Jag tror det handlar mycket om huruvida man har ett neurotypiskt barn eller ett barn som har ADHD/ADD, svårt med impulskontroll och humör.
Vår son är lugn i alla lägen, han är känd för det bland sina kompisar. Det har gått att resonera logiskt med honom sedan han var fyra år gammal och jag kan räkna på ena handens fingrar antalet gånger vi var osams under hans tonår. Vi som föräldrar har aldrig fått höra några fula ord mer än kanske "du är dum nu mamma" när han var i förskoleåldern.
Han är alltså avvikande åt det lätthanterliga hållet, och har också tackat för att vi har lärt honom "allt som behövs för att klara livet". Han får nu hjälpa de av vännerna som knappt blivit insläppta i köket, inte fått lära sig om försäkringar, hur man städar eller hur man gör en budget.
En vän till mig har diagnos själv, och det har även tre av deras barn. Där har det varit vanligt med högljudda bråk, man kastar saker, syskonen har sönder varandras saker, skriker extremt fula ord, slår i dörrar och lever rövare. Ett barn har ADHD och hotade med suicid redan i lägre tonåren, ett annat har ångestproblematik och flera har varit hemmasittare delar av sin skolgång. Mamman gick i väggen ett tag med att försöka få hjälp till dem, hålla på med skolbyten och lärarsamtal och BUP och krissamtal konstant, men det ljusnade lite när de värsta tonåren var över.
De flesta tonåringar ligger så klart mellan dessa ytterligheter, och hur föräldrarna betett sig mot dem under uppväxten har givetvis också stor betydelse.
Jag tror det är jättesvårt att behärska sig i alla lägen om man har utåtagerande barn med diagnoser, så det är inte konstigt om det går fel ibland vid konflikt, för att föräldern helt enkelt inte orkar. Och det är väl klart att man kanske inte hinner lära sina tonårsbarn en massa "vuxenkunskaper" om all energi går till att försöka få dem att kliva ur sängen och gå till skolan överhuvudtaget?
Jag tror alltså inte att jag själv hade klarat ett sådant barn så mycket bättre än de gör, jag är bara tyst tacksam att jag inte har blivit prövad på det sättet, i alla de åren. Min djupa respekt till alla engagerade föräldrar som kämpar dagligen för sina barns psykiska välmående och deras framtid.