Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?

Har träffat vissa individer som jag upplever gör sina liv otroligt komplicerade. 

Vi säger en situation när dom ska åka kollektivt med tåg och så är det stopp i trafiken. Tågstoppet har varat i en timme och jag säger att det finns en direktbuss från där vi befinner oss som tar oss åt rätt håll men 10 minuter ifrån platsen vi ska.

Resan med tåg tar 50 minuter och bussen tar 40 minuter. Personen vägrar ta bussen för den inte åker dit vi ska. Det finns inga andra sätt att ta sig fram förutom tåget och den saknar prognos. Och tio minuter med promenad från dit vi ska är i min värld ingenting. Vad är problemet? 

Det är samma kort för kollektivtrafiken också. ingen extra kostnad. 

• Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Olika orsaker) skrev 2024-12-30 12:25:15 följande:

Hur ar vadret? Att oplanerat tvingas ga 10 min i kyla ar ingen hojdare. Jag ar frusen av mig. Sen kanske man inte har ratt skor heller om man valde finskor eftersom taget anda skulle ta en nara slutdestinationen? Var det morkt? Skulle ni ga igenom ett oroligt omrade, kanske i morker, sa att kompisen kanske var radd att bli overfallen eller ranad? Sen kan det vara sa att man inte orkar att ga och darfor tycker det ar bekvamare att bara sitta kvar, om det inte ar jattebrattom att komma fram. Sen finns det ju aven manniskor som inte tycker om forandringar och det finns aven diagnoser dar personen maste veta i forvag vad som ska handa for att undvika oro. Vilken av kategorierna din kompis tillhor kan vi inte veta, men det kan alltsa finnas manga forklaringar.

Så du står hellre på plats i över en timme och väntar på ett tåg utomhus med oklar prognos och sedan tar resan sedan i normala fall 50 minuter. På detta så innebär det inte att om ett tåg kommer så kommer just du få hänga med utan det kan vara proppat med folk som inte tänker på dessa alternativa resvägar eller helt enkelt inte ska just dit så då blir denna dirketbuss onödig men du kan åka direkt, 

Sedan med just den här bussen så åker den till ett område där lägenheterna kostar runt 7-20 miljoner. Så inte ett särskilt utsatt område. Det finns även en buss som går var 20e minut till stället du ska som då tar runt 5 minuter. 

Oavsett orsak måste det ju bli en väldigt jobbig situation för personen. Vi säger terrorattentatet i Sthlm och hellre välja att stå vid en busshållsplats hela dagen och vänta på en buss när man jagar en terrorist för att jag ska minsann ta just den här bussen och inget annat funkar. Det blir ju i akuta Situationer riktigt illa. och att frysa i 10 minuter istället för i flera timmar är för mig mycket ologiskt. För det är alternativet. 
  • Anonym (TS)
    Körsbärsdalen skrev 2024-12-30 12:41:48 följande:

Nu är jag rätt flexibel av mig, och kan inte riktigt påstå att jag träffat någon som är som personen i din trådstart - men jag hade nog spontant tagit bussen själv så ses ni när den andra personen väl kommer fram med tåget. Eller något. Om det nu kändes som ett stort problem för mig att vänta in tåget med oklar avgång.

Sedan hade jag säkert själv kunnat haft anledning att inte vilja promenera 10 minuter - jätte dåligt väder i kombination med helt fel kläder för det och för tung och tjorvig packning och så vidare. Att det inte handlar om flexibiltet alltså, utan krånglet.

När du kommer fram så finns buss emellan dom platserna också. Plus att du kan ta taxi emellan för knappt 100 kronor. Skulle du stå där och vänta på stationen så skulle du enbart få stå där i timmar. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-30 13:08:41 följande:

De människor jag har i min närhet med sådana bekymmer har autism. Stora svårigheter att ändra något som är bestämt och får ångest av att ta snabba beslut.

Måste ju bli fruktansvärt plågsamt. I Sthlm så är det ju mycket människor i trafiken och det blir snabbt fullt. Räcker med en olycka i kollektivtrafiken och så är det helt stopp. Mina alternativa resvägar finns ju knappast med i reseappen men jag är snabb att tänka att om jag åker så, går 200 meter där då kan jag göra så. Och jag står inte och väntar på en ersättningsbuss utan kommer snabbt fram trots att tunnelbanan står still. Visst skulle det vilken annan dag som helst ses som en rejäl omväg. Men jag tänker på lokalbussar som jag utgår från att ingen annan kommer att ta och det bästa av allt, jag kommer trots detta i tid. Har haft kollegor, klasskamrater som ska åka exakt samma sträcka som jag som blir flera timmar sen medan jag blir max 20 minuter. 

Jag kan inte utgå från att alla ska känna till alla dessa små omvägar. Däremot har jag svårt att förstå varför man ska stå vid en fullproppad tågstation och tåget inte synts till på över en timme och det stått lika länge att tåget kommer om 2 minuter men inget tåg syns. 

• Anonym (TS)
    Anonym (ena) skrev 2024-12-30 13:52:16 följande:
    Nån har en oförmåga till flexibilitet.

Du har en oförmåga att förstå att andra tänker och fungerar annorlunda än dig. 

Också konstigt också att just du har så många av dessa oflexibla i din närhet och att det så ofta yttrar sig just i lokaltrafiken med förseningar som följd. 
    Dessa kollegor och allt är ju mer begripligt eftersom dom inte vet, vilket jag skrev . 
  • Anonym (TS)
    Jemp skrev 2024-12-30 14:55:14 följande:

Förmodligen osäkerhet pga bristande rutin i kollektivtrafik. Varför stör du dig på det?

Ja för att vi ska åka tillsammans. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ena) skrev 2024-12-30 14:36:27 följande:
    Eh? Det du skriver här är inte alls begripligt. 
    Skillnad på att vara oflexibel och att inte veta?. Mina kollegor skulle jag inte räkna till oflexibla även om dom blir sena, dom kan bara inte systemet för alternativa resvägar. Dom som jag blir irriterad på är dom som blir upplysta man står vid en buss och säger att den inte ska dit vi ska och att dom vill åka dit vi ska. Att det inte går några färdmedel till dit vi ska verkar inte bekymra dessa utan dom ska göra det som är planerat.. trots att det är signalfel och varit detta i timmar? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-30 15:07:29 följande:
    Detta är ju pudelns kärna. Måste ni åka tillsammans? 
    Om du och en kompis ska åka på en konsert, spårbunden trafik står still Och din kompis vill inte hinna fram i tid för att den inte vill sätta sig på en buss istället? du skulle hur enkelt som helst socialt då säga att stå här då? Det blir inte socialt osmidigt? 
  • Anonym (TS)
    nihka skrev 2024-12-30 15:14:48 följande:
    Man kan "tävla". Se vem som kommer fram först. Din kompís verkar tro att tåget ändå ska komma snart, eller?
    Om man kommer fram och tåget stått still i över 1 timme och det inte finns någon prognos så kan man omöjligen tro att tåget ska komma snart. Beroende på hur man ser på ordet snart. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (ena) skrev 2024-12-30 15:16:41 följande:
    Mm, men hur ofta händer detta dig egentligen?

Eller är det en och samma person som gör såhär? För i så fall kan ju du ta din flexibilitet och välja att åka på egen hand istället för att resa med någon som irriterar dig? 
    Hänt väldigt ofta med en kollega till mig tidigare. Va hade hade en föreläsning på ett ställe och skulle vidare på en annan sak på eftermiddagarna och det var en period då pendeltåget typ alltid stod still. Det var mer regel att det var kaos än att tåget gick. Trots detta så kunde vi inte ta bussen för att vi skulle ju inte dit? typ vi säger att vi ska till Liljeholmen men bussen går Till hornstull. Om du tittar på en karta så ser du att man kan både åka tunnelbana och gå dit? men vi kan inte ta bussen till Hornstull då Fast vi vet att vi då kommer fram.
  • Anonym (TS)
    Anonym (ANN) skrev 2024-12-30 16:35:04 följande:

Håller med. Ser det hela tiden. Det kan vara så att folk vägrar byta märke på tacosåsen, eller prova handla i en annan mataffär. Det är så svenskt på nåt sätt. Man är plikttrogen och van att följa rutiner. Anpassad för att lyda under staten och arbetsgivaren.

Värre är det väl med folk som typ vägrar handla mat tillslut för att deras favoritbutik lagt ner. Då ska man helst inte äta alls och om man nu ska handla så ska det vara en annan butik som man handlade i som barn, trots att den både är långt ifrån och dålig. Men som du säger, vana. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (My) skrev 2024-12-30 17:43:29 följande:

Kasst lokalsinne kanske? Att lära sig en väg kan vara svårt nog, när man inte har någon känsla för hur platser ligger i förhållande till varandra. 

Eller personen kanske har dålig erfarenhet av att ha blivit meddragen på äventyr hen inte alls var beredd eller sugen på.

Sugen på äventyr? Det finns kartor och att gå lite istället för att stå helt stilla måste väl alltid vara bättre. Alternativet är ju att stå kvar och då inte ta sig därifrån alls. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (My) skrev 2024-12-30 21:49:21 följande:
    Att ha dålig koll själv och låta sig dras med av någon annan innebär alltid en viss risk. Har man gått på några nitar är det lätt att bli skeptisk när någon påstår sig ha en enkel lösning på ett problem.

Du visste att det var enkelt att åka buss. Men personen du var med kanske inte vågade lita på att du hade så mycket koll som du påstod.
    Så alternativet är då att stå i timmar och vänta på en ersättningsbuss som absolut inte kommer rymma alla resenärer som skulle ta pendeltåget?

Låter som en person som har stora problem måste jag säga. Man kan kolla på en karta själv. Någonstans måste man ju fatta att man måste ta sig hem. Det blir ju tufft för dessa personer när det verkligen inträffar allvarliga saker och inte bara är stopp pga signalfel. 
Svar på tråden Människor som är totalt oförmögna till att vara flexibla?