Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Är det OK att mobba varandra här på FL?

Det finns många exempel på hur användare här upplever sig bli mobbade. Tycker ni att detta är OK?

Och i så fall varför skulle ord här på FL göra mindre ont än i verkliga livet.

Om ni som jag tycker att det inte är OK, Vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?
  • Tyra myra
    Tow2Mater skrev 2024-12-30 02:56:00 följande:

Känner du otrygg på forumet ska du lämna. Kansake helt trycka på av-knappen.

Vad får dig att tro detta?

Jag ställer ju bara två frågor. Intressant att det ska vara sp svårt att svara på dem
  • Tyra myra

Du ör ju fortfarande anonym  om du väljer att inte skriva under (Anonym signatur).

De gånger jag gjort det är det för att inte locka vissa till tråden. Det finns de som följer mitt nic och sabbar tråden jag gjort inlägg i.  

Jag vet nu att jag ska hålla mig borta från vissa ämnen där dessa nick härskar men det är svårt eftersom de också använder dubbla nic,  

Jag slutar inte förundras över hur de lyckas vända trådar så att de tillslut handlar om en och samma sak, könskrig eller otrohet.

• Tyra myra

Min medverkan här på FL kommer att minska betydligt något många säkert jublar över. Kommer inte att vare sig läsa eller medverka i känsliga rummet eller sex och samlevnad. Lite synd eftersom jag har mångårig erfarenhet och anses kompetent på området.

Jag nöjer mig med Samhälle och Politik som faktiskt, otroligt nog har ett mycket bättre diskussionsklimat.  

• Tyra myra
    ClumsySmurf skrev 2024-12-30 16:27:51 följande:
    om du tycker jag är knäpp kan du ignorera mej >men det blir svårt om jag skriver dubbelanonymt.
    Det gör jag också
  • Tyra myra
    molly50 skrev 2024-12-30 14:05:38 följande:

Jag har blivit omtalad i trådar där jag inte ens har deltagit i diskussionen.
    Och då menar jag omtalad på ett nedlåtande sätt.
    Jag vet inte om det kan räknas som mobbning och jag tyckte inte ens att det var värt att slösa energi på att säga ifrån till personen ifråga då det förmodligen hade blivit sju resor värre.
    Men har man något emot någon som person eller en persons åsikter så är det ju helt frivilligt att läsa och svara på den personens kommentarer. Man kan välja att bara scrolla förbi.
    Svårare än så behöver det inte vara. 

Tror att det inte alltid är så lätt att scrolla förbi. Det finns personer här på FL med mycket låg självkänsla här FL verkar vara deras kontakt med omvärlden. Det är nog inte så lätt för dem att scrolla förbi.

Jag tycker nog att vi borde tänka lite på dem också.  
  • Tyra myra
    Limajo skrev 2024-12-30 17:11:47 följande:

Urvattnar man inte begreppet om man pratar om mobbning här? Visst finns det de som uttrycker sig illa och verkar gå igång på att vara taskig men varför skulle man ta illa vid sig av anonyma påhopp? Det är ju inte samma sak som om det vore klasskamrater eller kollegor.

Jag tror på att man ska kalla saker och ting vid sitt rätta namn annars blir detta forum en fristad för mobbare.  

Genom att bagatellisera mobbingen här kommer den tillslut att flytta in i verkliga livet.  Jag säger inte att alla som mobbar här även gör det i real life men gränsen för vad som är acceptabelt beteende förflyttas allt mer. Något man kan se i politiska debatter. 
  • Tyra myra

Jag matar inga troll/mobbare.  Men jag gör klart för dem varför jag inte tänker fortsätta en omöjlig diskussion med dem.  Någon gång borde det gå upp för dem att det roliga har ett slut och att de kommer att sitta där ännu ensammare än förut.

Någon gång har jag gått ut och försvarat en TS rätt till sina åsikter, Jag delade inte hens åsikt men principen är viktig. Då lade jag faktiskt ner viss möda på att inte ge dem sista ordet.  Jag tycker faktiskt att det är viktigt att visa att man inte tolererar personliga påhopp.

• Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-30 21:20:54 följande:
    Ja låt oss alla följa regler i ett inlägg från 2007... Hade reglerna varit offentliga hade de inte tagits bort från sidan där FL hade reglerna.
    De är offentliga och ligger under Familjeliv sajten. 
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-30 21:35:53 följande:
    Med den obefintliga anmälningsknappen vid Grupper... bra
    Anmälningsknappen  bredvid tumme upp. samma knapp som du citerar. alternativet längst ner  Anmäl
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-30 22:56:05 följande:
    Är du seriös? Nä... Man kan inte anmäla random saker som sker på annan plats än i tråden på det sättet, det nekas.
    Varför anmäla random? Har själv inte anmält något inlägg men det är väl inläggen man kan anmäla inte ett nic
  • Tyra myra

Vad skulle hända om trådstarterna läggs i karantän timmar innan någon kan citera eller göra inlägg in dem ?

Då skulle det finnas tid att anmäla trådar som är provocerande. 

Bara en tanke, kanske dum  sådan 

• Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 12:55:06 följande:

Sen kan jag tro mer eller mindre på att någon som startar en sån här tråd aldrig anmält ett inläggSkrattande

Jag har anmält ett eget inlägg som jag senare kände att jag inte kunde stå för, Men jag har inte anmält någon annans.Oskyldig

Nej, nu ljuger jag, Jag har anmält spam som länkat till porrsidor också men tycker liksom inte att det är samma sak.

Att det finns en massa obskyra grupper med mer eller mindre rumsrena intressen är i sig lite problematiskt men det är inte detta som upprör mig utan det är hur man beter sig mot varandra. Bara för att man är anonym är det väl inte fritt fram att bete sig hur som helst.  Jag tror att detta med anonymiteten har två sidor, Åden ena möjliggör det att personer fritt kan diskutera svåra /känsliga ämnen men å den andra behöver ingen stå för vad de säger. 

Det gäller att man har lite koll och det vilar ett stort ansvar på moderatorerna annars kan det lätt spåra ur.
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 14:01:42 följande:
    Ja precis du har anmält........

Vi pratade om att det inte var så konstigt att ingen anmält en ev hatgrupp mot en specifik användare då det inte går. FLs nuvarande regler finns inte offentligt, hur man anmäler saker som inte är enbart ett inlägg är obegripligt. FL väljer att ha detta forum på detta sätt= icke användarvänligt och för att få klick som ger dom pengar. Du svarar ständigt på helt andra saker så det är svårt att bemöta. Moderatorerna får inte betalt för att spendera mer än minimum tid här. Det är inte som på normala forum där admin brinner för sitt forum
    Ska jag svara dig varför du ska tro på mig? 
    Då svarar jag att du inte alls behöver tro på mig. Det är väl inte vad tråden går ut på? 

Blir du irriterad över att jag svarar på helt andra saker, vilka saker? och  du behöver inte bemöta mig om du inte vill. 

Du verkar veta en hel del om moderatorerna här på FL. Du kanske till och med är en av dem?
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 15:34:06 följande:
    Tja, många av dessa antimobbningstrådar är gjorda av de som beter sig mest illa. Så man ska inte ta något seriöst här egentligen. Tråkigt men FLs val att ha denna stämning.
    Vill bara säga att jag inte är någon mobbare.  Håller normal samtalston och gör inga personliga påhopp. Den som påstår något annat skulle jag vilja komma upp till bevis.  

Däremot är ett påstående som detta en tydlig indikation på att man vill lägga sina egna synder på någon annan och att bagatellisera trådens budskap
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 14:52:26 följande:

Tro på vad? eller menar du att du hakat upp dig på varför jag inte tror dig om anmälandet när du... faktiskt anmält haha

Ja när resten pratar om hatgrupper talar du om hur man anmäler vanliga inlägg, du skickar en uråldrig länk om gamla regler etc. Det gör en diskussion omöjlig.

Det krävs inget geni för att veta något om moderering.

Gamla regler som gäller än.  Du kanske tror att nätetikett förändras en gång om året. Nej de förändras bara när det behövs.  

Jag missade att det var grupper man talade om, större synder finns det väl. Kan knappast klassas som mobbning.

Helt rätt det krävs inga genier för att veta något om moderering men det krävs integritet. Som moderator har man ansvar för vad som ligger ute på forumet.  Förstår man inte detta kanske man ska syssla med något annat
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 16:09:07 följande:
    Jaha, jag pratade inte direkt om dig utan en generell bild av vad som får dessa trådar att bli motsatsen till vad en TS verkar vilja.
    Nu är det ju jag som är TS och som så många andra trådar smyger det sig in ansatser till att vända tråden mot TS. 

Vad detta beror på kan man ju diskutera. Visst finns det personer på FL som verkar ha som sin livsuppgift att kritisera allt och alla och det måste de väl få göra. Andra tycks få ut någonting genom att vända tråden mot TS. Det är lite mera problematiskt eftersom syftet med tråden riskerar att gå förlorat. 

Nu påstår jag på intet sätt att min tråd skulle vara speciellt värdefull men det är ett hån mot dem som seriöst bidragit i tråden,

Som så mycket annat så står det alla fritt att bidra till en diskussion positivt eller negativt
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 16:14:40 följande:

Nej, det är inget så enkelt. En snabb koll och mycket där är inte aktuellt eller stämmer överens med tidigare regelsida. Varför tror du att FL tog ner sin sida med regler egentligen? Varför de tog bort supporten? Eller varför lät de supporten vara obemannad väldigt länge så det inte fanns något som helst kontaktväg? Varför kan inte moderatorer säga på ett korrekt sätt hur och vem man ska kontakta?

Sa jag det? Du fortsatte dock länge utan att ens reflektera över vad du svarade på.

Nej en betald moderator/diverse botar har inte speciellt mycket ansvar. Folk blir ständigt arga när trådar stängs ner för att ingen moderator kan sitta 24/7 med deras tramstrådar. FL drivs av ett företag. Företag som får bra reklamintäkter av alla trolltrådar.

En stilla undran, Vad är det för fel på forumreglerna du säger inte längre gäller?
    Varför skulle man inte kunna följa dem?  Skulle det inte bli bättre för alla? eller?

Du påstår att moderatorerna inte har ansvar, det har de självklart annars skulle de inte finnas. Att alla moderatorer inte tar sitt ansvar är en annan fråga och inget jag kan gör något åt.

Hur sajten drivs är upp till ägarna. Självklart är det ett företag, ingen tror väl att det är ideell verksamhet som bedrivs här.  Men de allra flesta företag vill att deras tjänster och produkter ska hålla god kvalité.  Moderatorernas lön har knappast något med hur vi här i tråden behandlar varandra.
  • Tyra myra
    Anonym (f) skrev 2024-12-31 16:33:18 följande:

Tja, jag försökte diskutera men det verkar inte bli några svar på dessa frågor så  vad förväntar du dig? Du vänder på precis allt, så tråkigt när du struntar i riktiga ärliga funderingar eller till slut motvilligt säger att du inte läste vad du skrev svar på men att påpeka det tydligen är mobbning. Suck.

" Så man ska inte ta något seriöst här egentligen." = Här på FL. Vilket inte är ett konstigt råd

Vad är det du försöker att diskutera? Hoppas du ursäktar men jag förstår inte riktigt.  Trodde att det var vad som får trådar att vändas. Vad tror du? Jag tror att det görs medvetet av någon med ett syfte, Vad detta syfte är kan jag inte uttala mig om det vet bara de.
Svar på tråden Är det OK att mobba varandra här på FL?