Lärare, Hur funkar betygsättning egentligen?
Hej finns det några lärare här ( helst högstadiet). Behöver få lite info ang hur man gör när man sätter betyg egentligen. Känns som det är något jäkla maktmissbruk hos vissa lärare ibland.
Hur gör man när man anser att ett betyg är helt fel och helt utan grund?
Kort sammanfattning av situationen. Mitt barn har fått F i ett ämne. Där hen klarat alla prov och uppgifter. Men får F i slutbetyg för att instuderingsfrågorna inför provet inte har blivit besvarade på online. Vi skriver ut frågorna och mitt barn skriver stödord och ritar bilder där, det är så hon lär sig inför prov. Det står ingenstans att instuderingsfrågorna måste lämnas in och bli betygsatta. Mitt barn fick info 3 veckor efter ett prov att läraren ville ha in frågorna, så hen svarade och skickade in dem snabbt. De har haft 2 prov i ämnet vilket hen fått C och B i betyg på. Men fick nu hem sitt slutbetyg och får F!!! Då går jag in och kollar alla uppgifter de haft under terminen. Det första provet de haft i september hade med instuderingsfrågor inför provet, vilket hen har använt för att studera till provet med men inte skickat till läraren ( vilket inte står någonstans att det ska göras) och detta verkar vara grunden till ett F. Kan detta verkligen stämma? Vi har haft fler problem med läraren där hon anser att hon inte har möjlighet att ge mitt barn de anpassningar hen har rätt till och behöver för att klara utbildningen på bästa sätt. Mitt barn har rätt till muntligt och förlängd eximinationstid , vilket hon inte hinner med säger hon. Då mitt barn inte har detta ämnet igen kommer hen då få F i slutbetyg nu? Då hen haft C tidigare i ämnet. Hur gör vi?