Inlägg från: Spegelglas |Visa alla inlägg
  • Spegelglas

Hur planera föräldraledighet?

Hejsan!

Jag har lusläst allt jag hittar om föräldraledighet och föräldrapenning. Men jag hittar inte tips och råd från hur man ska tänka. Som exempel, 4 dagar föräldrapenning per vecka istället för 5 så det räcker längre? Men SGI påverkas då,  kan det vara värt det första året när SGI är skyddad.

Det är en fundering jag har, var hittar tips och råd?

Sen så mer konkreta närtidsfrågor, hur planerar man första perioden? Barnet kanske kommer tidigare, kanske plötsligt? Ansöker mamma och pappa om sjukledighet till jobbet och i efterhand kontaktar Försäkringskassan?  Vad om  pappan vill ta dubbeldagar direkt efter 10-dagarna.  Det går inte att ansöka om föräldraledigt 3 månader innan i det fallet som arbetsgivaren generellt vill?

Hur reder  jag ut allt detta?
  • Svar på tråden Hur planera föräldraledighet?
  • Spegelglas
    Anonym (Jag) skrev 2024-12-23 10:08:30 följande:

Jag har tyckt att det har varit värdefullt att spara så mycket det går (ekonomiskt) på föräldradagarna. Helst inte ta ut något alls första året. men så har vi inte velat sätta våra barn tidigt på förskola utan har varit hemma de första åren med dem. Tänk även på att det är viktigt att ha sparade dagar kvar för när förskola/fritids har stängningsdagar om du inte har ett jobb med många semesterdagar/flex eller vet att du har tillgång till barnvakt sådana dagar. Om du gärna vill skydda din sgi (det har jag inte brytt mig om, har hellre mer ledighet kvar och sgi går ju upp igen när man har jobbat ett tag) så kan du inte heller jobba deltid utan att ta av din föräldraledighet och då försvinner det snabbt. Allt beror ju på vad man har för ekonomi och hur mycket man gör av med i din vardag. Att vi har sparat mycket har gjort att våra barn har långa sommarledigheter och oftast slipper fritids på loven, som tex nu på julen.

Hejsan och tack för ditt svar!
    Jag har lite frågor kring ditt inlägg, hoppas du inte tolkar det som ifrågasättande :) 
    Du skriver att du sparar dagar för att kunna ta ut senare, till och med att du inte tar ut några dagar alls. Men om man har ekonomi att ta ut dagar utan ersättning första året kan man väl även göra så i framtiden ifall dagarna skulle vara slut? Varför inte maxa föräldrapenningen och ta dagar utan ersättning när barnen är äldre?
    Jag har förstått att SGI är skyddat första året, är det därför? Men samtidigt så skriver du att du inte bryr dig om SGI. Om man "blir av med SGI" kommer väl ersättningen från försäkringskassan minska från cirka 1000kr dagen till 250kr? Det låter som en enorm förlust? Innan föräldrarollen var på kartan har jag nollat SGI flera gånger mellan jobb men nu låter det som en väldigt dålig sak.
  • Spegelglas
    planerar barn123 skrev 2024-12-23 11:15:10 följande:
    Planering första perioden:
    Som födande har du rätt att vara föräldraledig när barnet kommer, så kommer barnet tidigare än planerat anmäler du föräldraledighet till jobbet även om den börjar tidigare än du först ansökt.

Pappan har rätt att ta ut sina 10 pappardagar. Om det blir ett glapp till perioden när pappan har ansökt om föräldaledigt kan arbetsgivaren neka ledighet så  pappan måste jobba tills perioden när ledigheten blir beviljad. På många arbetsplatser brukar det inte vara något problem att få ledigt ändå, för det finns en förståelse för att man inte kan planera en förlossning. Det beror helt enkelt på arbetsgivaren. Föds barnet såpass mycket för tidigt att det behöver ligga inne på neonatal kan man vabba.

Ekonomi/SGI/osv:
    Det kan ju vara svårt att ge generella tips och råd eftersom det är olika hur olika familjer fördelar föräldraledigheten, om man värderar att vara hemma länge, vad man har för ekonomiska möjligheter att gå ner i lön osv. Generellt brukar väl ett tips vara att inte ta ut 7 dagar/vecka under första året om du inte måste, just för att kunna dels vara hemma lite längre i början och dels kunna spara dagar till lov, studiedagar på förskolan osv när barnt är äldre. Tänk dock på att man bara kan spara 96 dagar efter att barnet är 4 år.
    Hejsan och tack för ditt svar!

Jag är nyfiken på det där med 10 dagar. I vårt fall är skyddsnätet från släkten helt frånvarande, både fysiskt och psykiskt. Vi tänker att det vore bra om pappan kan stanna hemma mer än 10 dagar i början, vi tänkte 20 dagar. (20 arbetsdagar = 1 månad)

Låt oss säga att barnet föds i v36 istället för v38.
    Pappan kanske ansökte om föräldraledigt v40-v42 för att han tänkte ta sina 10-dagar v38 och v39. När barnet föds så anmäler pappan "10-dagar" till arbetsgivaren utan någon framförhållning? Då "måste" pappan börja jobba igen v38 men har sin planerade ledighet först v40?

Är det så här det fungerar i praktiken?
  • Spegelglas
    Jemp skrev 2024-12-26 12:39:52 följande:
    Efter 18 månader har man inte rätt att vara föräldraledig utan att plocka ut dagar (men man kan gå ner till 75% fram till 8 års ålder, utan inkomst). Efter 12 mån skyddas inte sgi.
    Tack för den delen "inte rätt". Det hade jag missat! Förklarar en hel del :) 
    Jemp skrev 2024-12-26 12:37:40 följande:

Vi utgick från hur mycket pengar vi behöver ha in varje månad och räknade baklänges på minsta antal dagar. efter ettårsdagen 5dagar i veckan, inte värt att förstöra SGI. 

Pappan får söka föräldraledigt utifrån BF. Jag utgår från att en dialog funkar med arbetsgivaren. 

Tack för förtydligande :) 
    Vad är BF?
    Pappans jobb är väldigt turbulent just nu, chefsbyte mm mm mm. Så pappan hänvisas till HR som mer eller mindre säger "lägg in i HR-systemet hur du vill göra". Därav lite osäkerhet kring den delen.
  • Spegelglas
    Anonym (Oj) skrev 2024-12-26 15:01:11 följande:
    Väldigt ovanligt att förstagångsföderskor föder så mkt för tidigt. Varför ska ni slösa dagar redan i vecka 38?
    Absolut, det var mer hypotetiskt hur verkligheten kan se ut och hur man löser det. Vi tänkte inte "slösa" några föräldrapenningsdagar utan bara ta lite extra föräldraledighet som är obegränsad upp till 18 månaders ålder? Eller hur menar du?
Svar på tråden Hur planera föräldraledighet?