Till och med min man som är sextio år och höginkomsttagare och aldrig i hela sitt liv röstat på socialdemokraterna sa idag när vi drack kaffe och läste SvD att nu måste vi nog ha en Socialdemokratisk regering i nästa val. Vi får rösta på Magdalena. Vi var rörande ense om detta.
Det är ju löjligt när de skriver i tidningarna att ingen förstår varför inte svenskarna börjar konsumera.
När barnbidraget är endast futtiga och ej inflationsskyddade 1250 kr per barn och man istället sänker skatten för höginkomsttagarna?? Min man fick sänkt skatt och det går förstås rätt in på hans fondkonton , där 95% placeras utomlands. Så det sänker den svenska kronan ännu mer när pengarna flödar ut ur landet. Självklart jobbar han inte mer för att han fick sänkt skatt. Snarare blir det tvärtom. Ju mer de sänker skatten för min man som är höginkomsttagare, ju mer kan han spara och han kommer då gå i pension tidigare!
Höjer man istället barnbidraget så kommer hjulen att börja snurra. Och det kanske också föds fler barn, vilket också ger tillväxt till landet.
Just nu stängs förskolor och skolor på löpande band. Samtidigt som höginkomsttagarna sparar mer och mer i sina globala fonder och sänker kronan mer och mer.
Vi skulle behöva använda pengarna till investeringar som gynnar Sverige istället . I infrastruktur som stannar i landet.