Inlägg från: KimLinnefeldt |Visa alla inlägg
  • KimLinnefeldt

Orolig mamma

Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-28 13:19:11 följande:

Jag har anmält och pratat med dottern. Och kommit i kontakt med soc nu! Det är byxalyddeslagen som har kommit nu och nu är det olagligt tack och lov. Visste inte vad jag skulle göra då hon är byxmyndig och det LAGLIGT.. hemskt 

Eh... va? "Byxalyddeslagen"? 

Aldrig hört talas om. Den som är 15 år är byxmyndig och någon kan ha sex med hen utan att det är olagligt. Även en 60-åring. Men om han tvingat henne så är det självklart en våldtäkt och ska polisanmälas.

En del tycker att det är äckligt att en 60-årig man har sex med en 15-årig flicka. Det är mer en moralisk fråga.

Jag kan tycka att det är oansvarigt av gubben, en 15-åring har inte kunskaperna, insikten eller konsekvenstänket klart, och vet inte hur han eller hon kommer att påverkas. 
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-28 20:06:45 följande:

Jag har polisanmält men jag tycker överhuvudtaget att det är lagligt. Nu är det slut med det här och hon är ett litet barn som har blivit manipulerad av en äldre man för hon är ?byxmyndig ? . Vad har en 60årig man med ett litet barn ?. Att ens det är lagligt. vi har letat upp äcklet och gjort en polisanmälan på gubben. 

varför är det ens lagligt?

En femtonåring anses troligen så pass mogen att han eller hon kan bestämma själv om han eller hon vill ligga med någon. Om sen den andre är 17, 34, 49 eller 60 spelar mindre roll. Det är i alla fall svårt att sätta en åldersgräns för den som har sex med en tonåring.

I USA tror jag att gränsen för minderårig går vid 18 år. Det innebär att två 17-åringar som har sex begår ett lagbrott. Jag tycker att 15 är en bra gräns. Våldtäkt är förbjudet förstås, även att ligga med någon som är kraftigt berusad eller medvetslös. Uttryckligt samtycke krävs. Jag tror att det dessutom är olagligt med grooming, alltså att en äldre person bearbetar en ung person för att få sex.
  • KimLinnefeldt
    BlåFisk skrev 2024-12-28 20:58:48 följande:
    Kan du ge oss den rätta stavningen (eller en vink om vad för ny lagstiftning som avses)?
    Jag googlade och fick upp en motion från två moderater om en byxskyddslag (märklig benämning, men okej). Den skulle innebära att det inte får vara mer än fem års skillnad mellan parterna om den yngsta är 15 (?). Såvitt jag vet har motionen inte lett vidare mot utredning och lagstiftning.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-12-29 21:19:49 följande:

Jag tycker absolut inte att man borde vara byxmyndig när man är 15. Jag har anmält äcklet nu ? och ja byxskyddeslagen ** jag blir genuint äcklad att män tar kontakt med min dotter som är 15 då hon är byxmyndig. Man är alldeles för ung. Jag pratade med Soc och gubben skulle fortfarande pågå en våldtäkt om de hade sex då det behöver vara fem års skillnad mellan. 

Nej, byxskyddslagen har inte införts, så vitt jag vet. Det finns så vitt jag vet ingen övre gräns för den äldre parten.
  • KimLinnefeldt

Lawline (juridiksajt på nätet):

"en person som är över 15 år är sexuellt myndig och kan ha sex med vem hen vill. Dock måste samtycke naturligtvis föreligga, annars aktualiseras andra våldtäktsbestämmelser i 6 kap BrB."

Detta som svar på en fråga om en 40-åring får ha sex med en 15-åring. Svaret är alltså ja.

Men lagen är en sak, moral är en annan sak. Jag tycker inte att en äldre man bör ha sex med en ung flicka, i princip. 

• KimLinnefeldt

Tvång är ett brott. Det är en sak för sig, oberoende av åldrar. Det krävs samtycke, annars är det våldtäkt.

Åldrar är en annan sak. Lagligt och kanske oskyldigt även om åldersskillnaden är stor.

Svar på tråden Orolig mamma