Anonym (Vanligt) skrev 2025-01-30 13:54:18 följande:
Kan det vara rimligt bedöma att olika åldersgrupper i hög utsträckning balanserar ut varandra?
Om du har åsikten att otrohet är vanligt i den generella gruppen unga människor,
vad är då din bedömning gällande den generella gruppen äldre människor? T ex sexuell otrohet bland människor äldre än 70 år?
I de undersökningar och studier jag har sett så har jag aldrig sett att man gör skillnad i frågeställning och svar gällande om det sker en gång eller om det är notoriskt, om det sker på fyllan eller i nyktert tillstånd.
I ditt resonemang, om dina frågeställningar ska finnas med i en undersökning, var går gränsen, vid vilken promillehalt anser du att människor generellt anses vara "på fyllan"?
Tror du att människor i den situationen mäter sin promillehalt?
Hur bedömer du om en otrogen person är påverkad av t ex receptbelagd medicin eller narkotikaklassade preparat? Räknar du människor som har tagit ett eller flera bloss cannabis, eller liknande preparat, som att de är på fyllan? Hur många gram av olika preparat anser du i så fall att man ska ha rökt?
Hur menar du att det ska gå till att reda ut dessa exempel i frågeställningar och svar i en undersökning om otrohet?
Var sätter du gränsen för hur olika människor upplever känslan av ånger? Vem kan anses ångra sig och vem anses inte ångra sig? Har alla individer samma känslomässiga gränser? Om en person känner sig lite obekväm under följande dygnet räknar du dessa känslor av ånger sig på samma sätt om en annan person som ångrar sig i tre månader? Eller fylls av ånger livslångt? Hur drar du dessa gränser och ur menar du att detta skulle kunna redovisas i en undersökning?
Om du är otrogen mer än en gång, är du då notoriskt otrogen?
Om du är otrogen två gånger i livet med 40 års mellanrum? Eller hur många gånger, med hur långa mellanrum, var går gränsen för att du ska betraktas som notoriskt otrogen?
Min åsikt är att ditt tyckande och dina resonemang är så ihåligt så det helt saknar bäring.
Det är ju just det. Otrohetsgränsen är olika för alla.
Vissa kanske upplever sig ha varit otrogna om de sexchattat med någon annan, kysst någon annan, är emotionellt otrogen, medan vissa endast tycker att gränsen går vid att ha haft sex. Så vilken otrohet är det alla dessa otrogna svenskar sysslat med då?
Jag har ju också enligt statistiken varit otrogen svensk eftersom jag kysste en annan kille på fyllan när jag var 14 år. Att ha varit otrogen någon gång i livet borde ge ett helt annat svar än hur vanligt det är att folk är otrogna när de är/varit gifta tex. Med en fråga om man varit otrogen någon gång i sitt liv borde generera ett högt antal människor. Jag är snarare förvånad att det är så lågt antal med tanke på frågan.