Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 17:38:29 följande:

Jag förstår inte riktigt. Om lärare jobbar 10 timmar i veckan hemifrån, hur kan man då som lärare ha problem med att man bli kontaktad i hemmet. Har man valt att förlägga sin arbetsplats viss tid i hemmet är den ju under dom timmarna ens arbetsplats.  

Min erfarenhet är att lärare inte går att kontakta när dom är i skolan. Det är lektioner, möten och raster som man inte kan störa på.  Jag har försökt några gånger under mina barns skolgång men alltid fått samma svar. Det finns ingen tid att prata med läraren under tiden läraren är på skolan. 

Och för att inte bli påhoppad. Nej jag har aldrig ringt hem till en lärare. Jag har däremot ringt till skolan och bett om att få bli kontaktad av barnets lärare. 

Jag tycker inte det är så svårt att förstå. I skolan har lärarna ofta inte tid att prata, eftersom det kan vara lektion efter lektion, eller olika möten också. 

Hemma - visst man jobbar också hemma (är själv lärare) men inte när som helst. Det funkar inte att ringa en när som helst. Många har egna barn, kanske småbarn, och det kan vara helt omöjligt just då pga av barn, eller pga matlagning eller för att man är under duschen. Att maila tillbaka inom något dygn eller två - det bör vara möjligt, eller att ange när det passar att prata i telefon. Precis som alla andra människor kan vi inte prata i telefon precis när som helst. 
  • AndreaBD
    Anonym (Freja) skrev 2024-12-25 17:51:01 följande:

På mitt barns skola har varje klass en social mentor. Det är en utbildad lärare som inte har någon undervisning. Istället jobbar de hela dagarna med att stötta elever, föräldrar och andra lärare. Ett toppensystem, tycker vi föräldrar som periodvis har daglig kontakt med mentorn! 

(En mentor har några stycken klasser som hen tar hand om.) 

Låter väldigt lyxigt. De flesta skolorna har ju inte så gott om personal. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 11:00:12 följande:

Tror ingen förälder kräver att få en lärares privata nummer. Eller för den delen att få ringa kvällstid hur som helst. Tror dem som ändå gör det försökt på annat sätt först. Jag tycker själv det är väldigt dåligt intresse från skolans sida att sköta kontskten på ett bra sätt gentemot föräldrar. Det kräver oftast en massa tid och energi dom gånger man behöver kontakt. För mej har det tex tagit flera veckor att bli uppringd från skolan. Inte ok alls, så jag förstår till viss del dom föräldrar som lackar ur och ringer hem till läraren till slut. 

Jag ringer ibland föräldrar, och de har ju lätt då att anteckna/spara mitt telefonnummer. Ibland ber jag dem ringa tillbaka också. Det har i nuläget inte lett till många samtal från föräldrar, men det skulle kunna vara ett helt annat läge om jag hade hela klasser (har bara språkval och modersmål. Alla modersmålföräldrar har mitt nummer). 

Det som jag däremot har tyckt var negativt är att föräldrar inte har brytt sig om att ringa tillbaka. Då orkar jag inte jaga dem. T.ex jag har lämnat meddelande att sonen har fuskat och måste göra omprov.  Och jag har pratat tidigare med föräldern om att sonen inte sköter ämnet. Uppenbarligen var de inte intresserade att få veta närmare. Eller tvärtom - jag skrev till en förälder till en elev som jag INTE har -  för att pojken kommer in och stör lektionerna. Mamman förstod inte detta i mail och bad mig ringa. Hon verkade fortfarande inte förstå problemet. Där berodde det på bristande svenska. Hon kunde ha bett någon översätta mejlet. Hon förstod nog inte i telefon heller. 

Om det inte blir för mycket, så kan jag prata med föräldrar ibland, även hemma på kvällarna. Men just nu har jag föräldrar som inte är så aktiva där. Jag har också tidigare varit med om när det blir lite mycket. När föräldrar ringer när man egentligen är upptagen/hemma, då bör de inte förvänta sig att man har koll på allt, eller har alla papper tillgängliga. Nyligen mailade en mamma och undrade vad sonen hade fått i provet (sonen har diagnos). Och jag hade inte dessa uppgifter med mig hem. Jag kunde bara säga att det hade gått bra, men inte mer exakt. Det får föräldrar också förstå. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 13:31:53 följande:

Ringer du föräldrar från din privata telefon? Varför i såna fall? Har ni inte tillgång till jobbtelefon? 

En annan fråga. Om föräldern till det barnet du kontaktar inte förstår vad du säger, varför släpper du det och tycker att hen ska fixa någon som översätter? Varför bokar du inte ett möte med tolk och ser till att föräldern förstår? Jag jobbar inom ett annat yrke där jag har hand om barn, i bland med föräldrar som inte kan språket. Dör skulle vi aldrig låta någon själv ta ansvar för att tolka det jag vill säga. Hos oss ses det till och med som ett tjänstefel.

Jobbtelefon? Det har jag aldrig haft på 30 år. Det är några stycken, arbetslagsledare och några till som har det. 

Varför skulle jag boka en tolk om det inte är min elev? Men jag kommer att prata med elevens mentor och då får mentorn ta det vid nästa tillfälle, och mentorn kan ta in en tolk om det behövs. Det skulle bli ett jäkla liv om jag skulle ta in en tolk för att prata med föräldrar vars barn jag inte undervisar.

Jag tror dessutom att hon faktiskt förstod att hennes son hade varit inne och stört en lektion där han inte ska vara. Om hon har förstått att han gör det regelbundet, det är jag inte säker på. Däremot verkade hon inte förstå att elever kan gå runt fritt i skolan. Hon frågade vem som släppt in honom. Och varför han inte hade lektion (om jag förstått henne rätt). Och då förstår hon inte att vi inte låsa in oss med eleverna och att vi inte har alla lektioner samtidigt, eller kanske trodde hon att vi har vakter i korridorerna? Men, kanske kan en tolk förklara sånt också. Det handlar mer om att inte veta hur det fungerar i en svensk högstadieskola. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 13:31:53 följande:

En annan fråga. Om föräldern till det barnet du kontaktar inte förstår vad du säger, varför släpper du det och tycker att hen ska fixa någon som översätter? 

Det var ett kort mail om att sonen går in och stör på lektioner där han inte ska vara. Två meningar. Hon hade kunnat översätta det i google translate, så hade hon vetat på några sekunder. Istället måste jag ringa, och det ger inte mer heller, eftersom hon inte förstår muntligt heller. 
  • AndreaBD
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 17:28:02 följande:

När du har detta på ditt bord, plus allt annat då är det inte så enkelt att bara fixa en tolk. Vem ska betala för tolken? Du måste få klartecken från rektorn och så svarar inte rektorn, för du ska använda en resurs som ni måste köpa. Skolor kan ju inte ha anställda tolkar. Ibland kan man använda annan personal på skolan som kan föräldrarnas modersmål, men då kan det också bli en diskussion. Om högstadiets lärare går till en fritidshemslärare som pratar arabiska och ber den om hjälp att tolka, då blir det en fråga om sekretess för att fritidshemslärarna har inget med högstadiets elever att göra men den kan både arabiska och svenska?.

Precis - vem ska betala för tolken? Man får absolut inte beställa en tolk utan att rektorn är helt med på detta. Och dessutom inte för att prata med föräldrarna till en elev som man INTE undervisar. Och inte heller för att bara meddela:" Prata med din son! Han har inget i mitt klassrum att göra!"

Det är bara att google-översätta och inga vidare förklaringar behövs. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 20:36:36 följande:

Det finns en lag som reglerar en persons rätt till tolk gentemot en myndighet. Det är inget specifikt krav som jag ställer. Skolan räknas till en myndighet. Rätta mej om jag har fel där. Jag jobbar själv inom sjukvården och här har vi inte heller särskilt mycket pengar att spendera. Vi har dock lagkrav på oss att erbjuda alla som behöver tolk. Jag förstår faktiskt inte varför man som lärare har det. 

Och jo då, jag vet väl vad det innebär att arbeta med knapp budget, stress och tidsbrist. Har själv hand om och ansvar om 1500 patienter och däri ingår en hel skola upp till klass 6 (inklusive interaktioner med alla föräldrar till dessa barn). Jag har 3 timmar i veckan för att läsa på inför varje patient, skriva journaler, remisser, hantera telefonsamtal och mail. Och jag skriver också anmälningar till soc och är såklart skyldig att uppdatera mej om senaste forskning. Och på det har jag ofta en elev med mej som jag är handledare för. 

Och man behöver en tolk för att meddela personen: "Din son har inget i mitt klassrum att göra! " Mer än så var det ju inte. Varför behöver man då en tolk???
  • AndreaBD
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 21:33:21 följande:
     Nej verkligen inte. Men det funkar ju inte att ringa in en tolk i tid och otid heller? samtidigt som man ska få godkänt från rektorn. Om du vill ha tolken när du behöver den borde ju den stå och damma i ett hörn tills man behöver den? men jag raljerar.. jag uttrycker bara det orimliga. Att man kan inte ha en tolk till alla samtal. Även om man skulle vilja att föräldrarna förstod saker som att ditt barn ska inte vara i mitt klassrum när jag har lektion, det är någon man säger i förbifarten. Personen som upplever det här problemet kan ju knappast kräva en tolk för att säga detta? 
    Och framför allt. Föräldern förstod nog faktiskt den delen. Men hen förstod inte varför vi lärare inte kan hindra barnet från att gå runt i korridoren. Min poäng är: Detta behöver inte föräldern förstå. Det räcker om hen förstår att säga till sonen att han inte ska gå i klassrum där han inte ska vara. 

Men den mamman VILLE förstå allt möjligt annat runt omkring, trots att hon inte kan språket. Det är då hennes privata nöje, och hennes ansvar att lära sig språket bättre, tycker jag. Jag hade förmedlat det som behövdes. Men hon var uppenbarligen inte villig att prata med sin son, så länge hon inte förstod varför vi inte helt enkelt kan låsa ut hennes barn ifrån det klassrummet. 

Hon visste inte heller att han inte läser detta språk. Det säger ju en också något. 
  • AndreaBD
    Anonym (Föräldrar) skrev 2024-12-26 20:51:17 följande:
    För att föräldern inte kan svenska eller engelska? 
    Google translate hade löst detta på en minut. Hon hade det ju skriftligt. 

Plus: Hon hade visst förstått att sonen inte skulle vara där. Det hade hon definitivt förstått. Och det har hon INTE gjort klart för sonen, han försöker fortfarande.

Men hon undrade en massa detaljer - förstod inte vilka ämnen sonen ens läser och hur det kan komma sig att sonen ens kan komma in i mitt klassrum (det är klart han kan, om han inte har annan lektion). Och det är hennes ansvar, om hon vill förstå en massa detaljer, då får hon väl lära sig språket. 
  • AndreaBD
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 22:42:44 följande:
    Ska vi släppa den delen. Du var ju där och jag antar att du är den som bedömde hur man hanterade situationen bäst. Dessutom är du enligt vad jag läst i andra trådar en klok och ansvarstagande lärare. Jag reagerade på det du skrev, men jag feltolkade antagligen. 

Okej, du kanske trodde det var bara muntligt, men det var både och. Och hon hade förstått det nödvändiga. 

Och det jag menade här är just - varför kan en sån förälder då inte säga till sitt barn att lyssna på läraren?  Jag har varit med om en annan förälder där jag var lite orolig för att den föräldern knappt förstod något alls i telefon. Men han bara sa: "Okej, säga han: inte få göra! " 

Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?