Anonym (Frida) skrev 2024-12-20 09:02:28 följande:
Ni som tycker Regeringens politik är bra snälla förklara hur ni tänker
Nästa år kommer mediciner bli betydligt dyrare att hämta ut pga besparingar på högkostnadsskyddet, a-kassan försämras och mindre pengar till arbetsmarknadsutbildningar, räntan på CSN lån går upp rejält, det extra tillägget på bostadsbidraget tas bort trots tredje året med rekordhöjningar på hyror etc. Barnbidraget har inte höjts på åratal. Samtidigt så genomförs stora skattesänkningar för de som tjänar mest. Hur kan man tycka denna politik är bra, hur gynnar den Sverige? Snälla förklara ni som är Tidösympatisörer.
Jag kan hålla med om att barnbidraget borde indexregleras men det är ju något ingen regering har brytt sig om. Att CSN-räntan gått upp beror förstås på inflationen, vilken regeringen har gjort en hel del för att bekämpa så att den åter är under kontroll. Nu är jag inte en sådan som vill hävda att allt ont på denna jord beror på motståndarnas usla politik så visst är jag medveten om att en stor del av inflationen berodde på Rysslands överfall på Ukraina men elprisernas ryckighet och väldigt höga toppar är ett resultat av förra regeringens katastrofala energipolitik (som de sedan vill låtsas som om de inte rår för, när effekterna börjat visa sig) och där låg också en komponent i inflationen.
Det där med "skattesänkningar för dem som tjänar mest" låter som om det kommer direkt från Aftonbladets ledarsida. Om man sänker inkomstskatten kommer givetvis den som tjänar 200 milj/år få ut mer av det i kronor än den som har en mer normal lön, det är inget konstigt alls. Om man fokuserar på det propagerar man implicit för att skatten aldrig får sänkas. En gång i tiden hade vi både förmögenhets- och arvsskatt och det ledde till att rika och framgångsrika människor flydde landet. Hur gynnade det Sverige? Inte alls förstås. Att de stannar kvar här och investerar i nya företag är betydligt bättre. Ändå vill jag minnas att LO propagerat för att de skall återinföras. Man kunde lika gärna fråga sig hur någon kan tycka att LO:s hållning är bra?