Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Vanligt att vara otrogen?

Måste ställa några frågor till er som debatterar TS frågeställning.

1 Om ni blir så upprörda av TS inlägg, varför lämnar ni då inte tråden?  Jag läser inte trådar som provocerar mig, och ger mig inte in i diskussioner. TS har rätt att vädra sina åsikter. 

2 Om ni vill vädra era åsikter gör ni det bäst genom att skapa en egen tråd. Varför gör ni inte det?

3 Detta är ett öppet forum där åsikter bryts mot varandra inte ett forum för mobbing och personangrepp.  

Oavsett trådens ämne är det TS som äger frågan, inte opponenterna

• Tyra myra
    Anonym (Klotet) skrev 2024-12-28 15:30:30 följande:
    Och hur tycker du TS äger frågan? Genom att inte svara på frågor?

Du tycker kanske det är mobbning att säga åt en man att han är ett svin när han vill bedra sin fru, många tycker tvärtom att det är att säga sanningen till honom. En sanning han bör tåla. 
    Om TS inte svarar på frågor så har hen väl lämnat.  Då är det väl inte längre intressant att kommentera längre.  

Vad som är mobbing eller ej kan endast den drabbade avgöra.   Men nog vore det trevligare om vi använde samma språkbruk här som i vanliga livet. Tror inte du går fram till en vilt främmande människa och kallar hen svin. Eller hur?  Vem avgör vad som är sanning på ett anonymt forum?

Hur som helst tycker i alla fall jag, att man bör vara lite återhållsam med adjektiven 
  • Tyra myra
    Anonym (Pi II) skrev 2024-12-28 17:24:37 följande:

Vad är det för fel på adjektiv? Lite svårt att beskriva något utan beskrivande ord? 

Och nä, definitionen av mobbing ligger inte hos hos en enskild person. 

Om man är särdeles känslig för olika, kanske vardagliga, saker är det pragmatiskt att undvika dem om man kan. Att tro att man kan förändra världen och människors beteende genom att utsätta sig för det och gapa om hur dåligt det är?

Som de som ägnat tio år åt att skriva på det här forumet hur dåligt det är. Till exempel för att man kan skriva anonymt. 

Går samma personer varenda dag till fiskbutiken, äter fisk, och gapar om hur mycket de inte gillar fisk och att butiken borde sälja kött istället? 

I bägge fallen finns det gott om alternativ. Det känns verkligen enklare att direkt gå till ett forum där man skriver reggat eller en köttbutik direkt? Inte bara för sig själv, utan allas trevnad?

(Dessvärre verkar ingen bete sig bättre där deras profil är reggad. Människor på sociala media och/eller människor generellt är riktigt ocoola)

Självklart är upplevelsen att vara mobbad subjektiv.  Det finns ingen objektiv mobbning.  

Det handlar inte heller om känslighet utan om sociala regler för hur man uppför sig mot varandra.  

Varför ska det vara så svårt att föra fram sig åsikt i egna trådar?  Är man kanske rädd för att få mothugg? 
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2024-12-28 17:35:31 följande:
    1) Detta är ett diskussionsforum. Inte någon anslagstavla där man sätter upp sin åsikt.
    Men vad fint att DU inte läser trådar som provocerar dig..
    Fast här är en nyhet för dig..  Kanske världens största nyhet för dig..
    Bara för att man engagerar sig, så måste det inte alls betyda att man är provocerad av det för den saken skull. Bara personer som är strikt binära i sitt tankesätt resonera utifrån svartvita modeller.

Så mina två frågor till dig här på ettan på ettan.

Varför tar du för givet att folk är provocerade som diskuterar i denna tråden? Är det vanligt att du utgår från att det bara kan endast varandra motsatser på alternativen.

2) Som sagt, detta är ett diskussionsforum, inte en anslagstavla man klistra åsikter. 
    Lägger man upp sina åsikter på ett diskussionsforum så får man räkna med att det blir en diskussion och att man lägger sin åsikt kring ett ämne, och/eller ger tips och råd.

Min fråga till dig på tvåan här.
    Varför anser du att folk inte ska få göra sådant som ett diskussionsforum är till för att det diskuteras och man lägger sin åsikt kring någon annans åsikt om de har starta en tråd?

3) Just det detta är ett öppet forum som man diskuterar och/eller byter åsikter. Man har rätten att delta i vilken tråd man vill på ett öppet forum.
    När du anklagar folk för att mobba, så anser jag att du skall exemplifiera med. Men nu har du inte gjort detta.
    Sedan så vem avgör vad som klassas som mobbing, jo det "gör man själv", det är inget någon utomstående kan göra åt andra.

Så varför säger du då till folk att de inte skall utbyta just åsikter och/eller diskutera på ett öppet diskussionsforum (se din punkt 1 och 2), när det är just detta man skall göra på ett öppet diskussionsforum?
    Du förstår inte riktigt.  Den som skapar tråden "äger frågeställningen"  De som tex jag, gör just nu är att jag kapar tråden för mitt eget syfte. 

Vad jag läst i den här tråden är meningsskiljaktigheter och personliga påhopp inte på TS utan andra nic. Man har kapat den här tråden för att ifrågasätta en person.

Detta har ingenting med ett gott diskussionsklimat att göra.  Spelar ingen roll om det är ett öppet eller stängt forum. Vanligtvis brukar reglerna vara hårdare på ett öppet forum än ett stängt.  Inget mediaföretag är intresserade av sårande kommentarer  och personliga påhopp.

Varför inte starta en tråd med frågeställningen är alla otrogna svin? Det vore väl intressant?
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2024-12-28 18:01:01 följande:
    TS i denna tråd är en man, som är gift med en kvinna. Så det är helt okey att använda pronomet "han" om TS.
    Helt rätt, gjorde det enkelt för mig med hen
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2024-12-28 20:23:34 följande:
    No shit Sherlock? Tror du bara för att man svara på ett visst sätt att man har missat att du är en trådkapare för ditt egna syfte för den saken skull? 🙄🙄
    Tyra myra skrev 2024-12-28 17:54:51 följande:
    Vad jag läst i den här tråden är meningsskiljaktigheter och personliga påhopp inte på TS utan andra nic. Man har kapat den här tråden för att ifrågasätta en person.

Detta har ingenting med ett gott diskussionsklimat att göra.  Spelar ingen roll om det är ett öppet eller stängt forum. Vanligtvis brukar reglerna vara hårdare på ett öppet forum än ett stängt.  Inget mediaföretag är intresserade av sårande kommentarer  och personliga påhopp.

Varför inte starta en tråd med frågeställningen är alla otrogna svin? Det vore väl intressant?
    Du pumpade ut med en massa frågor i en tråd utan att lägga med någon vettig förklaring innan, eller som avslut. Det du skriver som svar här, med det dumma tillägget "du förstår inte riktigt,

Folk svara ju baserat på ditt egna innehåll du skriver i ditt inlägg. Du kan ju inte lasta andra för att du väljer att vara direkt otydlig, med den kassa kommentarer "du förstår inte riktigt".🙄

Seså, har du svar på mina frågor jag ställde dig?
    Jag svarade ju på dina frågor mot det lilla infon du hade i det inlägget.Varför skall man starta en tråd där man dra alla (alla=100%)  är otrogna svin, när det inte alls är så i verkligheten?

Berätta för mig hur du tänker där.
    Var och en bestämmer väl själv vilka frågor man vill besvara. Det råder knappast något svarst-vång här.  Du bestämmer vad du vill besvara eller så ställer du motfrågor. Jag förväntar mig inte få svar på alla frågor jag ställer utan nöjer mig med de svar jag får.  

Jag kapade tråden av en anledning. Det utbröt ett ordkrig mot ett nic med personliga påhopp. Detta borde inte du bli så upprörd över. Dessutom kunde jag visa rent konkret vad tråd-kapning innebär och går till.  Min agenda är att påvisa att det förekommer en form av mobbning här och att det inte alls handlar om öppna diskussioner.  

Jag skulle ha uttryckt mig annorlunda. Skulle ha skrivit "Du missförstår mig"

När det gäller frågan om tråden jag förslår att man startar istället för att kapa TS tråd så är frågeställningen upp till dig och andra. Jag menar att ni får ut ert budskap på ett bättre sätt som ni startar en tråd där ni kan ge uttryck för ert ogillande av otrohet.

Jag själv får inte ut någonting av dessa diskussioner eftersom jag vet att livet och  människan är komplicerad. Jag kan svara i trådar och dela med mig av mina erfarenheter men ärligt talat så är mina erfarenheter inte speciellt intressanta för er.  Vi är alla individer och var och en av oss har vår strategi.  Jag väljer att vara öppen för andras tankar, värderingar och strategier. Detta innebär att jag inte fördömer en människa för att hen varit otrogen.  Jag är inte heller säker på att det alltid är bäst för partnern att få veta. Jag vet att man mycket väl kan leva i en lycklig relation efter en otrohet. Jag vet att det är så mycket mer i en relation som är värdefullt än troheten.  Där har du min a tankar. Vill du bemöta dem kan jag inte hindra dig. Men jag förväntar mig heller inget svar.

• Tyra myra
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-28 22:44:48 följande:
    Håller med
    Läs tråden i dess helhet så ser ni vad som är mobbning. Det är inte TS som blir mobbad utan ett annat nic
  • Tyra myra
    Cartjan1 skrev 2024-12-29 03:59:31 följande:
    Ville gärna besvara ditt inlägg då jag fann det intressant men har lite svårt med hur jag ska formulera starten- så hoppar bara in med förhoppning om att jag inte blir alltför rörig 🙈

1. Jag tror att man bör vara försiktig med att antyda/dra slutsats om att andra är upprörda bara för att de argumenterar emot. Även om det görs på ett ganska passionerat sätt så är allt det indikerar att den individen har en stark övertygelse. Då kan det uppfattas nästan lite förminskade och nästan anklagande om någon hävdar att man är upprörd. Lite som, "är du sur nu"-grejen. Jag känner mycket starkt för många frågor och kan debattera dem i oändlighet men inte blir jag för det upprörd för att någon tänker annorlunda. Jag menar nu  inte att jag tror att du avsåg här- dina andra inlägg tyder på motsatsen- men enligt mig kan det vara värt att tänka på då jag tror att det för många kan vara en diskussionstrigger. 

2. Nja, jag tror jag förstår vart du vill komma men är nog inte benägen att hålla med. Så länge samtalet rör sig inom ämnets parametrar så är det ju en naturlig del av en diskussion- konversation är ett levande ting och kommer röra sig fram och tillbaka. Givetvis krävs dock en viss nivå av social kompetens,  alla konversationer är inte lämpliga att man strävar för långt från ämnet i. Tipset om att skapa en egen tråd är också ett nja för mig. Blir ett sidospår alldeles för starkt och nästan lämnar huvudämnet så kan det kanske vara rimligt men generellt skulle det ju döda de flesta diskussioner om åsikter och tankar som går emot ts inte bör tas upp eller om sidospår inte är med. Vidare så skulle det för mig kännas märkligt om jag såg en medlem starta en tråd inom ett ämne som jag känner starkt för men istället för att bemöta den medlemmen då starta en egen tråd med typ innebörden att dennes åsikt är fel. För mig blir det lite "du kan aldrig gissa vad Bettan sa?!". 

3 + sista meningen om vem som äger frågan - Håller helt med om att mobbning och personangrepp inte hör hemma i civiliserade samtal. Tänker dock spontant att två saker är viktiga att komma ihåg här. Det första är att mycket har en tendens att låta/uppfattas hårdare online. Människan har en tendens att föreställa sig en mer aggressiv ton i vårt inre när vi möter kritik eller ej får medhåll men den där arga rösten vi hör i vårt huvud kanske aldrig fanns där så det är mycket viktigt att läsa ordentligt vad den andra faktiskt skrev. Det andra jag tror är mycket viktigt att tänka på är då lite av motsatsen till det jag skrev ovan och det är att tänka på hur man formulerar sig och minnas att mottagaren inte kan höra vare sig tonfall eller se kroppsspråk. Men rena personangrepp och elakheter hör inte hit. Med utgång i nummer 3 kan jag inte helt hålla med om att bara ts äger frågan. Många trådar är redan i sin grund elaka, fyllda med påhopp mot individer eller grupper av människor. Jag tycker inte att det är fel att folk går in och motargumenterar en sådan ts - utan att sjunka till samma nivå dock. Jag anser att alla är fria att tycka och yttra vad de vill men de har inte friheten att slippa bli emotsagda. 

Lång uppsats från mig, ber om ursäkt men som vanligt är jag sjukt uttråkad så här i tidiga morgontimman 🙈
    1. Varför måste diskussioner vara för och emot. Visst kan man diskutera fråge ställningar ändå. Visst kan man föra fram sina åsikter utan att vara för eller mot TS

2. Du kanske har rätt men om vi tex tänker oss  en tråd som heter "Vad ska jag bjuda på till Nyår och inläggen börjar handla om för eller mot nyårsfirande.  Är det inte då bättre att de som är emot nyårsfirande skapar en egen tråd så att TS får chans att få goda användbara recept och andra tips till nyårsfesten

3. Om tonen är hårdare online än i verkliga livet. är det något vi ska acceptera? Jag tror faktiskt att det är anonymiteten som bäddar för den hårda tonen. Man behöver inte stå för vad man skriver. 
    Precis som du tror jag på fria tankar och yttrandefriheten, så länge det inte skadar någon annan människa. I min värld är är vad vi säger och skriver till varandra kraftfullt, inget vi ska bagatellisera.

Hoppas att du förstår min ståndpunkt och varför jag reagerar som jag gör
    Obestämd
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2024-12-29 22:31:00 följande:
    Jag upplyser dig om, i fall du glömt, att denna tråden handlar om en man som vill ha tips och råd på vad han skall kunna hitta anmdra gifta kvinnor som vill vara otrogna, så han kan vara otrogen mot sin fru.

Det är naturligt, p.g.a ämnet i sig när det handlar om otrohet. att det blir en sådan sidodiskussion som handlar om för och emot otrohet.
    För och emot har ju justa samröre med ämnet i sig.

Du valde ju att kapa TS tråd för eget syfte, och du drar igång en rejäl OT diskussion helt och hållet.
    Då du anser att det är viktigt att hålla topic, varför ger du inte tips och råd till TS vad han skall hitta andra likasinnade som vill begå otrohet mot sin make, så han kan får knulla bakom ryggen på sin fru?

Ja jag vet jag kan knappast någon förväntning  att du skall förstå detta. Med tanke på din konstiga jämförelse "tankelek" du gör på punkt två.

Och varför startar du inte själv en tråd om ämnet OT i en trådar? I stället för att kapa andras trådar, och dra igång en OT diskussion?
    Så du är ju knappast egentligen rätt person att gnälla och klaga på andra. Du är den sista som skall klanka ned på andra i denna tråden om något s.k OT.
    Tyra myra skrev 2024-12-29 21:06:34 följande:
    2. Du kanske har rätt men om vi tex tänker oss  en tråd som heter "Vad ska jag bjuda på till Nyår och inläggen börjar handla om för eller mot nyårsfirande.  Är det inte då bättre att de som är emot nyårsfirande skapar en egen tråd så att TS får chans att få goda användbara recept och andra tips till nyårsfesten
    Nu är det stor skillnad mellan tips på mat och att ge eventuella matrecept till ett nyårsfirande, och ge tips på hur man skall smyga för make/maka så att man kan bedra sin partner bakom ryggen, med att knulla andra.

Hur kan man sjunka så otroligt lågt att jämföra dessa två saker som i grunden är helt olika om man tittar under ytan.

Snacka om att dra till med en äpple päron jämförelse, för att försöka övertyga andra om att banan är egentlige lila och inte gul.
    Märkligt ser ingenstans att Cartjan1 hävdar att tone "är hårdare" på nätet.

Eller är du en person som utgår från att "kan uppfattas/låta  som" är samma sak som "det är"?

Jag håller med Cartjan1, att många gånger är det som så att personen som får kritik tycker att det är en aggressivare och hårdare ton mot dem, som inte finns där alls egentligen då de inte läser ordentligt vad som skrivs och den s.k hårdare tonen fins bara i deras huvud egentligen.
    Du missar nog poängen. Jag valde att kapa tråden i syfte att visa vad som händer när man gör det.

Du säger att trådstarten i frågeställningen har för eller mot otrohet. Det stämmer inte. TS skriver att han funderar på att vara otrogen.. 

Du citerar ett svar jag givit ett annat nic. Om man vill reagera på ett svar till ett annat nic så svarar man i tråden. 

Du påpekar att det nic jag svarade på har ett annat språkbruk än vad jag har, tycker nog att det är självklart, när det sitter två olika personer bakom tangentbordet. 

Du  verkar tycka att det är ok att använda en hår ton här och det har du rätt att göra.'

Jag skulle uppskatta om man kunde föra en normal diskussion här och argumentera för sin sak utan att använda personangrepp. Vi har olika ståndpunkt, så är det.
  • Tyra myra
    Anonym (Pi II) skrev 2024-12-28 18:10:57 följande:

Definitionen av.. är inte subjektiv. Du vill blanda ihop det med upplevelsen. 

Om du känner dig kränkt av något 99,9% tycker är normalt sätter inte du standard. Att någon är hyperkänslig för det ena eller det andra kan samhället inte anpassa sig till. Det är per pragmatism tvärtom. 

Om man, som du, är känslig mot adjektiv vet jag faktiskt inte hur man kan undvika det. Men även du anser väl inte att ordklassen ska förbjudas? 
    (tycker nog själv att det är den viktigaste av ordklasserna eftersom den är beskrivande)

Det är väl ändå vad personen bakom nic:et känner som avgör om hen känner sig mobbad.

Precis som i verkliga livet är mobbarna fullt medvetna om vad de gör. Att normalisera mobbing genom att säga att mobbningsoffret är extra känsligt har varit vanligt i skolmiljön, men som vi nog alla vet är det bara en bortförklaring. Skolan tar inte sitt ansvar. 

Det finns trådar här som tar upp mobbningen. Sajtens ägare borde göra någonting åt detta.
  • Tyra myra
    EnAnonumius skrev 2024-12-30 02:06:24 följande:
    Ja du har kört med den dåliga ursäkten tidigare i tråden.
    Tyra myra skrev 2024-12-30 00:29:01 följande:
    Du säger att trådstarten i frågeställningen har för eller mot otrohet. Det stämmer inte. TS skriver att han funderar på att vara otrogen.. 

Du har fel, ingenstans skriver TS att han "funderar" på att vara otrogen.
    Men vill du fortsätta att hävda TS "funderar" på det så citera där TS säger att han funderar på det.

Det står ju till och med tydligt att han VILL fortsätta att vara gift med frun men vänsterprassla lite.

Så citera gärna där TS påstår att han funderar  Synonymer till funderar går också bra

Skall dock påtala att "vill" är ingen synonym med "funderar".Jag reagerade på DITT svar du hade givit till ett annat nick. Mitt svar avsåg att kommentera dig och din kommentar, som du givit det andra nicket.  Du kan ju knappast begära på ett öppet diskussionsforum att ha "enskilt samtal" med personer.
    Tyra myra skrev 2024-12-30 00:29:01 följande:
    Du  verkar tycka att det är ok att använda en hår ton här och det har du rätt att göra.'
    Det har jag aldrig påstått. Kommer aldrig att påstå det heller. Så nej jag tycker inte så alls.
    Så vad bygger du den fabeln på att jag skulle tycka det är okey att ha en hårdare ton här?Ja klart att man kan diskutera utan personangrepp. 

De skulle också bli en trevligare diskussion om folk även slutade upp med att tillskriva folk åsikter och ståndpunkter ("verka tycka"), de aldrig skrivit..
    Ja som ett tydligt exempel på hur du tillskriver mig att jag skulle "verka tycka" att det är okey med en hårdare ton, fast jag aldrig har skrivit så, och verkligen inte tycker så heller.
    Skillnaden mellan att fundera på och vilja är hårfin. Dessutom andas ingressen ett försök att provocera, skapa debatt där man relativt lätt kan polarisera. 

Mig kvittar det vad TS vill eller funderar på. jag kan bara reagera utifrån min erfarenhet och upplysa honom om att hans äktenskap är i fara om han gör verklighet av sina funderingar/vilja.

För mitt liv kan jag inte se hur mitt inlägg skulle kunna tolkas som att jag skulle vara för otrohet.  Vilket tydligen man gjort. 

Jag har inget intresse av att fortsätta tjaffsa med dig om det hår. Jag lämnar tråden.
Svar på tråden Vanligt att vara otrogen?