• Anonym (Orolig mamma)

Orolig mamma

Jag Har en dotter som precis har fyllt 15år. Hon har kommit i kontakt med en man som är 60år gammal. Han har tvingat henne att ha sex då hon är ?byxmyndig ? Är det laglig att en 15åring och en 60åring har sex? Känner mig genuint äcklad vad har en 60årig man med en 15årig flicka . Hon är fortfarande ett litet barn. Tycker det är synd att vuxna män har kontakta med små flickor för de har blivit ?byxmyndiga? . Och det är lagligt att en en 15 åring och 18+ har sex. Vad ska jag göra?? hon har blivit manipulerad och skyller på att hon är byxmyndig 

• Svar på tråden Orolig mamma
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-28 20:06:45 följande:

Jag har polisanmält men jag tycker överhuvudtaget varför är lagligt. Nu är det slut med det här och hon är ett litet barn som har blivit manipulerad av en äldre man för hon är ?byxmyndig ? . Vad har en 60årig man med ett litet barn ?. Att ens det är lagligt. vi har letat upp äcklet och gjort en polisanmälan på gubben. 

varför är det ens lagligt?

• Kirenaj68
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-28 02:28:03 följande:
    Orolig mamma

Jag Har en dotter som precis har fyllt 15år. Hon har kommit i kontakt med en man som är 60år gammal. Han har tvingat henne att ha sex då hon är ?byxmyndig ? Är det laglig att en 15åring och en 60åring har sex? Känner mig genuint äcklad vad har en 60årig man med en 15årig flicka . Hon är fortfarande ett litet barn. Tycker det är synd att vuxna män har kontakta med små flickor för de har blivit ?byxmyndiga? . Och det är lagligt att en en 15 åring och 18+ har sex. Vad ska jag göra?? hon har blivit manipulerad och skyller på att hon är byxmyndig 

Jag hoppas att detta är en hittepåtråd. Annars är det skrämmande hur lite du har lärt dig av livet....
  • Kirenaj68
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-28 13:19:11 följande:

Jag har anmält och pratat med dottern. Och kommit i kontakt med soc nu! Det är byxalyddeslagen som har kommit nu och nu är det olagligt tack och lov. Visste inte vad jag skulle göra då hon är byxmyndig och det LAGLIGT.. hemskt 

Ett klumpigt försök att dra igång en hittepåtråd i ett allvarligt ämne. Byxalyddeslagen......
  • Anonym (Orolig mamma)

tro mig jag önskade att det var en hittepåtråd. 

• BlåFisk
    Kirenaj68 skrev 2024-12-28 20:10:44 följande:
    Jag hoppas att detta är en hittepåtråd. Annars är det skrämmande hur lite du har lärt dig av livet....
    En googling på "byxalyddeslagen" ger 1 sökträff. (till familjeliv).
  • Anonym (Em)
    BlåFisk skrev 2024-12-28 20:22:21 följande:
    Det är väl sannolikt en felskrivning av byxskyddslagen. Inte jättemärkligt. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-28 20:06:45 följande:

Jag har polisanmält men jag tycker överhuvudtaget att det är lagligt. Nu är det slut med det här och hon är ett litet barn som har blivit manipulerad av en äldre man för hon är ?byxmyndig ? . Vad har en 60årig man med ett litet barn ?. Att ens det är lagligt. vi har letat upp äcklet och gjort en polisanmälan på gubben. 

varför är det ens lagligt?

En femtonåring anses troligen så pass mogen att han eller hon kan bestämma själv om han eller hon vill ligga med någon. Om sen den andre är 17, 34, 49 eller 60 spelar mindre roll. Det är i alla fall svårt att sätta en åldersgräns för den som har sex med en tonåring.

I USA tror jag att gränsen för minderårig går vid 18 år. Det innebär att två 17-åringar som har sex begår ett lagbrott. Jag tycker att 15 är en bra gräns. Våldtäkt är förbjudet förstås, även att ligga med någon som är kraftigt berusad eller medvetslös. Uttryckligt samtycke krävs. Jag tror att det dessutom är olagligt med grooming, alltså att en äldre person bearbetar en ung person för att få sex.
  • Kirenaj68
    BlåFisk skrev 2024-12-28 20:22:21 följande:
    Såg det ocksåSkrattandeSkrattande
  • BlåFisk
    Anonym (Em) skrev 2024-12-28 20:35:03 följande:
    Det är väl sannolikt en felskrivning av byxskyddslagen. Inte jättemärkligt. 
    Kan du ge oss den rätta stavningen (eller en vink om vad för ny lagstiftning som avses)?
  • KimLinnefeldt
    BlåFisk skrev 2024-12-28 20:58:48 följande:
    Kan du ge oss den rätta stavningen (eller en vink om vad för ny lagstiftning som avses)?
    Jag googlade och fick upp en motion från två moderater om en byxskyddslag (märklig benämning, men okej). Den skulle innebära att det inte får vara mer än fem års skillnad mellan parterna om den yngsta är 15 (?). Såvitt jag vet har motionen inte lett vidare mot utredning och lagstiftning.
Svar på tråden Orolig mamma