BellaDonnna skrev 2024-12-28 20:26:54 följande:
Hej!
Blev inte ledsen haha men blev och fundera lite då man ibland får höra av andra att de tror det är jättejobbigt att ha tonåringar. Låter ibland som det vore standard att ha väldigt bråkiga tonåringar vilket jag inte alls känner igen även om jag förstår att det är väldigt olika såklart.
Oförskämt av folk att ifrågasätta din ålder och hur det blir framåt. Så gammal är du ju inte heller för den delen:)
Vem uttrycker sig på det viset?!
Bra att du inte tog illa upp 😊 ja ärligt talat så undrar jag nästan om det där med att ha monster till tonåringar och att själv inte vara så värst väluppfostrad hör ihop...
De flesta som kommer med dessa kommentarer är personer jag känner sedan barndomen. Vi har gjort olika val i livet och vissa av dem är snabba att döma de som inte gjort samma val som de gjort.
När jag blev gravid var det inte så mycket "grattis" från dem utan mer "vad synd att du väntade så länge". Och när jag berättar om hur mysigt det är att vara mamma får jag ibland till svar "ja vänta du bara till tonåren när ungarna hatar dig, din son kommer kalla dig 'jävla hora' och de skriker åt dig att hålla käften så fort du öppnar munnen, då kommer du inte tycka det är lika mysigt".
Ursäkta men va? När jag var tonåring var jag absolut inte någon perfekt ängel, jag hade mina jobbiga perioder och tyckte ofta att mina föräldrar inte fattade något, men aldrig i livet att jag skulle säga att jag hatade dem. Hade min bror kallat min mamma för hora skulle han få veta att han levde, det kan jag lova.
Men idag har barn större tillgång till "vuxen" media, de ser på youtubekanaler som inte är riktade mot barn och om föräldrarna tycker det bara är gulligt med femåringar som svär och är otrevliga mot andra så är det inte så konstigt om dessa barn fortsätter vara otrevliga som tonåringar. Bara det att en tonåring som kallar sin mamma för "jävla hora" inte är speciellt gullig. Inte för att jag tycker det är så trevligt med barn som säger det heller.... Men jag fattar ju att barnet har lärt sig från någonstans. Antingen att man använder sådant språk hemma, eller att de (som vissa av mina bekanta gjorde) tycker det är så roligt med barn som har ett grovt och sexualiserat språk att de bara skrattar åt det. Kanske till och med filmar och lägger ut på sociala medier i hopp om att deras svärande unge ska bli influencer. 😁