Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

    Lärare, Hur funkar betygsättning egentligen?

    Hej finns det några lärare här ( helst högstadiet). Behöver få lite info ang hur man gör när man sätter betyg egentligen. Känns som det är något jäkla maktmissbruk hos vissa lärare ibland.


    Hur gör man när man anser att ett betyg är helt fel och helt utan grund? 


    Kort sammanfattning av situationen. Mitt barn har fått F i ett ämne. Där hen klarat alla prov och uppgifter. Men får F i slutbetyg för att instuderingsfrågorna inför provet inte har blivit besvarade på online. Vi skriver ut frågorna och mitt barn skriver stödord och ritar bilder där, det är så hon lär sig inför prov. Det står ingenstans att instuderingsfrågorna måste lämnas in och bli betygsatta. Mitt barn fick info 3 veckor efter ett prov att läraren ville ha in frågorna, så hen svarade och skickade in dem snabbt. De har haft 2 prov i ämnet vilket hen fått C och B i betyg på. Men fick nu hem sitt slutbetyg och får F!!! Då går jag in och kollar alla uppgifter de haft under terminen. Det första provet de haft i september hade med instuderingsfrågor inför provet, vilket hen har använt för att studera till provet med men inte skickat till läraren ( vilket inte står någonstans att det ska göras) och detta verkar vara grunden till ett F. Kan detta verkligen stämma? Vi har haft fler problem med läraren där hon anser att hon inte har möjlighet att ge mitt barn de anpassningar hen har rätt till och behöver för att klara utbildningen på bästa sätt. Mitt barn har rätt till muntligt och förlängd eximinationstid , vilket hon inte hinner med säger hon. Då mitt barn inte har detta ämnet igen kommer hen då få F i slutbetyg nu? Då hen haft C tidigare i ämnet.  Hur gör vi? 

  • Svar på tråden Lärare, Hur funkar betygsättning egentligen?
  • Anonym (A)
    Anonym (J) skrev 2024-12-29 17:18:41 följande:

    Vilket ämne och årskurs förresten? 


    Kemi åk 9 och de har inte kemi igen Så det blev ett slutbetyg. Men grejen är att det är inget i betygskriterierna som säger att detta ska betygsättas och det är det enda som är grunden till betyget. Att instuderingsfrågorna inte är ifyllda online. 
  • Anonym (A)
    Cartjan1 skrev 2024-12-30 04:06:18 följande:

    Som tidigare nämnts så kan man inte överklaga betyg. Däremot så borde ni samtala med läraren ifråga då en lärare har skyldighet att kunna redogöra på vilka grunder ett betyg sats. Läraren ska kunna förklara vad som varit avgörande för betyget, behöver dock inte redovisa hur bedömningsunderlaget sett ut eller använts. Anledningen till att jag verkligen tycker att ni ska lyfta detta är för att om det verkligen inte är något annat så tycker jag (i egenskap av lärare) att det låter mycket märkligt. Har ditt barn haft god närvaro så att läraren har kunnat samla in bedömningsunderlag? Som lärare så får vi ändra betyg (dock inte sänka) om det uppenbarligen har blivit något galet, man kan ha missat något - mänskliga faktorn. 


    Min dotter har 2 dagar frånvaro på hela terminen, så hon har inte hög frånvaro. Vi har inte fått någon info om att instuderingsfrågorna var betygsgrundande, tror ärligt inte det finns med i betygskriterierna heller. provplanen med frågor är inför provet, provet görs i skolan och det borde vara det som är underlaget för elevens kunskap. Frågorna kan ju AI eller de bara skrivit av från något. Som sagt så har min dotter egna strategier när hon pluggar och skriva långa svar på frågor fungerar inte. Hon gör kort med stödord och bilder som hon kommer ihåg svaren genom, men det fick inte hon göra tydligen. Frågorna skulle bara besvaras som läraren tyckte var passande, inte vad som faktiskt fungerar för eleven. Min dotter har språkstörning och läsa och skriva är väldigt komplicerat för henne. Dock är inlärning inget problem om det sker muntligt, bildstöd och att få lyssna på texter. Varför detta skulle vara grund till betyg F kan jag tyvärr inte acceptera då hon fått godkänt på de faktiska proven som instuderingsfrågorna var inför. Jag har diskuterat detta med en speciallärare ( ej i min dotters skola) och hon har aldrig hört talas om att man gör så, och att läraren brister stort i att ge information om vad som förväntas och en F varning behöver informeras tydligt. Jag har skrivit till rektorern, mentorerna och speciallärare men de är alla lediga över jul och nyår så får vänta till skollovet är över. Men min fråga är egentligen är det en grund till betyg F? 
Svar på tråden Lärare, Hur funkar betygsättning egentligen?