Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?

Jag har ca 350 examinationer i månaden där ungefär hälften kommer att vara i pappersform. Tack och lov har jag inget klassläraransvar, vi har mentorer som sköter sånt. Dessutom ska jag förbereda lektionerna varje vecka och jobba över flera timmar på fritiden, beroende på avtal upp till tio timmar i veckan. Dessutom kan schemat se ut som ett rent helvete där du springer mellan upp till sex lektioner på en dag och efter det ska du sitta i möte i två timmar. Du kan dessutom åka på pedagogiska luncher på vissa arbetsplatser.

Inte konstigt att jag blev utbränd för tio år sedan... Jag kommer aldrig någonsin att tillfriskna efter det och jag kommer aldrig mer kunna arbeta heltid som lärare. Kanske inom något annat yrke, men det är så pass påfrestande för hjärnan vissa perioder att den där utbrändheten återkommer i mildare former. Det går främst ut över min hjärna och mitt privatliv.

• Anonym (Lärare)
    Lillyan skrev 2024-12-25 14:55:45 följande:
    Vad tråkigt att det blivit så för dig hoppas du blir helt återställd från utmattningen någon gång 🙏 vilken ålder undervisade du? Jag funderar på att skola om mig och bli lärare för f-3..
    Jag kommer som sagt aldrig att bli återställd. Dessutom var det en hårsmån på min förra arbetsplats att dra på mig permanent hjärtfel pga all stress. Jag undervisade då på högstadiet, nu på gymnasiet.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-25 19:47:02 följande:

Ja det var ju det jag skrev. Att läraren skulle meddela när det var ok att ringa. Och såklart är det läraren som bestämmer när. 

Problemet är nog att inga lärare erbjuder eller informerar när och hur man kan få prata med läraren.  Kan tänka att den förälder som ringer klockan 19 har försökt nå dagtid men när det inte går ringer man till slut på kvällen. Det är nog sällan för att jävlas med läraren. 19 är nog snarare av omtänksamhet för att inte störa mitt i kvällsmaten.

Normalt funtade personer fattar att tid som är ok att ringa är den angivna arbetstiden, dvs vanliga kontorstider om man inte vet mer exakt än så. Alla har ju olika scheman. Dessutom ringer man då till skolan, inte till hemmet! De lärare som anser att det är ok om föräldrar hör av sig kvällstid på privat nummer brukar ange det, och det har hittills aldrig hänt under mitt 45-åriga liv att jag har hört om någon lärare som tycker att det är ok. De finns säkert, men det är tydligen väldigt ovanligt.

Bara för att man har förtroendetid betyder inte det att det är ok att chansa på att ringa hem till läraren. Den tiden lägger vi upp helt själva och kan vara förlagd precis när som helst under veckan, inklusive helgen.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Anna) skrev 2024-12-26 10:17:53 följande:

Du som jag antar jobbar som lärare, hur stort är problemet med föräldrar som ringer hem på kvällstid? 

Och hur har du gjort för att föräldrar ska kunna nå dig? Vet föräldrarna vilken kontaktväg som gäller?

Noll, eftersom föräldrarna på mina platser hittills fattat att man inte hör av sig till någon privat och lärares nummer ges aldrig ut till dem. På min nuvarande har vi särskilda mentorer som sköter föräldrakontakterna. Däremot finns det tydligen de som blir kontaktade av föräldrar på fritiden och det är i så fall ett problem så klart.

Mig ska de öht inte kontakta egentligen, men de kan ringa till skolan, maila till jobbmailen eller skriva via Admentum (systemet för frånvaro och betygsdiagnoser). På andra skolor utan mentor har det varit mail och skolnummer som varit aktuella.

På samma sätt som man inte ringer andra yrkesgrupper i hemmet på deras fritid så ska man lämna lärare ifred också. Är det något riktigt akut så kan man alltid höra av sig till rektorn.
Svar på tråden Är det verkligen så jobbigt o va lärare som alla klagar om?