• Anonym (Grinchen)

Är min man snål eller är det jag som tänker fel?

Jag tycker min man är snål mot sin familj. De kommer hem till oss på julafton och jag vill köpa hem mat så att alla blir nöjda och glada. Lax är en favorit hos hans mamma och hon kan äta mängder om det finns. Hans pappa blir glad om det finns fina viner och bra choklad. Lillebror går loss på hemlagade köttbullar. Jag vill gärna bjuda dem på detta men min man tycker att man behöver inte äta sig mätt på det godaste utan man kan fylla upp med potatis och bröd. Han tycker det blir dyrt men vill inte be dem om pengar. De reser långt för att komma hit och bor på hotell så det är svårt för dem att ta med mat till julbordet. 

Till saken hör att vi brukar hälsa på dem i två veckor på sommaren och blir bjudna på omsorgsfullt lagad mat varje dag. Vi har inga ekonomiska bekymmer och min man köpte nyligen en stol för 9000 bara för att han tyckte den var snygg. 

Min man stör sig på att hans lillebror blir bortskämd av föräldrarna och att det är orättvist dem emellan.
    Vem tänker rätt här? 
  • Svar på tråden Är min man snål eller är det jag som tänker fel?
  • Anonym (Hin Håle)

En gyllene mellanväg hur tråkigt det än låter. 
    Jag håller med om att man inte behöver äta sig mätt på en eller två saker på ett julbord men det behöver inte betyda att man ska snåla. 
    Avskyr dock slöseri och frosseri, dock har det inte med snålhet att göra enligt mig .

• TvillingmammaVästgöte

Jag tycker ni skall bjuda på god mat så alla får en fin julafton, särskilt om ni har råd. De övriga får ju lägga mycket pengar på resa och  hotell så det är helt rimligt att ni bjuder. Särskilt som föräldrarna bjuder två veckor på sommaren.
    Lilebror får följa med på köpet. Han är ju en del av familjen. 

• Aniiee

Vet du, han låter lite som Anton Svensson. "Man kunde kanske göre köttbullarna något mindre?"

Och jag tycker allt att ditt svar på det bör vara samma som Almas: "Jag gör köttbullarna precis lagom. Lagom store och lagom runde och lagom brune."

If you catch my drift....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (s)

Din man är vuxen, kan slököpa en stol för 9000 men är avundsjuk på sin lillebror som älskar hemlagade köttbullar. Hade det suttit i ekonomin hade det varit förståeligt med begränsning av lax/fina viner/fin choklad men din man är bara löjlig. Väldigt löjlig. En dag finns inte släkten att kunna göra det där lilla extra åt.

• Anonym (Jo)

Du tänker rätt och verkar ha ett varmt hjärta. Köp och tillaga vad du känner för. Maken får gnälla om han vill. Du kan förklara att DU vill göra detta för era gäster och han behöver inte vara delaktig men han behöver åtminstone inte klaga.

• Fiona M

Fråga honom varför ni inte betalar för er när ni är där 14 dagar. Vad är skillnaden?

• Tom Araya
    Anonym (Hin Håle) skrev 2024-12-21 11:22:54 följande:

En gyllene mellanväg hur tråkigt det än låter. 
    Jag håller med om att man inte behöver äta sig mätt på en eller två saker på ett julbord men det behöver inte betyda att man ska snåla. 
    Avskyr dock slöseri och frosseri, dock har det inte med snålhet att göra enligt mig .

Aniiee skrev 2024-12-21 11:51:05 följande:

Vet du, han låter lite som Anton Svensson. "Man kunde kanske göre köttbullarna något mindre?"

Och jag tycker allt att ditt svar på det bör vara samma som Almas: "Jag gör köttbullarna precis lagom. Lagom store och lagom runde och lagom brune."

If you catch my drift....

Anonym (s) skrev 2024-12-21 11:57:45 följande:

Din man är vuxen, kan slököpa en stol för 9000 men är avundsjuk på sin lillebror som älskar hemlagade köttbullar. Hade det suttit i ekonomin hade det varit förståeligt med begränsning av lax/fina viner/fin choklad men din man är bara löjlig. Väldigt löjlig. En dag finns inte släkten att kunna göra det där lilla extra åt.

Anonym (Jo) skrev 2024-12-21 12:18:11 följande:

Du tänker rätt och verkar ha ett varmt hjärta. Köp och tillaga vad du känner för. Maken får gnälla om han vill. Du kan förklara att DU vill göra detta för era gäster och han behöver inte vara delaktig men han behöver åtminstone inte klaga.

Bra svar, jag håller med.

• Dexter dot com

Ni har råd och utnyttjar deras gästfrihet 2 veckor på sommaren så självklart ska ni bjuda på det era gäster uppskattar! 

• Anonym (Myra)

Ja. Jag tycker det är snålt. 

Svar på tråden Är min man snål eller är det jag som tänker fel?