• Anonym (onödigt nojjig?)

förkylningstider

Hej!
    Jag undrar om ni tycker att jag har gått för långt, när jag inte vill att min man och partner sedan 22 år ska pussa eller kyssa eller ens vara i närheten av min mun med sin mun, helst 2 m bort, just nu eftersom han har en begynnande förkylning och jag vill inte bli smittad?
    Till saken hör att jag har jobbat hela hösten, visserligen 80% och så har vi katt och barn och idag är sista dagen på jobbet innan ett 2,5 veckor lång jul-ledighet där barnen också är lediga från skolan. Jag vill helst inte bli sjuk och ser fram emot att kunna åka skidor och hitta på saker med barnen på ledigheten och inte dras med en förkylning samtidigt. Har hänt flera gånger att ledighet som jul-ledigt och sommar-ledigt inletts med någon form av sjukdom. 

• Svar på tråden förkylningstider
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (onödigt nojjig?) skrev 2024-12-20 11:09:40 följande:
    förkylningstider

Hej!
    Jag undrar om ni tycker att jag har gått för långt, när jag inte vill att min man och partner sedan 22 år ska pussa eller kyssa eller ens vara i närheten av min mun med sin mun, helst 2 m bort, just nu eftersom han har en begynnande förkylning och jag vill inte bli smittad?
    Till saken hör att jag har jobbat hela hösten, visserligen 80% och så har vi katt och barn och idag är sista dagen på jobbet innan ett 2,5 veckor lång jul-ledighet där barnen också är lediga från skolan. Jag vill helst inte bli sjuk och ser fram emot att kunna åka skidor och hitta på saker med barnen på ledigheten och inte dras med en förkylning samtidigt. Har hänt flera gånger att ledighet som jul-ledigt och sommar-ledigt inletts med någon form av sjukdom. 

Rimligt. Man kan låta bli att blanda vätskor när man är sjuk, och hålla lite avstånd om man kan. Det handlar ju inte om att vara nojig, utan om att försöka slippa bli sjuk. Inte säkert at det hjälper, men värt att försöka. Man kan ju pussas när man är frisk igen.

Att man blir sjuk lagom till ledighet är däremot inte ovanligt. Man stressar och stretar på hela vintern, och sen när man slappnar av så får sjukdomen fäste och man kan inte värja sig längre.
  • Anonym (T)

Jag förstår dig. Det är riktigt surt att åka på en rejäl förkylning såhär precis innan jul..

Samtidigt är det ju svårt att låta bli att pussas, särskilt när partnern blir ledsen annars.

Svårt det där ...

• Anonym (nojjig)
    Anonym (T) skrev 2024-12-20 11:35:35 följande:

Jag förstår dig. Det är riktigt surt att åka på en rejäl förkylning såhär precis innan jul..

Samtidigt är det ju svårt att låta bli att pussas, särskilt när partnern blir ledsen annars.

Svårt det där ...

Fst några dagar kan man låta bli att pussas utan att behöva bli ledsen för det. Känns ju inte alls mysigt att pussas när den ena är snorig. Den som blir smittad lär ju bli ledsen den med?
  • Anonym (T)
    Anonym (nojjig) skrev 2024-12-20 11:37:11 följande:
    Fst några dagar kan man låta bli att pussas utan att behöva bli ledsen för det. Känns ju inte alls mysigt att pussas när den ena är snorig. Den som blir smittad lär ju bli ledsen den med?
    Man är nog olika där. 
  • Lynx123

Låter bra, men det gäller då också att han inte nyser och hostar rakt ut i luften. Smittan är ju trots allt luftburen också.

• Anonym (Fia)

Jag tycker det är en jättetråkig inställning. Bor man ihop och delar säng, badrum och allt annat får man nog i sig bacillerna ändå. Har man astma eller andra hälsoproblem kan jag förstå det men en frisk person klarar av en liten förkylning. 

• FtS70

Delar ni sovrum lär du bli sjuk ändå om du inte är immun mot aktuell virussträng. Kyssar och pussar smittar normalt inte då saliv inte bär på virus. 

• Agda90

Det är upp till vsr och en hur man gör.
    Jag och min man kan inte låta bli varandra särskilt många dagar. 

Ibland har vi smittat varandra och ibland inte.

Jag hade covid och vi levde som vanligt. Han blev inte smittad.

Vi smittar ju som allra mest innan en sjukdom bryter ut.

• Anonym (tt)
    Anonym (T) skrev 2024-12-20 11:35:35 följande:

Svårt det där ...

Bra, fall offer för känslomässig utpressning
  • Anonym (nojjig)
    Anonym (T) skrev 2024-12-20 11:49:05 följande:
    Man är nog olika där. 
    Ja, men är man vuxen så kan man ju oftast hantera små besvikelser i livet, som att inte få pussas på några dagar när man riskerar att smitta son käresta. 
Svar på tråden förkylningstider