• Anonym (Ts)

Kan man ta hjälp av AI för att skriva en text och fortfarande se det som sin text?

Hej!
    Jag har funderat lite kring hur man ser på det med att använda sig av AI för att ta hjälp för att skriva en text.
    Med AI skulle man kunna få hjälp med att strukturera sin text samt med förbättrade formuleringar. Jag tänker att om man vill att en text ska bli så bra och informativ som möjligt så skulle AI kunna hjälpa en. Tex att man skriver en text med egna ideer som är klar men att man låter AI justera strukturen och en del formuleringar men att huvud konceptet är detsamma.
    Jag gjorde det för att ändra strukturen samt så fler texten mer flytande, men ändrade tillbaka den igen då jag ville ha ord som jag själv använder. Dock blir texten klart annorlunda då den texten blev främst mer strukturerad samt så flöt det klart bättre. 
    Jag är lite oenig kring detta då jag vet att jag inte hade fått till det med struktur och flytet men själva huvudsyftet kom fram så som var menat. Texten är var i syfte att göra mig själv samt andra medveten om ämnet, så tanken var kanske så få till det så bra som möjligt.

Vad tycker ni kan man fortfarande se texten som sin egen? eller ses det som omoraliskt då man har tagit hjälp?

Dela gärna med er av era tankar!

• Svar på tråden Kan man ta hjälp av AI för att skriva en text och fortfarande se det som sin text?
  • Anonym (orion)

Om det är en skriftlig examen så är ju AI inte tillåtet oavsett hur det används.

Annars handlar det väl om exakt vilken uppgift man ger AI. Om uppgiften är 'förbättra denna text' utan andra instruktioner är det väl fortfarande din text bara med förbättrad grammatik och struktur. Men om uppgiften är 'skriv om koldioxid kretsloppet med utgångspunkt från denna text' så blir det ju mer och mer AI och mindre och mindre din text.

Tänk på att texter skrivna med hjälp av AI ofta genomskådas pga inkonsistent språk. Om vissa meningar är perfekt akademisk svenska och andra slarvigt talspråk kan man ju se att AI har hjälpt till och resultatet blir kanske inte bättre än om man skrivit egen text helt utan AI.

• Anonym (Umi)

Gränsen är flytande. På sätt och vis så är uppslagsböcker, rättstavningsprogram, grammarly, chatgpt alla hjälpmedel, bara på olika nivå. För att inte tala om att låta någon annan person gå igenom ens arbete för att få feedback. 

Vi lever nu i en värld med AI och det gäller att vi lär oss använda detta hjälpmedel så att vi får så stor nytta som möjligt ut av det. Om du går en kurs för att lära dig skriva så är det knappast i ditt intresse att låta AI göra jobbet åt dig. Det hjälper dig inte att bli en bättre skribent. Men att skriva din egen text och sedan be AI att rätta, flagga svagheter i logik och ge feedback samt förslag på hur du kan utmana dig att ta din text ett steg längre, eller prompter att skriva efter för att öva upp dina svagheter - det kan vara en bra strategi för att bli bättre på att skriva.

• Anonym (Ts)

Jag tänkte främst på om man vill skriva en bok, om man kommer på med ideer men får hjälp med struktur, formuleringar och flyt i texten. Kan man då se den som sin egen text trots att man har fått hjälp med stora betydande ändringar, som formulering och struktur. Jag tänkte också för Ai kan ju hjälpa till en att knyta ihop texten samt sammanfläta saker i texten på ett mer gripande sätt än man själv hade kunnat. Med det skulle göra det mycket lättare att få det mer begripligt både för sig själv men också för andra genom att använda ai. 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-21 05:36:16 följande:

Jag tänkte främst på om man vill skriva en bok, om man kommer på med ideer men får hjälp med struktur, formuleringar och flyt i texten. Kan man då se den som sin egen text trots att man har fått hjälp med stora betydande ändringar, som formulering och struktur. Jag tänkte också för Ai kan ju hjälpa till en att knyta ihop texten samt sammanfläta saker i texten på ett mer gripande sätt än man själv hade kunnat. Med det skulle göra det mycket lättare att få det mer begripligt både för sig själv men också för andra genom att använda ai. 

Nej, då är det inte du som skrivit boken. 

Att skriva en bok handlar om att använda sitt sätt att skriva, inte bara hitta på en historia. Olika författare skriver och formulerar sig på olika sätt. Det blir ett hantverk. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-21 06:52:41 följande:

Nej, då är det inte du som skrivit boken. 

Att skriva en bok handlar om att använda sitt sätt att skriva, inte bara hitta på en historia. Olika författare skriver och formulerar sig på olika sätt. Det blir ett hantverk. 

Okej, ja jag tänkte att man i stort sätt skriver en färdiga text men låter AI knyta ihop den till en mer begripligare och strukturerad version. Då blir det kanske inte en personlig text men mer begriplig än om man hade skrivit allt själv.

Om man tar ett exempel någon som vill skriva en själv biograf som skriver ned alla händelserna från början till slut låter Ai strukturera och få det mer sammanhängande, jag tänkte att det kanske kunde göra det lättare för sig själv och andra att läsa och förstå komplicerade delar och göra det mer lättillgängligt och sammanhängande språk. Men som du sa då blir det antagligen inte ens egen text längre.

Men då kanske en kan göra så för att efter det ta hjälp och skriva texten på nytt egen, på egen hand?
  • Anonym (Feedback)

Jag gillar att använda AI som feedback på mina texter och sedan ta till mig det jag tycker är vettigt. Oftast handlar det om någon omformulering, en lång mening som kortas tex, eller en checklista eller faktaruta. Brukar köra texten genom olika gpter på skoj för det är rätt kul att se att alla ger olika förslag.

Däremot ser jag alltid till att behålla mitt språk, min tonalitet. Jag ser ChatGpt som en kompis och någon att bolla med. Den är tex duktig på att ta fram intervjufrågor, ge förslag på disposition etc.

Nu när i princip alla använder sig av chatgtp är det väldigt enkelt att se vilka texter som är skrivna av AI. tex  80 % av inläggen på LinkedIn, nästan alla pressmeddelanden och annan företagsinformation. Det utarmar och gör språket väldigt trist. Jag tror det kommer svänga tillbaka igen när nyhetens behag har lagt sig.

Men som svar på din fråga - använder du AI som bollplank tycker jag det är din egen text. Det är ju samma sak som att be en vän läsa igenom och komma med förslag på förbättringar. Det är ju även redaktörens uppgift på ett bokförlag.

Promptar du däremot fram hela texten och låter AI skriva allt är det inte din text eftersom den saknar ditt personliga anslag och tonalitet. 

• Anonym (Feedback)

Så här svarar förresten ChatGtp själv

Det är en väldigt relevant och intressant fråga du lyfter! Hur man ser på att använda AI för att förbättra texter beror nog mycket på vilken kontext man befinner sig i och ens egna värderingar. Här är några perspektiv att fundera kring:

Är texten fortfarande "din egen"?

Ja, det kan man absolut hävda, särskilt om:

Idén och grundstrukturen kommer från dig. AI hjälper bara till att förtydliga och förbättra uttrycket, precis som en redaktör eller korrekturläsare skulle göra.

Du tar tillbaka kontrollen. Om du ändrar tillbaka formuleringar eller justerar så att texten känns som din röst igen, då är det fortfarande din skapelse. AI är bara ett verktyg.

Omoraliskt eller inte?

Det beror på syftet och sammanhanget:

Om du öppet står för att du använt AI, finns det knappast något omoraliskt med det. Många författare och journalister använder redaktörer och skrivprogram som hjälpmedel, och AI kan ses som en förlängning av det.

Om texten ska representera enbart din egen röst och kreativitet (till exempel i en tävling eller examen) kan det bli en gråzon om AI har haft en större roll.

Att hitta balansen

Du nämner att AI-texten flöt bättre men att du ville återgå till dina egna formuleringar. Det visar att du värdesätter autenticitet och din personliga stil, vilket är jättebra. Kanske kan en mellanväg vara att använda AI som en "kritisk vän"? låta den föreslå struktur och förbättringar, men att slutresultatet fortfarande speglar dig och dina tankar.

Slutligen: Moralen ligger i intentionen

Om din intention är att skapa den bästa möjliga texten för att informera och engagera andra, är AI ett kraftfullt verktyg ? precis som en språkgranskare, ett lexikon eller en kollega som ger feedback. Det viktiga är att du känner dig nöjd med slutresultatet och att det speglar det du vill säga.

Vad tycker du själv efter att ha testat? Känns det mer som ett stöd eller som något som tar över?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-21 07:24:32 följande:
    Okej, ja jag tänkte att man i stort sätt skriver en färdiga text men låter AI knyta ihop den till en mer begripligare och strukturerad version. Då blir det kanske inte en personlig text men mer begriplig än om man hade skrivit allt själv.

Om man tar ett exempel någon som vill skriva en själv biograf som skriver ned alla händelserna från början till slut låter Ai strukturera och få det mer sammanhängande, jag tänkte att det kanske kunde göra det lättare för sig själv och andra att läsa och förstå komplicerade delar och göra det mer lättillgängligt och sammanhängande språk. Men som du sa då blir det antagligen inte ens egen text längre.

Men då kanske en kan göra så för att efter det ta hjälp och skriva texten på nytt egen, på egen hand?
    Nej, det är inte din text då och går absolut inte att jämföra med rättstavningsprogram.

Hur hade du tänkt att du ska skriva om texten i efterhand? Dubbelt arbete och jag har svårt att se hur man ska kunna få in sin personliga prägel när man redan har "någon annans" text som man bara skriver om. Det är inte DIN text utan en AI-genererad text då.

Så visst kan du fuska och använda AI på de olika sätt du skriver om i tråden men det blir aldrig din egen på det sättet. För mig skulle det kännas falskt och oärligt, och dessutom skulle det inte vara min egen ansträngning som ligger bakom. Jag skulle aldrig kunna känna den där stoltheten av vad jag har gjort, att det här, det är MIN bok.
  • Cereal Killer

Det finns hur mycket som helst att säga kring detta. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att ju fler meningar som ursprungligen kommer från dig, desto mer din är texten.

Det finns sätt att använda AI utan att andelen av texten som är ?din? minskar särskilt mycket. Tex kan man be AI skriva om den, läsa den noga några gånger, sedan ta bort texten och skriva den själv. Då får man förhoppningsvis samma flyt i texten samtidigt som meningsbyggnaden och orden blir ens egna, eftersom du kan memorera innehållet i stora drag men inte texten ord för ord. Du kan ju också bara be AIn peka ut meningar i din text som behöver justeras och på vilket sätt, men utan att den ger förslag på omformuleringar. 

Använder man AI för att generera text fritt så är det viktigt att veta att texten kanske egentligen tillhör någon helt annan person. AI är avancerade statistiska modeller som förutser nästa ord baserat på en stor mängd text som den tränats på. Ibland kan texten som genereras bli ganska unik, men ibland händer det att den till stor del liknar en av ursprungstexterna i träningsmaterialet. Då blir det alltså ett brott mot upphovsrättslagen att publicera den. Modellen själv vet inte vilka källor den använder för att generera själv, så det är därmed inte heller så enkelt att kontrollera om texten du får ut skulle kunna anses vara upphovsrättsskyddad. 

• Aniiee

Det låter lite som att du försöker göra motsatsen mot vad jag gör när jag använder AI, haha. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Cereal Killer
    Aniiee skrev 2024-12-21 11:40:33 följande:

Det låter lite som att du försöker göra motsatsen mot vad jag gör när jag använder AI, haha. 

Hur då motsatsen? Låter du AIn komma på idéer och sedan skriver du texten själv? Skrattande
  • Aniiee
    Cereal Killer skrev 2024-12-21 11:47:38 följande:
    Hur då motsatsen? Låter du AIn komma på idéer och sedan skriver du texten själv? Skrattande
    Ungefär så. När jag kör fast brukar jag casta AIn som en av karatärerna jag skriver om och be den "reagera" på det som hänt just innan jag körde fast och se vad som händer, vilket på sättet jag gör det blir löpande text i första person. Om jag gillar det AIn får fram så skriver jag upp själva trådarna/idéerna, lägger undan det någon dag, och sedan återkommer och skriver min egna text.

Jag ser det som ett nyttigt verktyg, ungefär som att skriva fan fiction.
  • Anonym (Ts)

Hmm lite vad jag misstänkte, man kan nog inte moraliskt känna att man har skrivit den om man har tagit hjälp av ai i de större delarna. Frågan skulle sådana fall vara om man tar hjälp av den för att komma fram och knyta ihop komplicerade ämnen vilket den kan hjälpa en med. Men då blir syftet istället att komma fram till svaren tillsammans med ai istället för en egen text. Kanske man får släppa att det är ens egen text då och se det som ett utforskande med ai.

• Cereal Killer
    Aniiee skrev 2024-12-21 12:10:50 följande:
    Ungefär så. När jag kör fast brukar jag casta AIn som en av karatärerna jag skriver om och be den "reagera" på det som hänt just innan jag körde fast och se vad som händer, vilket på sättet jag gör det blir löpande text i första person. Om jag gillar det AIn får fram så skriver jag upp själva trådarna/idéerna, lägger undan det någon dag, och sedan återkommer och skriver min egna text.

Jag ser det som ett nyttigt verktyg, ungefär som att skriva fan fiction.
    Intressant! Jag älskar hur min chatGPT skriver (på engelska) men jag kan inte få den att vara kreativ för fem öre, varken i professionella (tex bolla ideer) eller privata sammanhang. Ger jag den ett bra och genomtänkt synops så kan den skriva en riktigt bra roman, men är synopset bara halvfärdigt så klarar den inte att hitta på en tillräckligt bra fortsättning. Så när vi kör fast får jag vänta på att JAG får en ny idé innan vi kommer vidare. Jag är nog uppe i typ 40 halvskrivna romaner nu eftersom jag aldrig lyckas komma på hur de ska sluta 😄
  • Aniiee
    Cereal Killer skrev 2024-12-21 13:12:23 följande:
    Intressant! Jag älskar hur min chatGPT skriver (på engelska) men jag kan inte få den att vara kreativ för fem öre, varken i professionella (tex bolla ideer) eller privata sammanhang. Ger jag den ett bra och genomtänkt synops så kan den skriva en riktigt bra roman, men är synopset bara halvfärdigt så klarar den inte att hitta på en tillräckligt bra fortsättning. Så när vi kör fast får jag vänta på att JAG får en ny idé innan vi kommer vidare. Jag är nog uppe i typ 40 halvskrivna romaner nu eftersom jag aldrig lyckas komma på hur de ska sluta 😄
    Testa mitt sätt och se om du får ut något av det. Om du vill kan jag posta en vända i min nonsenstråd (i sandlådan), så du kan få en uppfattning. Jag skriver också på engelska.
  • Anonym (Ts)
    Cereal Killer skrev 2024-12-21 11:38:14 följande:

Det finns hur mycket som helst att säga kring detta. Men sammanfattningsvis kan man väl säga att ju fler meningar som ursprungligen kommer från dig, desto mer din är texten.

Det finns sätt att använda AI utan att andelen av texten som är ?din? minskar särskilt mycket. Tex kan man be AI skriva om den, läsa den noga några gånger, sedan ta bort texten och skriva den själv. Då får man förhoppningsvis samma flyt i texten samtidigt som meningsbyggnaden och orden blir ens egna, eftersom du kan memorera innehållet i stora drag men inte texten ord för ord. Du kan ju också bara be AIn peka ut meningar i din text som behöver justeras och på vilket sätt, men utan att den ger förslag på omformuleringar. 

Använder man AI för att generera text fritt så är det viktigt att veta att texten kanske egentligen tillhör någon helt annan person. AI är avancerade statistiska modeller som förutser nästa ord baserat på en stor mängd text som den tränats på. Ibland kan texten som genereras bli ganska unik, men ibland händer det att den till stor del liknar en av ursprungstexterna i träningsmaterialet. Då blir det alltså ett brott mot upphovsrättslagen att publicera den. Modellen själv vet inte vilka källor den använder för att generera själv, så det är därmed inte heller så enkelt att kontrollera om texten du får ut skulle kunna anses vara upphovsrättsskyddad. 

Jo det känns som en gråzon det är nog en grad fråga beroende på vad och hur mycket man använder den. Om man vill se sin text som sin egen är det nog att skriva den själv som gäller. Dock kan man ju få en hel del fördelar med att använda ai och göra texten mer komplett. Men då blir nog inte texten ens egen, frågan kanske är var man har för syfte. Om syftet är att komma fram till eller lösa komplexa svar så kanske ai är att föredra om man redovisar att man använt av den. 
    Om man vill ha en personligt egen text eller ha en så bra som man möjlig text och offra personligheten.
  • Anonym (AI)

Jag använder AI hela tiden bär jag måste skriva en blogg på jobbet eller andra texter. Du kan kontrollera hur modellen beter sig med lite ?prompt engineering?. Jag använder mest modeller från Anthropic, och de modellerna fungerar bra med instruktioner in XML tags enligt följa exempel. 

Du kan allt ge en AI (foundation model) en hel del exempel på saker du skrivit själv och sedan be den skriva texter med samma stil. 

Here are some examples of my previous writing. 

<example1>
    Här har du en text du skrivit tidigare
    </example1>

<example2>
    Ytterligare en tidigare text du skrivit 
    </example2>

I am trying to write a text about a new <context>

<context>
    Beskriv vad den nya texten skall handla om och vad den skall innehålla   

</context>

The new text needs to adhere to the following <structure>

<Structure>

Title

Introduction

Main text

Summary

About the author 

</Structure>

create a new blog using my previous examples to define the writing style. The new blog should be based on the <context> and adhere to the stated <Structure>

Svar på tråden Kan man ta hjälp av AI för att skriva en text och fortfarande se det som sin text?