Kan man ta hjälp av AI för att skriva en text och fortfarande se det som sin text?
Jag gillar att använda AI som feedback på mina texter och sedan ta till mig det jag tycker är vettigt. Oftast handlar det om någon omformulering, en lång mening som kortas tex, eller en checklista eller faktaruta. Brukar köra texten genom olika gpter på skoj för det är rätt kul att se att alla ger olika förslag.
Däremot ser jag alltid till att behålla mitt språk, min tonalitet. Jag ser ChatGpt som en kompis och någon att bolla med. Den är tex duktig på att ta fram intervjufrågor, ge förslag på disposition etc.
Nu när i princip alla använder sig av chatgtp är det väldigt enkelt att se vilka texter som är skrivna av AI. tex 80 % av inläggen på LinkedIn, nästan alla pressmeddelanden och annan företagsinformation. Det utarmar och gör språket väldigt trist. Jag tror det kommer svänga tillbaka igen när nyhetens behag har lagt sig.
Men som svar på din fråga - använder du AI som bollplank tycker jag det är din egen text. Det är ju samma sak som att be en vän läsa igenom och komma med förslag på förbättringar. Det är ju även redaktörens uppgift på ett bokförlag.
Promptar du däremot fram hela texten och låter AI skriva allt är det inte din text eftersom den saknar ditt personliga anslag och tonalitet.