförutsägbarhet och klarar då inte att ändra kurs. 

Nåt slags onormal hantering av livets krav är det ju i alla fall. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-30 13:08:41 följande:

De människor jag har i min närhet med sådana bekymmer har autism. Stora svårigheter att ändra något som är bestämt och får ångest av att ta snabba beslut.

Måste ju bli fruktansvärt plågsamt. I Sthlm så är det ju mycket människor i trafiken och det blir snabbt fullt. Räcker med en olycka i kollektivtrafiken och så är det helt stopp. Mina alternativa resvägar finns ju knappast med i reseappen men jag är snabb att tänka att om jag åker så, går 200 meter där då kan jag göra så. Och jag står inte och väntar på en ersättningsbuss utan kommer snabbt fram trots att tunnelbanan står still. Visst skulle det vilken annan dag som helst ses som en rejäl omväg. Men jag tänker på lokalbussar som jag utgår från att ingen annan kommer att ta och det bästa av allt, jag kommer trots detta i tid. Har haft kollegor, klasskamrater som ska åka exakt samma sträcka som jag som blir flera timmar sen medan jag blir max 20 minuter. 

Jag kan inte utgå från att alla ska känna till alla dessa små omvägar. Däremot har jag svårt att förstå varför man ska stå vid en fullproppad tågstation och tåget inte synts till på över en timme och det stått lika länge att tåget kommer om 2 minuter men inget tåg syns. 

• Anonym (Hj)

Så bra att du är flexibel,TS i alla fall,  TS!

• Anonym (f)

Måste vara jobbigt att inte kunna se andras perspektiv och hinder som kan göra det svårare. Ångest t.ex

• Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 13:22:57 följande:

Måste ju bli fruktansvärt plågsamt. I Sthlm så är det ju mycket människor i trafiken och det blir snabbt fullt. Räcker med en olycka i kollektivtrafiken och så är det helt stopp. Mina alternativa resvägar finns ju knappast med i reseappen men jag är snabb att tänka att om jag åker så, går 200 meter där då kan jag göra så. Och jag står inte och väntar på en ersättningsbuss utan kommer snabbt fram trots att tunnelbanan står still. Visst skulle det vilken annan dag som helst ses som en rejäl omväg. Men jag tänker på lokalbussar som jag utgår från att ingen annan kommer att ta och det bästa av allt, jag kommer trots detta i tid. Har haft kollegor, klasskamrater som ska åka exakt samma sträcka som jag som blir flera timmar sen medan jag blir max 20 minuter. 

Jag kan inte utgå från att alla ska känna till alla dessa små omvägar. Däremot har jag svårt att förstå varför man ska stå vid en fullproppad tågstation och tåget inte synts till på över en timme och det stått lika länge att tåget kommer om 2 minuter men inget tåg syns. 

Nån har en oförmåga till flexibilitet.

Du har en oförmåga att förstå att andra tänker och fungerar annorlunda än dig. 

Också konstigt också att just du har så många av dessa oflexibla i din närhet och att det så ofta yttrar sig just i lokaltrafiken med förseningar som följd. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ena) skrev 2024-12-30 13:52:16 följande:
    Nån har en oförmåga till flexibilitet.

Du har en oförmåga att förstå att andra tänker och fungerar annorlunda än dig. 

Också konstigt också att just du har så många av dessa oflexibla i din närhet och att det så ofta yttrar sig just i lokaltrafiken med förseningar som följd. 
    Dessa kollegor och allt är ju mer begripligt eftersom dom inte vet, vilket jag skrev . 
  • Anonym (ena)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-30 13:57:56 följande:
    Dessa kollegor och allt är ju mer begripligt eftersom dom inte vet, vilket jag skrev . 
    Eh? Det du skriver här är inte alls begripligt. 
  • Jemp

Förmodligen osäkerhet pga bristande rutin i kollektivtrafik. Varför stör du dig på det?

Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?