Inlägg från: Anonym (nojjig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nojjig)

förkylningstider

Anonym (onödigt nojjig?) skrev 2024-12-20 11:09:40 följande:
    förkylningstider

Hej!
    Jag undrar om ni tycker att jag har gått för långt, när jag inte vill att min man och partner sedan 22 år ska pussa eller kyssa eller ens vara i närheten av min mun med sin mun, helst 2 m bort, just nu eftersom han har en begynnande förkylning och jag vill inte bli smittad?
    Till saken hör att jag har jobbat hela hösten, visserligen 80% och så har vi katt och barn och idag är sista dagen på jobbet innan ett 2,5 veckor lång jul-ledighet där barnen också är lediga från skolan. Jag vill helst inte bli sjuk och ser fram emot att kunna åka skidor och hitta på saker med barnen på ledigheten och inte dras med en förkylning samtidigt. Har hänt flera gånger att ledighet som jul-ledigt och sommar-ledigt inletts med någon form av sjukdom. 

Rimligt. Man kan låta bli att blanda vätskor när man är sjuk, och hålla lite avstånd om man kan. Det handlar ju inte om att vara nojig, utan om att försöka slippa bli sjuk. Inte säkert at det hjälper, men värt att försöka. Man kan ju pussas när man är frisk igen.

Att man blir sjuk lagom till ledighet är däremot inte ovanligt. Man stressar och stretar på hela vintern, och sen när man slappnar av så får sjukdomen fäste och man kan inte värja sig längre.
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (T) skrev 2024-12-20 11:35:35 följande:

Jag förstår dig. Det är riktigt surt att åka på en rejäl förkylning såhär precis innan jul..

Samtidigt är det ju svårt att låta bli att pussas, särskilt när partnern blir ledsen annars.

Svårt det där ...

Fst några dagar kan man låta bli att pussas utan att behöva bli ledsen för det. Känns ju inte alls mysigt att pussas när den ena är snorig. Den som blir smittad lär ju bli ledsen den med?
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (T) skrev 2024-12-20 11:49:05 följande:
    Man är nog olika där. 
    Ja, men är man vuxen så kan man ju oftast hantera små besvikelser i livet, som att inte få pussas på några dagar när man riskerar att smitta son käresta. 
  • Anonym (nojjig)
    Agda90 skrev 2024-12-20 12:11:04 följande:

Det är upp till vsr och en hur man gör.
    Jag och min man kan inte låta bli varandra särskilt många dagar. 

Ibland har vi smittat varandra och ibland inte.

Jag hade covid och vi levde som vanligt. Han blev inte smittad.

Vi smittar ju som allra mest innan en sjukdom bryter ut.

Fast om två i ett par tycker olika så är det inte bara upp till var och en. Då får någon avstå för den andras skull. Och då är ju frågan om den som vill pussas ska avstå eller om den andra ska gå med på att riskera att smittas. 
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-20 15:11:38 följande:
    . . . eller en liten förkylning . . .
    Hmm, ja, i och för sig. Men vem ska bestämma då, den som vill pussas eller den som inte vill bli förkyld? Gäller det även magsjuka, eller könssjukdom? Den som inte vill bli smittad får släppa till för att den andra ska få sitt?

Nä, skulle inte vilja leva med någon som inte klarar några dagar utan pussar så att jag måste riskera att bli förkyld.
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-20 17:16:18 följande:
    Visst är det den som är rädd för att bli sjuk som får sätta gränsen. Man kan ju inte tvinga fram närhet. Men om jag hade en normalfrisk partner som inte ville pussas för att jag var småhostig några dagar skulle jag tycka det blev rätt trist i längden och tänka att han överdrev.
    Trist i längden att avstå pussar under några dagar för att inte riskera smitta? Hur blir några dagar "i längden"?
  • Anonym (nojjig)
    MsM84 skrev 2024-12-30 10:38:36 följande:

vi brukar avstå pussar när den ena är sjuk och har så gjort i vårt tolvåriga förhållande. Men som med det mesta är allt ok om man är överens om det, så det är det viktigaste. 

Problemet uppkommer ju om man inte är överens. Då måste någons vilja trumfa den andres. Rimligt för mig är att den som inte vill pussas pga risk för smitta är den som får bestämma. 
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-20 17:16:18 följande:
    Visst är det den som är rädd för att bli sjuk som får sätta gränsen. Man kan ju inte tvinga fram närhet. Men om jag hade en normalfrisk partner som inte ville pussas för att jag var småhostig några dagar skulle jag tycka det blev rätt trist i längden och tänka att han överdrev.
    Du kan ju börja med att ha koll på vad du själv skriver. Var ju du själv som skrev att det blev rätt trist i längden om man inte pussas när den ena är sjuk. 
    Anonym (Fia) skrev 2024-12-30 14:25:36 följande:
    Eh, läsförståelsen var inte på topp här märker jag. Vare sig jag eller min man är sjuk särskilt ofta och tack för omtanken men vårt samliv är inte det minsta påverkat av de få gånger någon av oss har en lättare förkylning. 

Svar på tråden förkylningstider