Hur är era tonårsbarn mot er?
Jag och min dotter ( är helt ensamstående) har haft otaliga bråk genom åren och många gånger tänker jag att det har berott på att det bara är vi två och att hon tidigt har fått mycket delaktighet och inflytande hemma, för att det just bara är vi två och ingen annan vuxen som lägger in med sitt veto.
Sedan finns det två sidor på muntert också som att det också har gett henne otaliga styrkor att kunna hävda sig och argumentera för sin sak som är något bra ute i världen och att hon sällan lyckas bli överkörd.
Men klart det blir jobbigt här hemma när hon är proffs på att argumentera och försöka att få sin vilja igenom vilket hon självklart inte alltid får, allt kan inte diskuteras utan ett NEJ är ett nej i vissa fall.
Så med facit på hand så har jag själv skapat en stridsmaskin ( 😬) och det kan bli väldigt högt i tak här.
Turligt nog lägger sig det allra oftast snabbt och vi lägger ned stridsyxan och börjar att resonera om saken på ett mer resonligt och lugnare vis.
Sedan förstår jag också att det har med frigörelse att göra och att det hör till då man mer och mer blir sin egen person och vill forma sitt liv efter eget tycke.
De flesta saker kan vi kompromissa om och hon är allt vad man kan önska sig av ett barn- ungdom- människa men vissa saker får hon bestämma fullt ut den dagen hon har ett eget boende.
Och visst tär dess konflikter som uppstår ibland men kärleken är starkare så vi hittar alltid tillbaka till varandra och försöker hitta lösningar som båda kan acceptera och känna sig nöjda med.