Tyra myra skrev 2024-12-29 21:06:34 följande:
1. Varför måste diskussioner vara för och emot. Visst kan man diskutera fråge ställningar ändå. Visst kan man föra fram sina åsikter utan att vara för eller mot TS
2. Du kanske har rätt men om vi tex tänker oss en tråd som heter "Vad ska jag bjuda på till Nyår och inläggen börjar handla om för eller mot nyårsfirande. Är det inte då bättre att de som är emot nyårsfirande skapar en egen tråd så att TS får chans att få goda användbara recept och andra tips till nyårsfesten
3. Om tonen är hårdare online än i verkliga livet. är det något vi ska acceptera? Jag tror faktiskt att det är anonymiteten som bäddar för den hårda tonen. Man behöver inte stå för vad man skriver.
Precis som du tror jag på fria tankar och yttrandefriheten, så länge det inte skadar någon annan människa. I min värld är är vad vi säger och skriver till varandra kraftfullt, inget vi ska bagatellisera.
Hoppas att du förstår min ståndpunkt och varför jag reagerar som jag gör
1. Jag tänker att generellt så ligger det i ämnets natur och personlig anknytning till ämnet huruvida det går att diskutera utan att ta ställning - eller iaf hålla sig mer neutral även om man kanske har en bestämd åsikt. Även ligger det i hur en frågeställning presenteras och formuleras. Ta denna ts som ett exempel. Min utgång är att otrohet alltid när det kommer till kritan är moraliskt fel. Däremot kan jag fortfarande ha förståelse för att människor begår misstag, gör fel val osv. Hade därför ts skrivit en mer ödmjuk trådstart, viljan till otroheten bottnat i något av djupare karaktär osv så hade jag kunnat samtala/resonera om det på ett mer objektivt sätt även om min grundåsikt att det är fel väg att gå inte hade förändrats. Så var dock inte fallet i denna tråd, utan ts uppvisade både en arrogant och nonchalant inställning gentemot sin partner och sökte aktivt att svika och såra denna människa. Då kände iaf jag att det inte fanns någon grund för mig att inte ta ställning mot detta - jag tycker det är viktigt att säga ifrån när någon uppför eller beter sig illa.
2. Jo, detta skulle väl då vara ett exempel då sidospåret föll för starkt utanför ämnets parametrar så en egen tråd antagligen varit lämpligare. Men då är det ju för att tråden helt skiftat ämne och ts inte längre får den hjälp som efterfrågas. Lite som vi gjort nu egentligen men pga ts karaktär och trådstart så betvivlar jag starkt att det tagit mycket från tråden - tror inte det väntande en flock för att ge honom behjälpliga råd i att bedra sin partner på det sätt han ville göra. Konsensus verkade vart att han har/gör fel vilket jag samstämmer i. Men oavsett så är ju detta också en trådkapning i dess bemärkelse.
3. Visserligen tror jag att det i mångt och mycket är så att folk släpper mer på spärrarna online i vad de säger till andra - men jag står även fast vid mitt förra inlägg om att jag även tror att mycket tolkas på fel sätt för att man läser in tonlägen och saker mellan raderna som kanske inte alls menades. Var själv med om det för en tid sedan då en medlem blev mycket upprörd på mig för att den uppfattade att jag kallat den för en elak människa. Det hade jag inte gjort, däremot skrev jag att den uttryckte sig elakt mot andra medlemmar. Det är skillnad men där lärde jag mig också vikten av min andra poäng att man även måste vara tydlig och försiktig i hur man uttrycker sig online för missförstånd uppstår lätt till följd av det jag redan skrivit.
Jag håller helt med om att din poäng om att man inte bör ignorera om man uppfattar att någon går på för hårt, använder elakt språkbruk, behandlar andra illa osv vare sig mot en själv eller mot andra. Därför är enligt mig ibland viktigt att ta ställning även mot olika ts, att inte säga något skulle vara som att passivt godkänna detta. Däremot försöker jag alltid göra det på ett ödmjukt sätt för jag utgår från att oftast är människor faktiskt inte medvetna om hur burduska eller hårda de kan uppfattas i skrift.
Jag förstår var din ståndpunkt ligger och reaktionerna därefter och de är helt ok. Vi kanske inte håller med varandra i allt men det är också ok tänker jag😊