Inlägg från: Anonym (Pi II) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pi II)

Vanligt att vara otrogen?

EnAnonumius skrev 2024-12-23 19:57:55 följande:
    Jaha OCH?

Skriver du på ett öppet debattforum där alla får delta, så är det dina problem om du inte tål att läsa vissa inlägg. Så nej mig blir du inte av med, då jag har samma rätt att skriva i din tråd som du och alla andra har så länge jag följer reglerna.
    Så det är bara för dig att gilla läget.

Med det sagt..

Och du skulle må bra av att lära dig vikten av att vara ärlig mot den du påstår dig älska och även påstår att du har ett bra förhållande med.

Du förvillar rätten att få skriva med att du bör/måste skriva i trådar där du inte kan hålla dig till ämnet. Du får slå dig själv hårt på näsan också, men andra kanske uppmanar dig att låta bli? Känner du då att du måste göra det tre gånger om dagen i flera år, precis som när du blir ombedd att inte sprida det trams?

Frågan han ställer är varför du envisas med att lägga dig i sådant du far ont av? Och att han inte bryr sig om dina inlägg. 

• Anonym (Pi II)

Ja, det är väldigt vanligt med otrohet. 

Det finns mängder med undersökningar att fördjupa sig i eller läsa en av de tusentals artiklar som skrivits i ämnet. Det kommer att ge ett mycket lämpligare svar än du någonsin kommer att få på det här forumet. 

• Anonym (Pi II)
    Tyra myra skrev 2024-12-28 16:09:14 följande:
    Om TS inte svarar på frågor så har hen väl lämnat.  Då är det väl inte längre intressant att kommentera längre.  

Vad som är mobbing eller ej kan endast den drabbade avgöra.   Men nog vore det trevligare om vi använde samma språkbruk här som i vanliga livet. Tror inte du går fram till en vilt främmande människa och kallar hen svin. Eller hur?  Vem avgör vad som är sanning på ett anonymt forum?

Hur som helst tycker i alla fall jag, att man bör vara lite återhållsam med adjektiven 

Vad är det för fel på adjektiv? Lite svårt att beskriva något utan beskrivande ord? 

Och nä, definitionen av mobbing ligger inte hos hos en enskild person. 

Om man är särdeles känslig för olika, kanske vardagliga, saker är det pragmatiskt att undvika dem om man kan. Att tro att man kan förändra världen och människors beteende genom att utsätta sig för det och gapa om hur dåligt det är?

Som de som ägnat tio år åt att skriva på det här forumet hur dåligt det är. Till exempel för att man kan skriva anonymt. 

Går samma personer varenda dag till fiskbutiken, äter fisk, och gapar om hur mycket de inte gillar fisk och att butiken borde sälja kött istället? 

I bägge fallen finns det gott om alternativ. Det känns verkligen enklare att direkt gå till ett forum där man skriver reggat eller en köttbutik direkt? Inte bara för sig själv, utan allas trevnad?

(Dessvärre verkar ingen bete sig bättre där deras profil är reggad. Människor på sociala media och/eller människor generellt är riktigt ocoola)

• Anonym (Pi II)
    Tyra myra skrev 2024-12-28 17:35:01 följande:
    Självklart är upplevelsen att vara mobbad subjektiv.  Det finns ingen objektiv mobbning.  

Det handlar inte heller om känslighet utan om sociala regler för hur man uppför sig mot varandra.  

Varför ska det vara så svårt att föra fram sig åsikt i egna trådar?  Är man kanske rädd för att få mothugg? 

Definitionen av.. är inte subjektiv. Du vill blanda ihop det med upplevelsen. 

Om du känner dig kränkt av något 99,9% tycker är normalt sätter inte du standard. Att någon är hyperkänslig för det ena eller det andra kan samhället inte anpassa sig till. Det är per pragmatism tvärtom. 

Om man, som du, är känslig mot adjektiv vet jag faktiskt inte hur man kan undvika det. Men även du anser väl inte att ordklassen ska förbjudas? 
    (tycker nog själv att det är den viktigaste av ordklasserna eftersom den är beskrivande)

• Anonym (Pi II)
    Det är naturligt, p.g.a ämnet i sig när det handlar om otrohet. att det blir en sådan sidodiskussion som handlar om för och emot otrohet.
    För och emot har ju justa samröre med ämnet i sig.

Nej, det är inte alls naturligt. 

Precis som det inte är naturligt att någon måste gapa om att homosexualitet är skamligt och svinigt om någon kille startar en tråd om var han kan träffa andra män. 

Eller att någon måste gapa om veganism när någon frågar vilken köttbit som kan tänkas rekommenderas till nyårssupén. 

Etc. 

Det är inte alls naturligt eller korrekt att andra ska ta hänsyn till att du och andra inte kan hålla känslor och ord inom resonliga gränser gällande ett ämne. Det är så tvångsmässigt att man baxnar. Och anledningen till att varenda tråd i detta underforum skevar. 

• Anonym (Pi II)
    Tyra myra skrev 2024-12-30 00:45:03 följande:
    Det är väl ändå vad personen bakom nic:et känner som avgör om hen känner sig mobbad.

Precis som i verkliga livet är mobbarna fullt medvetna om vad de gör. Att normalisera mobbing genom att säga att mobbningsoffret är extra känsligt har varit vanligt i skolmiljön, men som vi nog alla vet är det bara en bortförklaring. Skolan tar inte sitt ansvar. 

Det finns trådar här som tar upp mobbningen. Sajtens ägare borde göra någonting åt detta.

Nu blandar du ihop det igen. Och bygger straw men. 
    Om avsändaren inte har intentionen att såra någon är det inte mobbing.

Människor är olika känsliga för olika saker. Det är inte möjligt att sätta gränsen vid lägsta tröskeln. Min ena dotter är extremt ljudkänslig, till exempel, men alla inser att det inte går att skruva ned volymen på omvärlden. Eller att man kunde begära av barn i omgivningen att de inte fick vara högljudda när hon började skolan. Etc. 

Det går inte heller att generalisera hela företeelsen mobbing och att "skolan" inte tar sitt ansvar, det blir rent larvigt. Varenda situation är ju unik och det finns såklart väldigt många fall där man kunnat hantera saker och ting bättre, men det finns också individer som faktiskt inte kan interagera med andra av olika orsaker och där det inte finns resurser eller uppenbara lösningar. Då handlar det inte om brist av hänsyn eller vilja. 

Om avsändaren inte har intentionen att såra någon är det inte mobbing. Att någon mottagare/läsare ändå kan känna sig kränkt kan tyvärr inte sätta agendan för en diskussion och ändra sakfrågan. Som exempelvis nu då du börjat prata mobbing och samhälle i en tråd där någon vill ha råd om var han träffar KK:s.
    Speciellt när du själv försöker avgränsa vad folk får skriva här och att de borde starta egna trådar. 

• Anonym (Pi II)
    Cartjan1 skrev 2024-12-30 01:05:58 följande:
    "Därför är enligt mig ibland viktigt att ta ställning även mot olika ts, att inte säga något skulle vara som att passivt godkänna detta."

Detta ser jag som logisk och filosofisk krumbukt.  
    Klart att man inte godkänner alla miljontals rent galna saker som skrivs sekundvis för att man inte aktivt kommenterar. 
  • Anonym (Pi II)
    Cartjan1 skrev 2024-12-30 02:33:01 följande:
    Jag skulle nog vilja säga att användandet av begreppet "naturligt" är applicerbart här. Människor styrs i mångt och mycket av sin egna moral - må det vara kulturell,uppfostran eller utvecklad - och det faller sig då naturligt att individer kommer reagera kraftigt när någon bryter mot den moralen - ännu mer så om det gäller frågor som även på samhällsnivå har ett konsensus i att vara moraliskt förkastligt. Otrohet, våld i nära relationer, brott av olika slag, barnuppfostran oav är exempel på sådana ämnen som har en hög kollektiv moral knutet till sig och diskussionstrådar gällande sådana ämnen kommer då förmå många att ta ställning. 

Huruvida det är korrekt eller inte är däremot en åsikt som vi (menar inte just du och jag, utan generellt) kan tycka olika i, kanske tycker vi lika beroende på ämne eller konstant åtskillda. Men naturligt och korrekt varken utesluter eller promptar varandra. 

Däremot är jag helt med på att det i många trådar finns de som tar till mycket starka ord och ibland kör på som en ångvält. Det är i de flesta fall fel anser jag då dels så dödas samtalet och delvis så går det lätt över till personangrepp osv. 

Nej, det är inte naturligt att flytta ämnet i alla trådar för att man anser att ämnet är känsligt för en själv. Det är att försöka rättfärdiga ett barnsligt och egoistiskt perspektiv och beteende. 

Jag har inte sett beteendet gällande just otrohet annat än på detta forum. Antingen är det för att 3-4 speciella personer funnit sin hemvist här eller för att moderatorerna inte agerar som i andra forum, troligen en kombination av bägge. 

Din egen ranking för vad som skulle vara särdeles upprörande och enligt dig bör  tillåtas att sätta demokratiska diskussioner ur spel är just din egen. Den kan du inte projicera på omgivningen, det finns ingen grund i det. 

Jag fattar inte ens drivkraften i att lägga ohemult mycket tid och energi på att försöka sabotera vuxna samtal knappt någon bryr sig om?

• Anonym (Pi II)
    ClumsySmurf skrev 2025-01-29 19:35:12 följande:
    Är det inte väldigt vårt att manipulera ner någon i underläge med ett uppenbart passivt aggressivt förminskade?
    Jag tror inte det räknas som härskarteknik.
    Anonym (Eva) skrev 2024-12-27 23:02:57 följande:
    Är du så obildad att du inte vet att i budism är  gränssättning en viktig del. 

Du vet nog inte vad härskarteknik är. Mina inlägga har bara snuddat vid härskarteknik men jag kan absolut använda härskarteknik när det är befogat. 

Som sagt familjeliv är ett hysteriskt roligt forum och ditt obegåvade inlägg bidrar starkt till att förgylla min dag. 
    att försöka göra folk osäkra med "majoriteten av otrohetsaffärer aldrig blir upptäckta" och samtidigt vara så otrevligt att syftet blir uppenbart är inte optimalt om man vill framstå som begåvad.
    Hmm. Och varför lägger DU dig i det meningsutbytet?
  • Anonym (Pi II)
    ClumsySmurf skrev 2025-01-30 05:04:24 följande:
    hur tänkte du nu?
    Varför lägger DU dej i och frågar varför jag lägger mej i?
    Därför jag antyder att du inte har koll på alla dina nick. Och att det är ett bedrägligt och barnsligt vis att argumentera. 
Svar på tråden Vanligt att vara otrogen?