Inlägg från: Anonym (Föräldrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Föräldrar)

    Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

    Det som är mest plågsamt är föräldrar. Föräldrar som kräver, kräver och kräver. Som kan skriva aggressiva mejl om precis vad som helst. Det kan handla om precis vad som helst. 

    En gång frågade jag några elever om dom ville vara med på en sak utanför skoltid. Typ att rektorn frågat mig om jag hade fyra elever som skulle vilja ställa upp på ett öppet hus för några som skulle komma utifrån och höra elevernas röster. Jag hade inte mycket tid på mig. Jag träffade dessa elever EN gång i veckan. Hade två veckor på mig. Så jag frågade snabbt om dom var intresserade. Då hör en mamma av sig, hennes 13 åring hade blivit tillfrågad och mamman va fly förbannad. Jag skulle pratat med henne först. Jag hade ju inte den tiden att först fråga föräldrarna och sedan fråga eleverna. 

    Rektorn ville att jag skulle välja ut dom jag ansåg var mest lämpade dessutom. 


    Hennes barn valde att tacka nej. Dom tre andra tackade ja. Deras föräldrar följde jag upp med direkt. Men jag ansåg inte att jag behövde följa upp med en elev som verkligen inte ville själv, då spelar det ju ingen roll vad föräldrarna säger. Och det var en 13 åring. Inget litet barn direkt. 


    Det är rätt jobbigt att få dessa mejl. Det är ju inte ofta, men när dom kommer och från samma föräldrar som antagligen har stora psykiska svårigheter. När man får mejl en hel natt med 20 minuters mellanrum om hur hemsk jag är, hur kunde jag ge deras barn det där betyget exempelvis. Deras barn har ansträngt sig. Man får inte betyg för att man anstränger sig, man får Ett visst betyg för att man uppfyller vissa krav för just det betyget. Vissa har saker naturligt med sig och behöver knappt andas för att få ett visst betyg medan andra får kämpa rejält för att ens få ett E. Det är inte rättvist, men jag kan inte grunda ett betyg på vad jag känner, jag får inte det.

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 11:00:12 följande:

    Tror ingen förälder kräver att få en lärares privata nummer. Eller för den delen att få ringa kvällstid hur som helst. Tror dem som ändå gör det försökt på annat sätt först. Jag tycker själv det är väldigt dåligt intresse från skolans sida att sköta kontskten på ett bra sätt gentemot föräldrar. Det kräver oftast en massa tid och energi dom gånger man behöver kontakt. För mej har det tex tagit flera veckor att bli uppringd från skolan. Inte ok alls, så jag förstår till viss del dom föräldrar som lackar ur och ringer hem till läraren till slut. 


    Har varit med om föräldrar som ringer mig på mitt privata som första hands alternativ?. 


    En annan gång hände det en incident på en av mina sista lektioner för dagen. Två elever med olika utmaningar rök ihop på lektionen. Jag hanterade situationen, säkerställde att den killen som fått en smäll var okej, han fick gå till skolsköterskan och jag hade fullt upp med att hantera den andra eleven. Ringa in dennes föräldrar och även göra en anmälan för incidenter i vårt system.  


    Då försöker den utsatta elevens förälder kontakta mig. Jag hade ordnat med skolsköterskan Och fixat med allt det men nej, jag hade fullt upp med den andra eleven? Jag skulle självklart höra av mig. Men dom föräldern hann före. 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 13:16:04 följande:

    Där kan jag tycka att man som lärare ringer den utsatta elevens föräldrar innan man sätter sig ner och skriver en rapport. Det är inte jättekonstigt att föräldrarna blir oroliga i det läget. Det behövs inget mer än ett kort samtal där man talar om att allt är under kontroll och att man återkommer senare för ett  samtal


    Klart som förälder att man blir orolig när ett barn får en smäll av den kalibern att skolsystern måste uppsökas. Och naturligtvis vill man som förälder i det fallet ha en rapport om vad som hänt. Det är ju inte säkert att barnet som fått smällen är helt oskyldig och offer i sammanhanget. För att kunna uppfostra och tillrättavisa sitt barn behöver man veta.


     


    Vi hantera ju eleverna först Och nej skolsköterskan blev mer inkopplad för att jag inte kunde hantera en hel klass samtidigt som vi hade en fortsatt våldsam och arg elev m.m 

    Eleven som var våldsam behövde hanteras. Och det är inte så lätt när man är själv. Vad skulle du själv göra med nästan 30 elever i den situationen? 


    Ärendet med den våldsamma eleven behövde hanteras och andra tog hand om den utsatta och vi behövde fylla i rapporten akut för att få eleven att agera skyndsamt för att stänga av eleven. Men det måste in en rapport för detta. 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 17:10:33 följande:

    Har ni inte telefon på skolan som ni lärare får använda? 


    Om det är  du som kontaktar elevens mamma och inte kan prata med henne på grund av språkförbistringar är det väl självklart att det är du i form av myndighetsperson som ska boka in tolken. Det finns telefontolker, så tolk på plats är inte nödvändigt. Ett trepartssamtal med tolk fungerar utmärkt. 


    Om mamman inte förstår hur det fungerar hur tänker ni då inom skolan att hon ska kunna uppfostra sin son att sköta sej? Du får ursäkta mej men det låter väldigt slapp att inte ta tag  såna saker direkt. Det är absolut inte riktat mot dej som enskild person utan mot skolan. 


     Något man ska tänka på är allt som ligger på en lärares bord. Föräldrar som inte kan gå tillbaka i tidigare mejl och läsa när det är skolstart eller skolavslutning.

    Har en lärare 120 elever så kan det komma fem sådana mejl, varenda kommun i landet har den här typen av information på sina hemsidor. Föräldrar kan kräva högre betyg av sina barns lärare. Det kan vara en formulering en lärare har som blir som en storm i ett vattenglas. 

    En lärare som pratar i klassrummet och säger hen eller som gör en uppgift som eleverna ska svara på och skriver hem om X problem. Typ X har fyra kronor, X handlar en korv för 2 kronor, hur mycket pengar har hen kvar? 


    Då är det ett jäkla liv om att man vill få alla barn att Bli transpersoner. Exemplet skulle även kunna leda till arga mejl från en förälder som är vegan och inte vill att vi normaliserar korv och köttätande. Den tredje skulle kunna prata om att korv är sönderprocessad mat och är skadligt för människan och att man ska äta rent kött utan tillsatser?.


    När du har detta på ditt bord, plus allt annat då är det inte så enkelt att bara fixa en tolk. Vem ska betala för tolken? Du måste få klartecken från rektorn och så svarar inte rektorn, för du ska använda en resurs som ni måste köpa. Skolor kan ju inte ha anställda tolkar. Ibland kan man använda annan personal på skolan som kan föräldrarnas modersmål, men då kan det också bli en diskussion. Om högstadiets lärare går till en fritidshemslärare som pratar arabiska och ber den om hjälp att tolka, då blir det en fråga om sekretess för att fritidshemslärarna har inget med högstadiets elever att göra men den kan både arabiska och svenska?.

    Hopppas du förstår vilken tid detta tar. Plus att man ska planera lektioner, se alla barn, fundera över hur man kan lägga upp undervisningen på ett annat sätt för att det ska funka för en elev med stora koncentrationsproblem.

    Sedan ska man sätta sig in i den senaste forskningen, ska orosanmälningar till socialtjänsten. Gå på möten hos BUP för att delta i en utredning en elev gör. 


    När ska lärarna träffa sina 120 elever? Och prata med deras 240 föräldrar?? 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 19:35:53 följande:

    Den frågan får du nog ta med din arbetsgivare.  Det är deras ansvar att hantera om det inte fungerar. Allt som du tar upp ovan är väl för övrigt inga konstiga saker som ni måste hantera. I dom allra flesta yrken förekommer det  negativa störningsmoment som inte strikt ingår i arbetsbeskrivningen. 


    Och när det gäller rätt till tolk gissar jag att samma lagar och regler gäller som inom övriga myndigheter. Vem som
    betalar tolken är väl knappast den anställde lärarens problem. Lärarens fokus borde väl snarare ligga på att kräva en tolk så man kan prata med den elevs förälder man behöver ha ett samtal med. 


     


     


     


    Jo, men vad ska du mer ha på din kravlista? Jag tror inte att det är så många andra jobba där det är normalt att ha 240 kunder att hantera 7 dagar i veckan. Plus allt annat. En gång satt jag med formuleringar till en orosanmälan så den skulle bli korrekt. Tog mig 15 timmar att sätta mig in i rätt språkbruk för att göra det tydligt med rätt definitioner. Är det för otydligt så händer inget. Mina kollegor hade gjort 5 orosanmälningar innan. Jag gjorde min som jag lagt enormt mycket tid på att använda rätt begrepp som socialsekreterare förstår. Barnet blev omhändertaget inom en vecka? 

    Men att lägga 15 timmar på det där för att det ska bli korrekt, det har man inte tid med. Men om man har gjort 5 orosanmälningar tidigare, men exakt samma saker då måste man ju ta sig tid och det lyckades?.

    Men jag har en 45 timmars arbetsvecka. Jag ska undervisa runt 35 av dessa timmar. Sedan ska jag sätta mig in i ny forskning. Vi säger att jag får en elev med språkstörning första gången? Om jag aldrig hört talas om diagnosen innan och vill få en djupare förståelse krävs ju även då minst 15 timmar. På det så ska man göra så mycket annat också. Du ser inte att arbetsbelastningen på lärare är hög? 
  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 20:10:57 följande:

    Var har jag skrivit något om kravlista?


    Det är väl klart att jag förstår att arbetsbelastningen kan vara hög. Varför undrar du? 


    Vi ska kräva en tolk tyckte du, men som lärare får man prioritera. Du kan självklart mejla rektorn och be om en tolk. Men det är inget jag får ordna själv bara. Jag tror inte folk förstår hur mycket pengar en lärare kan få lägga på skolan som är från deras privata ficka. Exempelvis material för elever med koncentrationsproblem. Saker som man kan sitta och snurra på exempelvis. Detta kan läraren få betala för att pengarna finns inte. 

    Eller när klassens basketboll gått sönder, skolan vill inte betala för någon ny, då går en lärare in och betalar. 


    Att börja bekosta tolkar också för att få fram saker snabbt är ju orimligt. Men misstänker att du aldrig gått på golvet själv som lärare. Varken tiden eller pengarna finns och det är inte rektorns fel. 


    Att se föräldrar och elever som kunder är ju viktigt utifrån skolpeng. Är eleverna missnöjda och sticker försvinner skolpengen. Men ska vi dela ut glädjebetyg för det? 


    Jag tror ärligt inte människor förstår. Det är inte bara små störningsmoment. Vissa föräldrar är värre än andra. Ska du hålla dig till reglerna däremot, då blir du inte populär hos rektorn. 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 20:36:36 följande:

    Det finns en lag som reglerar en persons rätt till tolk gentemot en myndighet. Det är inget specifikt krav som jag ställer. Skolan räknas till en myndighet. Rätta mej om jag har fel där. Jag jobbar själv inom sjukvården och här har vi inte heller särskilt mycket pengar att spendera. Vi har dock lagkrav på oss att erbjuda alla som behöver tolk. Jag förstår faktiskt inte varför man som lärare har det. 


    Och jo då, jag vet väl vad det innebär att arbeta med knapp budget, stress och tidsbrist. Har själv hand om och ansvar om 1500 patienter och däri ingår en hel skola upp till klass 6 (inklusive interaktioner med alla föräldrar till dessa barn). Jag har 3 timmar i veckan för att läsa på inför varje patient, skriva journaler, remisser, hantera telefonsamtal och mail. Och jag skriver också anmälningar till soc och är såklart skyldig att uppdatera mej om senaste forskning. Och på det har jag ofta en elev med mej som jag är handledare för. 


     


    Men du har inte 120 elever i veckan. Och ja det är rimligt med tolk, men då exempelvis till planerade utvecklingssamtal eller inbokade möten. Inte dagligen för kortare återkopplingar. Tänk dig en förskola som skulle behöva säga till en förälder att ditt barns skor har blivit för små nu, ni behöver fylla på lådan med ombyteskläder och liknande. 


    Eller idag har X ramlat från en stol. Ska vi ringa in tolk till alla dessa tillfällen? Så fungerar det inte i sjukvården heller. Däremot när det kommer till viktiga saker så hanteras detta med tolk. Sedan har det ju förekommit väldigt mycket att barn fått komma och tolka till sina föräldrar inom sjukvården. Och detta hade ju knappast hänt om sjukvården varit så enormt generös. 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Erfaren) skrev 2024-12-26 20:44:32 följande:

    Personalansvar är en klurig del. Se till att det finns vikarier, kontakt med försäkringskassan, fack, polis, kronofogden m.m. Anställa, avskeda, allt tar tid. 


    Sedan kan du lägga på allt annat som händer, inspektioner, arga föräldrar, glada föräldrar, personal som försvinner, avlopp som går sönder, nya västar, medarbetarsamtal, planera jul och sommar, beställa mat, kontakt med soc, autismcenter, kommun, skriva, rapporter om typ allt, sortera bland 650 olika ansökningar till en tjänst. Hela tiden något. Men det är också det som är utmaningen och nöjet. 


    det är enormt roligt och givande också. Det vill jag verkligen understryka. Men ibland kan jag känna att förväntningarna hos föräldrarna är något orimliga. 


    Det är inte lärarna folk generellt borde gå på om inte en lärare agerat djupt problematiskt utan det är politikerna och att driva opinion som är grejen. 


    Det behövs mer pengar. Att förskolorna går på knäna så att barn dör är mycket allvarligt men detta skedde nyligen. När det inte finns pengar till utomhusbelysning på förskolegårdarna så barnen ska springa runt i mörkret för att det saknas belysning det känns inte heller okej. 

  • Anonym (Föräldrar)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 20:48:08 följande:
     Och man behöver en tolk för att meddela personen: "Din son har inget i mitt klassrum att göra! " Mer än så var det ju inte. Varför behöver man då en tolk???
    För att föräldern inte kan svenska eller engelska? 
  • Anonym (Föräldrar)
    AndreaBD skrev 2024-12-26 20:46:20 följande:
    Precis - vem ska betala för tolken? Man får absolut inte beställa en tolk utan att rektorn är helt med på detta. Och dessutom inte för att prata med föräldrarna till en elev som man INTE undervisar. Och inte heller för att bara meddela:" Prata med din son! Han har inget i mitt klassrum att göra!"

    Det är bara att google-översätta och inga vidare förklaringar behövs. 

    Jo men en förälder kan ju både ha en lindrig intellektuell funktionsnedsättning och inte kunna språket, men det finns ändå inte möjlighet att ha en heltidstolk 5 dagar i veckan ifall x föräldrar skulle behöva få den här informationen?. Bättre att ge x en resurs i sådana fall som går med x ständigt för att se till så X inte går inte i klassrum den inte ska vara i?. 


    Men dessa resurser finns ju inte heller. Det finns en anledning till att vi har otroligt många barn som inte går till skolan. Där skolans miljö gjort dom utbrända och dom inte klarar av att komma till skolan alls. Skolan kan inte göra dom anpassningarna som krävs. 


    Tillslut kan det finnas pengar till en resursskola och plötsligt går det bra för eleven igen, men efter ett år med fungerande skolgång kan kommunen tycka att det räcker, det kostar för mycket så då blir eleven av med resurs skolan och blir hemmasittare igen. Och nu har jag inte tagit med lidandet för dessa familjer ens eller barnet som inte kan gå till skolan.

    Folk utanför skolan kan tycka att allt är sååå enkelt. 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 21:04:16 följande:

    Och om barnet får en resurs innebär inte det att föräldern ska informeras om det? Hur gör man det om föräldern inte förstår svenska? 


    Och varför skulle man ha en tolk på heltid? 


    Då är det ju ett större möte som man självklart bokar in tolk på?. Men nu var ju det mer skämtsamt menat. 


    Du behöver ju en tolk på heltid om du ska informera varenda dag olika saker och Google translate inte duger. Som barnet saknar vantar, ni behöver köpa nya skor, det behövs overall och så vidare. Om det finns ett stort behov av löpande information och personerna behöver påminnas så behövs ju detta. Men det är ju orimligt att ha någon på heltid. Men om jag mejlar rektorn på måndagen, får ett svar på torsdagen om att den ska återkomma, då kan det ju dröja en månad utan tolk för som sagt små saker. Inte att vi ska ha utvecklingssamtal. . 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Freja) skrev 2024-12-26 21:05:54 följande:

    Det här är en knepig grej för mig som förälder. Mitt barn behöver anpassningar. Jag förstår så klart att det innebär extrajobb för lärarna, men mitt barn har ju faktiskt rätt till det och jag är som vilken tigermamma som helst - tänker kämpa till sista blodsdroppen för mitt barn. Detta innebär ibland att jag måste vara jobbig. Jag uttrycker också tacksamhet och vänlighet, men att skärpa tonen har jag ibland upplevt varit nödvändigt (alltså inte skälla och gapa, utan vara tydlig och bestämd). Utan anpassningar blir mitt barn en ångestfylld och underviktig hemmasittare (vi vet för vi har varit där). Anpassningarna är livsviktiga. 


    Jag vet att läraren kommer i kläm mellan det mitt barn har rätt till och de resurser som finns tillgängliga. Men jag kan ju inte som förälder svika mitt barn och inte försöka hjälpa hen på alla sätt som går. 


    Skrev om detta i inlägg 68. Jag förstår att man som förälder krigar. Jag skulle däremot vilja påstå att det är ett systemfel från början. Skolan Skapar tillslut sjuka barn, man ställer krav som är orimliga för barnen och dom som är mest rimliga kanske egentligen är dom som säger att jag klarar inte detta?.

    För många barn funkar det ju att ha mindre grupper. Mindre stökiga miljöer och så vidare. Självklart kan det behövas betydligt mer för vissa. Jag kan bara se tillbaka till min egna skolgång. Vi var 20 elever i varje klass på högstadiet och gymnasiet. Han någon elev svårt med ett ämne kunde den gå iväg och få enskild undervisning med max två elever i klassrummet utan att ha en diagnos.

    Vi kunde äta lunch i klassrummet i låg och mellanstadiet så det blev mindre stressigt. 


    Jag har jobbat själv på den här typen av skolor där eleverna ätit i klassrummet istället. Det har blivit en lugn och mysig stämning. Idag så kan det vara bullriga matsalar, stress, man har ex antal minuter att få ner sig maten på och så vidare?

    Och nej allt kommer inte lösas av att alla elever äter i sitt klassrum eller att det är färre elever. Men nog upplevde jag inte samma svårigheter med hemmasittare tidigare? Det var inte ett så stort problem som det är idag. Och kritiken borde riktas till skolorna och inte föräldrar och barn. Barnen krigar och kämpar tills dom slutligen gått sönder. Och så får dom inte sjukskrivas heller för det får dom inte för att dom är barn. Sedan säger många skolor att det är skolplikten som gäller, utan att anpassa skolan, men så kan dom inte anpassa för att då måste dom dra ner på något annat i skolan? så grundproblemet är politikerna.

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 21:24:01 följande:

    Nu får du nog förtydliga. Behöver du en tolk på heltid i kontakten med ett barn vars föräldrar inte förstår språket? Hur mycket tid lägger du egentligen på såna samtal? 


     Nej verkligen inte. Men det funkar ju inte att ringa in en tolk i tid och otid heller? samtidigt som man ska få godkänt från rektorn. Om du vill ha tolken när du behöver den borde ju den stå och damma i ett hörn tills man behöver den? men jag raljerar.. jag uttrycker bara det orimliga. Att man kan inte ha en tolk till alla samtal. Även om man skulle vilja att föräldrarna förstod saker som att ditt barn ska inte vara i mitt klassrum när jag har lektion, det är någon man säger i förbifarten. Personen som upplever det här problemet kan ju knappast kräva en tolk för att säga detta? 
  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 21:45:14 följande:

    Och hur tänker du att en förälder ska kunna ta tag i problemet med barnet om inte skolan kan prata med föräldern?  Varför är det inte viktigt att föräldern ska förstå den informationen? 


    Men hur tänker du att läraren ska lösa detta? 


    Läraren mejlar rektorn på måndagen, får ett svar på torsdagen om att rektorn ska undersöka saken. Och sedan kanske det blir tyst. Det handlar ju inte om att man som lärare inte tycker informationen är viktig. Och sedan när man inte får använda lärare som tolkar på skolan som inte har med eleven att göra för då kan det ses som problematiskt utifrån sekretess. 


    På detta har du Y elev som inte kan gå till skolan, som slutat äta, som skär sig i armarna och hatar sig själv..? den eleven ska också få stöd och hjälp.

    Och fem elever som riskerar att få F i fyra betyg, sedan har vi E som är på ett SiS hem och misstänks för att ha sprängt en trappuppgång och som lärarna ska skicka underlag till deras skola. 


    Och så har vi 5 föräldrar som under när eleverna får jullov. 


    En tjej i 8an har tagit sitt liv och lärarna ska anordna en tyst minut. 


    Som lärare kan du inte bara fokusera på en elev. Om du har skickat ett mejl, fått som svar att rektorn ska undersöka saken?. Hur ofta ska du jaga om den saken då för att få säga mindre saker? 


    Lärare står inför massa utmaningar. Har vänner som jobbat på skolor där det skett mord på skoltid i skolan?.
    Du ska hantera dig själv som lärare då, följa upp allt skolarbete, ta hand om flera hundra elevers trauma? föräldrar m.m

    Det lättaste sättet skulle nog ändå vara att satsa mer på kvalificerad SFI undervisning så föräldrar slipper använda tolk 

  • Anonym (Föräldrar)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 22:02:52 följande:

    Syftar du på mej eller generellt? Du får gärna förtydliga vad du menar. 


    Du får också gärna förklara hur man ska kunna ta ansvar för något man inte fått information om? 


    Att inte kunna svenska eller engelska efter många år i Sverige på en väldigt basic nivå blir ett problem. Här har föräldrarna ett ansvar att lära sig något av språken för att kunna förstå hur samhället funkar. Och få information. 
Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?