• Anonym (TS)

Moraliskt fel att köpa överbliven mat som ska slängas?

Jag undrar vad ni anser om personer som säljer saker dom ska kasta.

Vi säger ett sjukhus, restaurang, fik eller liknande som har som arbetsuppgifter att slänga mat varenda dag. Fullt ätbar mat men som inte gått åt. 

Det är inte tillåtet att skänka bort det till behövande eller sälja för nedsatt pris utan det ska slängas. 

Om vissa då väljer att i det dolda köpa maten för en symbolisk summa för att bidra till klimatet är det då fel. Både av säljare och köpare?

Skulle någon komma på detta så skulle det få sparken. Samma sak om det skulle ta med den ätbara maten hem, som enbart ska slängas. 

Vad anser ni? 

• Svar på tråden Moraliskt fel att köpa överbliven mat som ska slängas?
  • Anonym (H)

Klart man ej ska slänga mat det inte är något fel på

• Anonym (e)

och pengarna går till?

• Anonym (?)

Hur är hygienhantering av maten?

• Anonym (TS)
    Anonym (e) skrev 2024-12-26 16:10:56 följande:

och pengarna går till?

Personen som ska slänga. Det kan ju inte gå någon annanstans då det inte får säljas eller ges bort. Kostnaden är för formarna som maten ligger i. 
  • Anonym (e)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-26 16:33:09 följande:
    Personen som ska slänga. Det kan ju inte gå någon annanstans då det inte får säljas eller ges bort. Kostnaden är för formarna som maten ligger i. 
    det hela låter riktigt illa, varför ska denna otillåtna handling ytterligare problematiseras med att någon tar betalt?
  • Anonym (TS)
    Anonym (?) skrev 2024-12-26 16:28:51 följande:

Hur är hygienhantering av maten?

God, maten har inte lämnat köket så det kan vara en helt orörd paj säger vi. Som ska slängas för att köket inte kan förvara maten. 

Jag har själv jobbat i den här typen av kök för länge sedan. Vi bär inte ut mat som inte äts, men det kan vara en hel form med pastagratäng helt orörd som jag har 5 formar som inte gått åt, det ska jag bara kasta. Och jag har gjort detta. 

Och folk kan ju fråga säga varför vi inte kan anpassa utifrån hur mycket som går åt. Det är för att människor äter olika varje dag. Jag har barn som ibland äter var tredje dag middag. Om jag ska räkna ut i förväg hur mycket barnet ska äta och så lagar man en rimlig portion och så äter barnet ingenting, då blir det ju över. Det kan vara mat barnet gillar. Tänk då ett äldreboende eller skola. Dom har ju betydligt fler som har samma vana. Jag kan ju inte sluta servera mina barn mat ifall att dom inte skulle vilja ha mat. Skillnaden här är ju att om mina barn inte äter så ställer jag in maten i kylen?. På en skola/förskola/restaurang Så ska det kastas. Det finns inte plats och kommunen/regionen säger nej till att det ska säljas eller skänkas till behövande. 

• Anonym (Ok)

Jag tycker den sortens civil olydnad är helt ok.
    Tar den som säljer betalt skall det vara just för tex formar. Den har ju inte haft utgifter för maten.
    Tar personalen med maten hem istället för att slänga rycker jag det är ok - med reservation för att jag vet att det är ett brott (stöld) och kan leda till avsked.
    Man får själv jobba med sitt samvete och risktagande.

• Anonym (K)

Jag jobbar inom restaurang i usa och det är detsamma här, måste slängas. Blir någon sjuk pga maten stått för länge och getts bort, även till hemlösa, så kommer det stämmas för miljonbelopp. Typiskt usa, men så är det. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-26 19:05:39 följande:

Jag tycker den sortens civil olydnad är helt ok.
    Tar den som säljer betalt skall det vara just för tex formar. Den har ju inte haft utgifter för maten.
    Tar personalen med maten hem istället för att slänga rycker jag det är ok - med reservation för att jag vet att det är ett brott (stöld) och kan leda till avsked.
    Man får själv jobba med sitt samvete och risktagande.

Personalen tar ju nu med sig maten hem och säljer den vidare. 

Förvaringskostnad och leverans kan ju få tillkomma också. Men det är ju lika illa enligt arbetsgivaren att sälja maten som att ta med den hem. 

Problemet ligger ju i att man ska slänga massor av mat 

• Anonym (Fel att sälja)

Tycker inte att det är fel att köpa den. Då riskerar man bara sig själv. Men att sälja maten tycker jag är fel.

Svar på tråden Moraliskt fel att köpa överbliven mat som ska slängas?