Cartjan1 skrev 2024-12-27 13:32:47 följande:
Har aldrig utgett mig för att vara psykologiskt kunnig över allmänbildning, har precis som du viss utbildning och arbetslivserfarenhet inom liknande områden men då jag är online, på ett forum med främlingar så vill jag alltid vara restrektiv i hur jag framställer mina åsikter så det inte misstolkas som professionella uttalanden - det vore oetiskt och om mina inlägg tolkas som att jag försökt hävda detta så ber jag om ursäkt, har inte varit min avsikt utan resonerade kring hur du uttrycker dig i skrift och formulerar dina argument/påståenden etc. Men ska absolut ta detta i beaktning i framtiden så tack för att du uppmärksammade mig på detta.
Men varför försöker du överbevisa mig i att du har empatiskförmåga när 1, det har aldrig varit ett tvivel hos mig - ren avsaknad av empati är som du bör vara medveten om ett ytterst allvarligt psykiskt tillstånd. 2, det var en stor poäng i mitt förra inlägg - att du uppfattas drivas mer av känslobetingade motivationer än av de logiska.
Ett stöd för detta finns i att du villkorar din empatiska förmåga (vilket egentligen är en omöjlighet men antar att du använder lekmansspråk) efter din egna moral - det finns ingen logik eller pragmatik i det ställningstagandet. Speciellt inte när den normativa moralen säger att den som bedrar är den som felat- då finns det ingen logik i att bli skadeglad åt den bedrage som innan var verbalt lycklig i sin relation.
Kanske tolkar jag dig fel nu, men jag uppfattar ditt inlägg som att du gick lite i defensiv och jag undrar då om jag förolämpade dig genom att lyfta detta? För då ber jag om ursäkt, gör själv ingen värdering i om man är emotionellt eller logiskt lagd så utgick inte från att det kunde tas som en förolämpning- var mest en reflektion så att säga.
Du har inte på något sätt förolämpat mig utan bara lockat till skratt. Självklart kan man villkora sin empati. Har helt enkelt väldigt svårt för människor som vill leka moder Theresa och bara ta skit och dumhet utan att sätta gränser för skit och dumheter. Att vara extremt naiv är en dumhet och även fast jag är praktiserande buhist så kan du ge dig på att jag blir extremt skadeglada när naiva människor som sitter på höga hästar hamnar i den dypöl som dom själva skapat.
Vill bara påminna om Bodström i förräddarna. Folk är mycket bättre på att ljuga och föra andra bakom ljuset än vad många tror och det är väldigt svårt att se när folk ljuger och för bakom ljuset speciellt när man inte vill se.
Kan också tilläggas att bearbeta trauma och komplexa trauman är inte någon jävla plutinutta och guligula process utan det kan göra ont som fan att bearbeta och få känslomässigt laddade minnen att bli logiska med en tydlig tidslinje.