Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Dejta en kille som...

Du dryper av fördomar. Jag går själv på daglig verksamhet som deltagare och de flesta jag känner som gör det är ändå rätt "normala" människor, men visst finns det konstiga människor även där. Vad är ditt problem med att han går på daglig verksamhet?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-12-28 16:30:17 följande:

Hej Freddie K! 

Ska svara lite hur jag tänker. 

1. Mitt största bekymmer är att han själv har sagt att han fått jobbet genom Arbetsförmedlingen. Då tänker jag att han har ett vanligt jobb. Hade han varit ärlig från början och sagt att han har daglig verksamhet så hade jag nog inte bekymrat mig lika mycket. 

2. Vad jag har hört så är ersättningen från daglig verksamhet inte så mycket. Vill gärna att killen jag träffar ska ha koll på sin ekonomi. Han behöver inte vara miljonär men han ska kunna gå runt ekonomiskt varje månad. 

Hoppas du förstår lite bättre hur jag tänker?  Säger inte att han är konstig, men lite börjar man ju undra varför han inte har berättat? 

Menar inte att trampa någon på tårna, men det som gör mig mest besviken är att han inte har varit ärlig om detta under tiden vi har träffats. Förstår att man kanske inte berättar detta det första man gör, men nu har vi ändå träffats ganska länge.  

Han kan ju ha blivit utplacerad av arbetsförmedlingen och vad gäller ersättning och så så klarar man sig i de flesta fallen för man får förhoppningsvis en habersättnig med. Hur stor den är skiljer sig dock från kommun till kommun, men där jag bor får vi 160 kr om dagen. Plus att vi får en semesterersättning på 4000 kronor. Så jag klarar mig i alla fall utmärkt med det, plus att jag får ganska bra från Försäkringskassan med. 
  • Freddie K
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-12-28 16:36:57 följande:

Ok, tack för svar Freddie K. 
    Men hur ska jag tänka kring att han döljer detta för mig? Så länge dessutom? 
    Varför? Skäms han? Vi har träffats i ca 1 år. 

Jag tycker inte han är konstig, men tycker det är konstigt att han döljer detta för mig. 

Det är väl inget man säger med en gång direkt. Om man till exempel inte träffar någon som också har daglig verksamhet. Jag skulle tro att han skäms, men det är inget att skämmas för tycker jag. Så länge som man finner det meningsfullt så.
  • Freddie K
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-12-28 16:42:29 följande:

Freddie K, håller med om att det är ingenting att skämmas för, om det nu stämmer att han jobbar på daglig verksamhet? Tycker det är bättre att han har en sysselsättning än att han går arbetslös... Tycker du som jobbar på DV att det är olämpligt att fråga, eller hur tar man upp det på bästa sätt? Har försökt fråga lite om hans jobb och arbetsuppgifter men han är ganska fåordig kring det. 

Det beror nog på hur väl man känner varandra och vad man har för relation, men jag till exempel skulle inte ta illa upp om någon frågade mig. Jag är stolt att jobba på den dagliga verksamheten som jag gör för vi gör faktiskt nytta för hela samhället i stort. 
  • Freddie K
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-12-28 16:49:36 följande:

Tack Freddie K för snällt svar. Det var inte meningen att trampa någon på tårna med denna tråden, men jag vill ha en öppen relation med den jag dejtar/träffar. Tack för att du tog dig tiden att svara. :) 

Ingen fara, men jag tycker inte att du ska sluta dejta honom bara för att han går på daglig verksamhet.
  • Freddie K
    Anonym (Liza) skrev 2024-12-28 16:56:09 följande:
    Men det är ju jättelite. Och permanent mer eller mindre. Visst skulle jag kunna vara tillsammans med någon som studerar och kommer höja sin inkomst om ett par år, men i en långsiktig relation önskar sig de flesta en ekonomisk jämbördighet tänker jag. Det är inte fördomar, det är ett stort minus.
    Varför är alltid det viktiga att man tjänar med massor av pengar. Borde det inte räcka att man tjänar så man klarar sig?
  • Freddie K
    Anonym (Alltså) skrev 2024-12-28 17:09:02 följande:
    Javisst! Tycker inte att TS på något sätt uttryckte sig illa i trådstarten som Freddie reagerade på och ansåg att hon dröp av fördomar.
    Hon skrev att hon inte ville dejta någon som går på Daglig verksamhet och jag råkade ta åt mig för jag vet att det finns folk med massa fördomar om oss som har just Daglig verksamhet. 
Svar på tråden Dejta en kille som...