Inlägg från: Lillyan |Visa alla inlägg
  • Lillyan

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Alltså man hör bara att lärare klagar o klagar och dom orkar inte arbetsbelastningen osv. Det känns som ett oändligt tjat o lidande som framställs i media men hur är det på riktigt? Finns det några lärare här som kan svara på om arbetsmiljön verkligen är så oduglig? 

Vad är det bästa vs sämsta med o va lärare? Kanske kan ni berätta oxå vilken ålder ni undervisar :) 

• Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?
  • Lillyan
    Anonym (Milla) skrev 2024-12-25 14:34:36 följande:

Arbetsbelastningen blir bara högre och högre, i samhället generellt, så det är inte konstigt om även lärare är drabbade. Det är som att ingen längre vill betala för den tid det tar att göra ett jobb ordentligt, vilket gör att alla vi som vill göra ett bra jobb känner oss stressade.

Förstår! Men finns det inget positivt kvar med att vara lärare? Är stressen kopplad till att de för dåligt betalt eller är det för mkt jobb bara? 
  • Lillyan
    Anonym (Lärare) skrev 2024-12-25 14:45:13 följande:

Jag har ca 350 examinationer i månaden där ungefär hälften kommer att vara i pappersform. Tack och lov har jag inget klassläraransvar, vi har mentorer som sköter sånt. Dessutom ska jag förbereda lektionerna varje vecka och jobba över flera timmar på fritiden, beroende på avtal upp till tio timmar i veckan. Dessutom kan schemat se ut som ett rent helvete där du springer mellan upp till sex lektioner på en dag och efter det ska du sitta i möte i två timmar. Du kan dessutom åka på pedagogiska luncher på vissa arbetsplatser.

Inte konstigt att jag blev utbränd för tio år sedan... Jag kommer aldrig någonsin att tillfriskna efter det och jag kommer aldrig mer kunna arbeta heltid som lärare. Kanske inom något annat yrke, men det är så pass påfrestande för hjärnan vissa perioder att den där utbrändheten återkommer i mildare former. Det går främst ut över min hjärna och mitt privatliv.

Vad tråkigt att det blivit så för dig hoppas du blir helt återställd från utmattningen någon gång 🙏 vilken ålder undervisade du? Jag funderar på att skola om mig och bli lärare för f-3..
  • Lillyan
    567890 skrev 2024-12-25 15:09:55 följande:
    Det finns massor som är roligt och givande med att vara lärare men det är också enorma krav från hela världen, det är väldigt mycket som man inte förstår förrän man står där i klassrummet och känner sig överväldigad.

Om du vill undervisa åk 1-3 kan det bl a handla om: lära ett barn att gå på toa i tid, ta hand om bråk på rasten, föräldrar som skäller på dig för att deras barn var ensam på rasten eller för att läxorna är för svåra, fem barn i klassen kan redan det du lär ut, fem kommer aldrig att lära sig det under de närmaste åren och 15 stycken behöver din hjälp för att reda ut allt. Du måste planera för alla tre grupperna och detta gäller i alla ämnen som du har (vilket kan vara svenska, engelska, matte, no, so och idrott).

På dina kvällar får du ofta mejl och samtal från föräldrar som är oroliga, arga eller ledsna och du ska hantera de vuxnas humör trots att du inte har någon utbildning i det. Du ska ha koll på varje enskilt barn var de ligger i alla ämnen och helst utmana alla på deras nivå, detta kommer föräldrarna att fråga efter på utvecklingssamtalen. 

Dessutom ska du hantera rektor, kollegor och andra professioner på skolan som ger dig extra arbetsuppgifter.
    Okej så det verkar som att det är allt "runt om" själva undervisningen som är det tråkiga och jobbiga. Det låter ju sjukt att man ska behöva hantera så mkt efter arbetstid
  • Lillyan
    Anonym (?.) skrev 2024-12-26 19:05:56 följande:
    Herregud, ibland har man drömt om att bli lärare, men drömmen svalnar.
    Jag hoppas verkligen att människor på familjeliv inte är representativa i hur människor tänker och ser på  sina lärare idag.
    Känner verkligen samma när jag läser allt! Drömmen svalnar ju mer man hör hur lärare har det och upplever sin verklighet 
Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?